התלונה והקידום שטורפד: ניצב רוני ריטמן פורש מהמשטרה

במכתב חריף שכתב ריטמן למפכ"ל, הוא מציין את שלל הסיבות שהביאו אותו להחלטה לפרוש ותוקף את מח"ש ואת השר גלעד ארדן • ריטמן שימש בתפקידו האחרון כמפקד להב 433 ושירת במשטרה במשך 31 שנים • יוחלף בתפקיד ע"י תנ"צ יגאל בן-שלום

ניצב רוני ריטמן הודיע אמש (ד') למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, על פרישתו מהשירות במשטרת ישראל.

במכתב ארוך ונוקב ששלח למפכ"ל, כתב ריטמן כי לאחר שירות של 35 שנה במערכת הביטחון, מתוכן 31 שנה במשטרה בתפקידים בכירים, הוא החליט לפרוש משירות.

פרישתו של ריטמן באה לאחר שננזף בינואר האחרון על-ידי המפכ"ל אלשיך בעקבות החשד כי  את הקצינה צ', ולאחר שמינויו לתפקיד חדש במשטרה טורפד בזמן האחרון על-ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

בהקשר זה נזכיר כי על-פי תלונתה של צ', ריטמן הטריד אותה מינית לפני כמה שנים בתום מסיבה של המשטרה. תיק החקירה הפלילית שנפתחה נגד ריטמן באותו עניין נסגר בהוראת היועמ"ש, ולריטמן התאפשר להמשיך לפקד על יחידה להב 433 עוד כשנתיים וחצי, באופן שאפשר לו להשלים את הקדנציה הארוכה ביותר כראש להב. ריטמן יוצג בהליך הפלילי על-ידי עורכי הדין איל כהן וירון לונדון ממשרד כהן, סטרשנוב, לונדון. 

עם זאת, צ' פנתה לבג"ץ בבקשה שיורה למפכ"ל המשטרה לתת תשובות בנוגע לצעדים משמעתיים שבכוונתו לנקוט כנגד ריטמן. פנייה זו לבג"ץ הובילה בסופו של דבר את המפכ"ל אלשיך לנזוף בריטמן, למרות שקיבל את גירסתו העובדתית לאירועים.

בהקשר זה מציין ריטמן במכתבו כי בשנים האחרונות הוא נקלע בעל-כורחו "לסיטאוציה הזויה, שלא ריפתה את ידי במאומה, ותוך כדי מאבק על שמי הטוב, הובלתי יחד עם רבים וטובים את יחידת להב 433 להישגים חסרי תקדים". זאת, מציין ריטמן, כפי שהמפכ"ל עצמו ציין בנאום שנתן בפני שוטרי יחידת העילית של המשטרה בפסח האחרון.

ריטמן מספר במכתבו  למפכ"ל כי "הוא גאה בתקופה הארוכה" בה פיקד על להב ועל הישגיה בתקופה זו, והוא גאה על היותו "חלק מסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה בעת הזו".

ריטמן ציין כי לצד כיבוד פסיקת בג"ץ בעתירה המינהלית שהגישו נגדו השוטרת צ' (באמצעות עו"ד חי בר אל), ולאור העובדה שהעובדות שהועלו כנגדו על-ידי צ' לא נבדקו מעולם על-ידי ערכאה שיפוטית כלשהי, ולמרות שהוא סבור כי "ההחלטה שנתקבלה הייתה על בסיס עובדות חלקיות ופרשנות מגמתית שניתנה להן על-ידי צד אחד בלבד", הוא ביקש מיוזמתו לסיים את תפקידו כראש להב 433 לאחר 3.5 שנים בתפקיד.

ריטמן ציין כי הוא ציפה, כפי שהובטח לו על-ידי המפכ"ל ובתיאום עם היועמ"ש, פרקליט המדינה והשר ולביטחון פנים, כי הוא ימונה לתפקיד "רוחב" ברמת ניצב, שבו הוא יוסיף "לתרום מניסיוני לעם ישראל ולמשטרת ישראל". אך צפייה לחוד ומינוי לחוד.

בהתאם, ריטמן מספר כי בשיחה שקיים עם השר ארדן לפני כשבוע, "אותה טרח לקיים (השר ארדן - מ.ש.) עם יועץ משפטי שרשם כל מילה", "הבנתי שהבטחות לחוד, ומעשים - לרבות מול הבטחות שלטוניות - לחוד".

ריטמן מוסיף כי אם לא די בהפניית העורף שקיבל מהשר לביטחון פנים, מצטרף השיהוי הארוך בהחלטת פרקליטת המדינה לקיים בדיקה בענייננו על חקירת מח"ש. זאת טוען ריטמן, "למרות חשש למעשים פליליים שנעשו על-ידי בכירי מח"ש שהמלצתם השפיעה על החלטת בג"ץ".

ריטמן במכתבו טוען בחריפות כי התנהלות מח"ש כלפיו הייתה שערורייתית, "בצורה שהיא קבעה את התוצאה מראש", והוא מסתמך, בין היתר, על ביקורת שנאמרה לאחרונה על מח"ש בהקשרים אחרים על-ידי השר לביטחון פנים וכן על-ידי השופט בני שגיא בפסיקתו בעניין ניצב בדימוס ניסו שחם. בהקשר האחרון מציין ריטמן כי פסיקתו של השופט שגיא "רק מחדדת את הצורך בקיום בדיקה אובייקטיבית ובלתי תלוי לאלתר".

ריטמן לא חסך שבטו מהשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תוך שהוא מבקר באופן חסר תקדים את רמיזתו האחרונה של השר כי כהונתו של המפכ"ל אלשיך לא תוארך בשנה, ומייחס החלטה זו של ארדן לתמיכתו של המפכ"ל אלשיך בו, תמיכה בלתי מסויגת שהובילה לכך שנזיפתו נעשתה רק לאחר דרישת בג"ץ ונעשתה הלכה למעשה בחוסר רצון מופגן של אלשיך.

ריטמן הביע במכתבו זעזוע עמוק מהאמירות שנאמרו בעניין הארכת הכהונה למפכ"ל ומיוחסות לגורמים פוליטיים ואינטרסנטיים וההקשר שביצעו אותם גורמים לחקירות רגישות המנוהלות בלהב 433.

ריטמן מציין כי חרף רצונו העז להישאר לצד המפכ"ל ולתמוך בו במלחמה הבלתי נגמרת בכוחות המאיימים על דמותה של ישראל כולה, הוא מבהיר כי אין בכוונתו לוותר על זקיפות הקומה שלו וערכיו הפיקודיים והמוסריים ולהמתין זמן בלתי סביר בעבור תפקיד נוסף.

בהתאם, ריטמן בחר, לשיטתו, "להעדיף את טובתה של משטרת ישראל, לא לתת יד למלעיזים ולהקשות עליך בעצם הישארותי בארגון, דבר שעלול לגרור את השהיית סבב הבכירים הצפוי, בשל הקושי לריצוי מאן דהוא במציאת תפקיד לא רלוונטי עבורי"; ומשכך, הוא החליט להודיע למפכ"ל כי הוא מבקש לסיים את שירותו ולפרוש ממשטרת ישראל.

ריטמן מסיים את מכתבו בתודה למפכ"ל על עמידתו האיתנה והבלתי מתפשרת לצד החוק, הראיות ולא פחות חשוב מכך - "ערכי המוסר והצדק".

ריטמן מסכם כי בנסיבות שנוצרו, "נראה לי כי תרומתי הציבורית תהיה רבה יותר לאחר פרישתי, בהבאת הרשמים שספגתי במהלך שליחותי הציבורית לידיעת הציבור ביום המתאים, במועד שאבחר ובדרך שאבחר".

מי שיחליף את ריטמן בפיקוד על היחידה הוא תנ"צ יגאל בן-שלום (53), נשוי ואב לשניים, המשרת כיום בתפקיד ראש יאחב"ל - היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (השייכת ללהב 433). בן-שלום משמש מזה כשנתיים כסגן ראש להב 433.