גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש מינה מפרקים לשורט טרייד; המשקיעים: "הונו אותנו"

לדברי עו"ד עמית פינס, שמונה לאחד המפרקים הזמניים, שורט טרייד קרסה לאחר שהבעלים סיבך את המשקיעים בעסקה בחברה לייצור קנאביס ● "ברור שעבדו עלינו ושהונו אותנו", אומר אחד המשקיעים בחברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

חובות של 10.5 מיליון דולר, תמונה קשה וחשד לתרמית ומצגי-שווא כלפי אלפי משקיעים - כך תואר היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מצבה של חברת המסחר באינטרנט שורט טרייד ששימשה ישראלים למסחר באופן פרטי בבורסה האמריקאית.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, מינה היום את עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין למפרקים זמניים של שורט טרייד, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים (ולא בארץ). השופט הורה למפרקים להגיש לו דיווח על פעולותיהם עד 16 במאי.

חברת שורט טרייד, שבבעלות שלומי נוימן, הודיעה בשבוע שעבר ללקוחותיה כי היא נקלעה לקשיים כלכליים וביורוקרטיים שאילצו אותה להפסיק את פעילותה. רבים מהמשקיעים הופנו לחברה שהייתה פעילה מאז 2008 על-ידי מכללת "ביג שוט" שבבעלות גיא ברנד. ברנד טוען כי גם הוא נפל קורבן לקריסה של שורט טרייד.

במהלך הדיון היום בבקשת הפירוק של שורט טרייד חשף עו"ד פינס חלק מנסיבות קריסת החברה ואובדן הכסף למשקיעים הרבים. עו"ד פינס אמר כי "החל מיום חמישי התחלנו בניסיונות להבין מה קרה. יצרנו קשר עם סמנכ"ל שורט טרייד, וחשוב מכך עם המנהל ובעל השליטה שלומי נוימן. התמונה המצטיירת היא תמונה קשה ולא פשוטה בכלל. כרגע יש לחברה חובות של לפחות בין 7-9 מיליון דולר, אבל לפי מסמכים שקיבלנו זה כנראה יותר קרוב ל-10.5 מיליון דולר".

פינס ציין כי מנגד, הנכסים הנותרים החברה שאפשר לתפוס ולממש הם יתרה של 100 אלף דולר אצל ברוקר בארצות-הברית, מניות שנסחרות בשווי של כ-750 אלף דולר "ועוד פה ושם חשבים וציוד שאין לו שווי כמעט". פינס אמר כי יש לחברה חשבון נאמנות בבנק מזרחי-טפחות שהלקוחות רשומים בו והסכומים שכל אחד הפקיד, ונעשה ערבוב בין החשבונות בארץ ובהונג-קונג".

לדברי עו"ד פינס, החברה קרסה לאחר שנוימן הסתבך וסיבך את המשקיעים בעסקה בחברה לייצור קנאביס. "קבוצת משקיעים שהיו גם לקוחות של החברה השקיעו בהנפקה בחברת קנאביס. מחיר ההנפקה היה מאוד נמוך, ואחר-כך, בגלל קשיים רגולטוריים, אי-אפשר היה לסחור במניות. המניות עלו, וניתן מצג-שווא כלפי המשקיעים כאילו ניתן לסחור בהן, למרות שאי-אפשר היה לסחור. הם הזרימו הוראות מכירה וקנייה שלא בוצעו, וכך נוצר (לשורט טרייד. ח',מ') חוב על הנייר כלפי אותם משקיעים שלחצו לקבל את ההשקעה. שאר הלקוחות של שורט טרייד היוו את המקור הכספי להחזר החלקי לאותם משקיעים".

עו"ד פינס אמר כי "זה קרה בספטמבר 2017, בסביבות ראש השנה. נוימן החזיר למשקיעים בחברת הקנאביס חלק מהכספים במזומן וחלק במניות. החזר מאוד חלקי. נוצרו לו הפסדים כלפי שאר המשקיעים, וזה היה סוף הסיפור".

ביום חמישי האחרון הגישו 4 משקיעים בקשת פירוק נגד שורט טרייד. "החברה היא חברה פרטית הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, אשר מרכז פעילותה ומשרדיה מבוסס בשני סניפים - בני ברק וירושלים. בעל השליטה הוא ישראלי, והחברה מנהלת חשבון בבנק מזרחי-טפחות בישראל. מאות לקוחותיה הם ישראלים", נכתב בבקשת הפירוק.

"החברה התחילה את פעילותה ב-2008, ומאז ככל הידוע היא רתמה אלפי סוחרים שהשקיעו בה עשרות מילוני שקלים. החברה הציגה את עצמה כחברה המאפשרת מסחר בטוח הכפוף לרגולציה של הרשות האמריקאית, המציגה פתרון למסחר לאנשים פרטיים המעוניינים לסחור בבורסה האמריקאית, בה אפשר לסחור רק באמצעות ברוקר מורשה".

"החברה מסרה לסוחרים כי כספיהם מועברים לחשבון נאמנות במזרחי-טפחות, חשבון שבו הם הנהנים, ותהיה להם בקרה ושליטה באשר לכספים בחשבונות. מבירורים שנערכו עולה כי ככל הנראה אין מדובר בחשבונות נאמנות, אלא בחשבונות של החברה אשר שימשו 'צינור' להעברת כספים לחברת סליקה זרה SIPC. מצג-השווא שהוצג הוא מאת החברה ונציגיה בלבד".

המשקיעים שנפלו: ברור לנו שעבדו עלינו והונו אותנו

א', קצין בצה"ל, כמו רבים מהמשקיעים האחרים, מספר כי הוא הגיע להשקעה בחברת שורט טרייד דרך מכללת ביג שוט. "באמצע 2017 פניתי ללימודים במכללה. הלימודים הם לימודים מתוקשבים של מסחר יומי בשוק ההון האמריקאי. במהלך הלימודים, כשהגענו לשלב שאפשר להתחיל במסחר חי, הציגו לנו שישנם מספר ברוקרים הפועלים בארץ, אך הברוקר הטוב ביותר והמועדף ביותר הוא חברת שורט טרייד של שלומי נוימן. הם אמרו שהם עצמם עובדים איתה, לאחר שבדקו את החברה על-ידי יועצים משפטיים, בדיקת מסמכים ועוד. התבקשנו להפקיד מינימום 3,000 דולר בחשבון".

א' מספר כי במהלך ההכשרה בוצע כנס של כלל התלמידים בסינמה סיטי בגלילות. "בכנס הופיע שלומי נוימן בעצמו והציג לכלל התלמידים את החברה, את הביטחונות שיש לחברה, מסמכים משפטיים שמעידים על פעילות החברה ושהמסחר הוא ישיר מול הבורסה האמריקאית".

א' אומר כי נוימן היה "כריזמטי, משכנע, נתן תחושה של ביטחון ואף פרסם את הטלפון האישי שלו ואפשר היה לדבר אתו באופן אישי על כל דבר. רוב התלמידים הפקידו כספים בחברה מאותו הרגע והתחילו לסחור במסחר חי".

לדבריו, במהלך מספר חודשים הכול היה תקין וזרם, ו-א' והמשקיעים האחרים ראו רווחים ואת כל הפעילות במניות שהשקיעו. א' אומר כי לפני כחצי שנה החלו בעיות בתוכנת המסחר בשורט טרייד. "תלמידים החלו להעלות טענות גם לחברה עצמה וגם למכללה. מנכ"ל ביג שוט הבטיח 'מטריית הגנה' לכלל התלמידים, אבל התלונות הלכו והתרבו, ואז נוצר משבר אמון בין התלמידים לבין חברת שורט טרייד וגם מול המכללה".

לדברי א', המשבר החריף. רבים מהתלמידים החלו לעזוב את שורט טרייד וביקשו לסגור את החשבונות שלהם, והמכללה ניסתה לעצור את גל העזיבה. "הבעיות בחברה המשיכו, וכל הזמן טענו בחברה שהבעיות נובעות מכך שהם משדרגים את תוכנת המסחר. גם אני ביקשתי לסגור את החשבון. קיבלתי בתגובה טענות שונות למה אני צריך להמתין. לפתע, ביום רביעי האחרון, תוכנת המסחר בקושי עבדה, צלצלתי לתמיכה הטכנית, לא היה מענה, וביום חמישי קיבלנו הודעה שהחברה הפסיקה את פעילותה באופן גורף. משרדי החברה נסגרו, העובדים פוטרו, וכך הגענו לדיון היום".

א' אומר שהוא ניסה לפנות מנכ"ל לשלומי נוימן, אך הוא לא קיבלתי מענה עד היום. "אני הפסדתי 10,000 דולר, ולאור מה ששמעתי היום בדיון, אני כבר לא מאמין שאקבל אותם בחזרה. אני שוקל להצטרף לתביעה של 400 משקיעים שהתארגנו לתבוע גם את המכללה וגם את החברה. הגשתי תלונה נגד נוימן במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל-אביב".

משקיע נוסף, בשם "לב", אומר שהוא השקיע 5,000 דולר בשורט טרייד. "סיפרתי את זה רק לאח שלי ולאשתי. זו ממש פדיחה מה שקרה לנו", אומר לב. לדבריו, "החברה הגיעה לפירוק, וכל חברה יכולה להגיע למצב כזה. אבל הכסף צריך היה להיות שמור בחשבון נאמנות, ואילו החשבון במקרה הזה הוא ריק. לכן, ברור שעבדו עלינו ושהונו אותנו. אנחנו היינו בטוחים עד היום שיש לחברה ביטחונות להשקעות שלנו. היום התברר שהכול היה מצג-שווא שקרי".

לב מוסיף ואומר, בסוג של שמחת עניים: "אני משקיע קטן מאוד, יש פה משקיעים שהשקיעו מאות אלפי דולרים. אני, למזלי, השקעתי רק 5,000 דולר וכנראה גם הפסדתי אותם".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה