גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתוני מכירות הרכב בשלישי הראשון: מורידים הילוך בעלייה

נתוני השליש הראשון של השנה מראים על יציבות לכאורה במכירות הרכב, אבל מבצעי השיווק וימי המכירות שערכו היבואנים בתקופה מוקדמת של השנה מאותתים על התקררות בשוק ● כיצד ישפיע המצב בתעשיית הרכב העולמית על שוק הרכב המקומי בהמשך השנה, ואילו הפתעות שומר האוצר באמתחתו לכלי הרכב ההיברידיים?

פקקים / צילום: איל יצהר
פקקים / צילום: איל יצהר

נתוני מכירות הרכב בשליש הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, מציגים נתון מכובד. כמעט 114 אלף כלי רכב חדשים נמכרו בחודשים ינואר-אפריל, ירידה של פחות מ-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנקודת מבט של חצי הכוס המלאה, זהו סימן אופטימי; למרות אווירה כללית מתוחה ומדוכדכת במשק ולמרות, שענפי סחר רבים מדשדשים במקום, שוק הרכב מפגין חוסן.

מנגד, אם מאמצים את זווית חצי הכוס הריקה, די ברור שמדובר בשוק שלוחץ על דוושת הגז ושורף הרבה דלק שיווקי רק כדי לשמור על מומנטום בעלייה, יש לכך לא מעט אינדיקציות. מתחילת השנה ספרנו בענף לא פחות מ-15 מבצעי שיווק וימי מכירות מקיפים של מותג (ולא על דגם בודד). חלק מאירועי המכירות התקיימו כבר בחודשים ינואר-פברואר, תקופה בה הביקוש הטבעי לרכב חדש נמצא בדרך כלל בשיא. רובם היו אגרסיביים למדי, עם הנחות ישירות ועקיפות (אבזור) בשווי דו-ספרתי.

גם ההזמנות של הלקוחות המוסדיים מדשדשות וחלק לא מבוטל מהן מתמקד ברכישת רכבי השכרה עבור תיירות הפנים, בעיקר בחודש מארס, וברכישות של מלאים לא מכורים ודגמים פופולריים לצורך מכירה חוזרת במסלול "אפס קילומטרים". התוצאה, כפי שמגלה טבלת המכירות, היא ירידה רוחבית, שמקיפה כמעט את כל המותגים למעט מקרים נקודתיים, דוגמת מאזדה, מיצובישי וניסאן. נכללים בה גם מותגים מקוריאה, יפן ואירופה שבשנים האחרונות ידעו רק עליות.

 

השפעת הכלכלה: חיובית, בעירבון מוגבל

אבל אנחנו התכנסנו כדי לנסות ולחזות את המשך השנה בענף, וכאן אנחנו משתמשים בשיטה הרגילה שלנו לניתוח על פי שלושה מעגלים מרכזיים שמשפיעים על שוק הרכב הישראלי - הכלכלה, שוק הרכב העולמי והרגולטור.

במשתנים הכלכליים המרכזיים שמשפיעים על מכירות הרכב בישראל לא חל שינוי מהותי מתחילת השנה ובאופן כללי הם עדיין די חיוביים מבחינת הענף. אמנם כל מטבעות יבוא הרכב התחזקו מתחילת השנה, בהובלת ההין היפני (7.6%). אבל בהתחשב בכך שרוב המחירונים הרשמיים של היבואנים לדגמי הרכב הפופולריים בישראל עדיין מבוססים על שערי חליפין היסטוריים גבוהים משמעותית, עדיין קיימת בענף שכבת שומן די משמעותית שמאפשרת הנחות לפרטיים ולמוסדיים.

אם להסתמך על הנתונים הממשלתיים הרשמיים המשק עדיין מפגין יציבות ואפילו צמיחה צנועה. התעסוקה נושקת לשיא והריבית עדיין אפסית. המשמעות היא מקורות הכנסה יציבים לצד אשראי בנקאי וחוץ בנקאי זמין בריבית נמוכה מאד, ומנגד היעדר מוטיבציה להשקעה. במילים אחרות, עידוד לצריכה.

למותר לציין, שרכב פרטי חדש היה ונשאר מוצר הצריכה החביב על צרכנים בעלי הכנסה פנויה בישראל ובהיעדר תחבורה ציבורית זמינה 24/7, הוא גם אמצעי התחבורה הדומיננטי. משהו בנוסח "אם כבר לעמוד ארבע שעות ביום בפקקים, אז לפחות שזה יהיה ברכב חדש ומפנק".

ישנן עוד כמה מהמורות מקומיות כמו עודפי מלאי של רכב משומש שמכבידים על הענף. אבל איכשהו, בשיטת "מצליח" הישראלית הידועה, השוק מצליח להתעלם מהן.

כאמור זהו רקע כלכלי חיובי ליציבות/צמיחה בשוק הרכב, אבל אנחנו חייבים להוסיף, בצער, את ההסתייגות הרגילה: ישראל היא לא הולנד ולא דנמרק ואופק החיזוי העסקי שלנו מוגבל, כתמיד, על ידי ענני המתיחות הביטחונית. אין צורך בתרחישי יום הדין כדי להשפיע על שוק הרכב המקומי: אפילו מתיחות "מילולית" בצפון ו/או בדרום יכולה לייבש את התיירות הנכנסת ולגלח 5%-15% מהמכירות בשוק. אבל מכיוון שאנחנו אופטימיים מטבענו נתעלם מהעננים הללו.

תעשיית הרכב: פוטנציאל לציידי מציאות

המצב במעגל החיצוני של תעשיית הרכב העולמית, ובעיקר באירופה שהיא המשפיעה ביותר מבחינתנו, אינו מזהיר כיום וזו דווקא אינדיקציה חיובית אם מאמצים את הכלל "מה שרע ליצרנים בחו"ל, טוב ליבואנים ולצרכנים בישראל".

מכירות הרכב החדש במערב ובמזרח אירופה לא היו מזהירות בשליש הראשון של השנה, ובפני יצרני הרכב ניצבים בקשיים גוברים והולכים, אולי אפילו טלטלות. הברקזיט עדיין מכניס גורם גדול של אי ודאות למכירות באירופה ומנגד טרנד ה"אנטי דיזל" של ממשלות, רשויות מקומיות וצרכנים ביבשת תופס בימים אלה תאוצה ומכחיד את הביקוש לדגמים רבים בשווקי מפתח.

אפשר להוסיף לכך את המהומה המתמשכת שנלווית למעבר למבחני הפליטה החדשים והמחמירים של אירופה (WLTP), שבעטיים דגמים מסוימים עלולים להיענש בה במיסוי כבד. לנושא הזה הקדשנו בעבר טור נפרד.

התוצאה בשטח היא הצטברות של מלאים גדולים של כלי רכב, שחייבים "לעוף" בחודשים הבאים: דגמי דיזל, כלי רכב לא מכורים שמותאמים עדיין למבחני הפליטה הישנים ועתידים להיענש במס כבד, וכדומה. מכיוון שהצרכן הישראלי פחות רגיש לנושאים סביבתיים מאשר אירופה, ואין מצפון שאי אפשר להלבין באמצעות הנחות, התקופה הנוכחית מספקת הזדמנות עסקית טובה לציידי סטוקים נמרצים, היכולים לרכוש כיום באירופה ומחוצה לה מלאים במחירי חיסול. הנהנים העיקריים יהיו בעיקר סוחרי היבוא האישי והעקיף, אבל לא נופתע אם גם כמה וכמה יבואנים סדירים בישראל יקפצו על ההזדמנות "לתפוס את היצרן בפינה" וליהנות ממחירים שיתורגמו בישראל ליתרון תחרותי.

הרגולטור: היברידיות (ועוד) על הכוונת

המעגל השלישי, והחשאי ביותר עד כה, הוא מעגל הרגולציה. כבר אמרנו לא פעם: במדינת ישראל כל רכב חדש נושא על גבו חטוטרת מס ענקית וכמעט כל היבט של השוק מעוצב ונשלט על ידי רגולציות שונות, ולעיתים משונות וייחודיות, ועל ידי קבוצות לחץ ולובי. לפיכך לשינויי רגולציה יש יכולת להשפיע על שוק הרכב לא רק בטווח הרחוק אלא אפילו ברמה המיידית והטקטית.

בינתיים הרגולטור שומר על שתיקה בכל הנוגע לכוונותיו ביחס לשוק הרכב, לא מעט בשל מדיניותו המוכרת של שר האוצר שלא להרגיז אף אחד. אבל מאחורי הקלעים הולכות ומתגבשות כיום תוכניות מגירה, שעשויות להפוך לרפורמות מהותיות כבר בעתיד הנראה לעין.

דוגמה אחת היא הטבת המס הירוקה שניתנת בישראל לכלי רכב היברידיים (מס קניה של 30% בלבד במקום עד 83% על רכב רגיל). המונח "הטבת מס" הוא אחד הפחות חביבים על אנשי האוצר וכמו שהסביר לנו פעם פקיד בכיר ברשות המסים: "הטבות מס הן כמו עשבים שוטים. אם אתה לא מנכש אותם בזמן הם משתלטים על הגינה".

מנקודת המבט של האוצר, זה בדיוק מה שקורה כיום בשוק הרכב ההיברידי. בשלושת החודשים הראשונים של 2018 נמכרו בישראל כמעט עשרת אלפים כלי רכב היברידיים. זה אומר, בהערכה זהירה, קצב של 30-35 אלף מכירות בחישוב שנתי. בהנחה שהמכירות הללו באות על חשבון מכירות של כלי רכב עם מס קנייה רגיל, המשמעות היא אובדן מס הנאמד בכ-20 אלף שקל לכל רכב.

לכך יש להוסיף את ההנחה החודשית בשווי השימוש של כ-500 שקל לרכב היברידי, וכמובן את הטבות המס על כלי רכב היברידיים-נטענים, שרובם יוקרתיים. מכירותיהם של אלה אמנפ נמוכות יותר, אך עלות הטבת המס עליהם למדינה גדולה משמעותית.

בהערכה זהירה, העלות המצרפית של הטבת המס על כלי רכב היברידיים עשויה להגיע השנה לכ-700 מיליון שקל. זה סכום גדול משמעותית מחצי מיליארד השקלים, שאותם הסכימו פקידי האוצר - בחריקת שיניים - להקצות להטבה הזו כאשר החליט שר האוצר להאריך את התוקף שלה בתחילת השנה.

כאמור, מדובר בהחלטה של הדרג הפוליטי, שמטרתה לא "לטלטל את הספינה" כאשר הבחירות באופק. אבל מי שסבור, שההיברידיות חסינות מפני ידם הארוכה של גובי המס ופקידי האוצר, ושהמדינה תוותר על כ-15% מההכנסות העשירות ממס קנייה על רכב, כנראה שלא מכיר את האוצר.

בדרג המקצועי של משרד האוצר מגבשים כיום את נוסחת הפליטה החדשה שעל פיה תחושב הטבת המס הירוק. הנוסחה הזו תיכנס לתוקף באפריל 2019, או לפני כן, והיא צפויה להחמיר משמעותית את הקריטריונים "הירוקים" שיידרשו כדי להשתבץ בקבוצה ירוקה 2, שהיא התנאי לקבלת הטבת המס ההיברידית.

כלומר, ההטבה תישאר, כפי שהחליט הדרג הפוליטי, אבל חלק לא מבוטל מהדגמים שנהנים ממנה כיום יישארו בחוץ. זאת, כמובן, אם ועד שהיצרנים והיבואנים בישראל ימצאו דרך לשפר את הציון הירוק, כפי שקרה בעבר.

לא נופתע כלל אם הדבר הזה יביא לדחיפה מסיבית של יבוא ומכירות של מכוניות היברידיות במחצית השנייה של השנה, שתשפיע על כלל השוק. וזו רק דוגמה אחת. באוצר יש כיום גם תוכנית מגירה מעניינת לשלב את שווי השימוש עם מס נסועה עקיף, למקרה שלחץ פוליטי של המעסיקים יביא להורדת שווי השימוש החודשי ועוד. אבל על כל אלה נספר בהזדמנות אחרת.

שוק הרכב בשליש הראשון של השנה ונתוני רכב היברידי

■ מסירות ינואר-אפריל 2018: 113,833 יחידות (שינוי לעומת התקופה המקבילה 4% -)

■ מסירות רכב היברידי (לא כולל פלאג-אין) בשליש הראשון: 14 אלף יחידות (הערכה)

■ צפי לכל 2018: כ-30 אלף יחידות

■ נתח מכלל השוק: כ-12%

■ מסירות רכב היברידיים ב-2017 (לא כולל פלאג-אין): כ-22 אלף יחידות

■ מס קנייה ממוצע לרכב פרטי: כ-45 אלף שקל

■ מס קניה ממוצע לרכב היברידי: כ-20 אלף שקל

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה