רשות המסים: עורך דין ניסה "להעלים ראיות" ע"י קריעת מסמך

במסגרת מבצע שערכו חוקרי מס הכנסה במשרדי עורכי דין בת"א, התברר כי גם האמונים על יישום החוק לא תמיד אוכפים אותו • עורך הדין שקרע את המסמך טען: "לא ניסיתי להעלים, פשוט לא הספקתי ונלחצתי" - וזהו רק חלק משלל התירוצים היצירתיים בהם נתקלו החוקרים

העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock
העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock

מה עושה עורך דין שנתפס בהעלמת הכנסות בהיקף עשרות אלפי שקלים על-ידי מפקחים של רשות המסים? קורע את המסמכים שמתעדים את העבירות שביצע. זו לא התחלה של בדיחה, אלא מקרה אמיתי בו נתקלו מפקחי רשות המסים במהלך המקרה מבצע שערכה רשות המסים בתל-אביב, שהתמקד במשרדי עורכי דין. במהלך המבצע ניסה אחד מעורכי הדין המבוקרים "להעלים ראיות" על-ידי קריעת מסמך בו נרשמו ההכנסות לא מדווחות. במסגרת המבצע התברר כי גם האמונים על יישום החוק לא תמיד אוכפים אותו, ולא מעט עורכי דין מעלימים הכנסות.

בבדיקה של ספרי משרד עורכי דין נמצא דף אקסל שמרכז את הכנסות המשרד, שלא נרשמו בספרי החברה, ושלא הוצאו קבלות בעבורן. לתדהמת המבקרים ממס הכנסה, קרעו מנהלי המשרד את המסמך. מאוחר יותר שוחזר מסמך פירוט ההכנסות שלא נרשמו בסך 67,878 שקל. מנהל המשרד הודה בפני החוקרים כי פעל מתוך לחץ, וטען: "לא ניסיתי להעלים, פשוט לא הספקתי ונלחצתי".

המקרה אירע השבוע, בעת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בעיר תל-אביב-יפו, שהתמקד בעורכי דין, ואשר כלל 190 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 10% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין כאמור. למבצע, שנוהל בראשות פקיד שומה תל-אביב 3, נבחרו בתי עסק בתחום עריכת דין, חנויות צעצועים, סיטונאים, מוסכים וחברות היי-טק.

מספר עורכי דין שנבדקו ביום הביקורת ולא רשמו את הכנסותיהם כדין, שמרו לעצמם את "טענת חוסר תשומת-הלב". בתוך כך, עורך דין שמבדיקת דפי הבנק שלו נמצאו העברות בנקאיות בסך של 51,000 שלא נרשמו, ושלא הוצאה קבלה בגינם, טען: "לא שמתי לב". עורך דין אחר, שגם בדפי הבנק שלו נמצאו העברות בנקאיות שלא נרשמו, טען אף הוא: "לא שמתי לב, הייתי בטוח שרשמתי"; ובמשרד נוסף טענו: "בגלל אירוע מצער שקרה במשפחה, לא שמנו לב". במשרד אחר, שלא רשם העברה בנקאית בסך 50,000 שקל, נאמר על-ידי המנהל:" לא שמתי לב לזה, אני רושם הכול".

בחשבון הפיקדון של אחד המשרדים שנבדקו, נמצאו 3 תקבולים בסך 177,295 שקל שלא יצאו קבלות בגינן או כל רישום. עורך הדין טען: "לא ידעתי שצריך ישר לרשום". עורך דין אחר, שלא רשם צ'קים בסך 3,510 שקל, זקף לעצמו את "חזקת תום-הלב" ואמר: "הדבר נעשה בתום-לב".

מנהל משרד למתן שירתי עריכת דין, שלא רשם העברה בנקאית בסך 1,084 שקל, אמר לחוקרים: "אני אבדוק את העניין". לעומתו, עורך דין אחר שלא רשם שתי הכנסות בסך 8,100 שקל, השיב לחוקרים: "זה מחשבון נאמנות, בטעות לא רשמתי".

פעילות ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה והרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.