טיול | עכשיו יותר מתמיד: פסטיבל "ים של גליל מערבי"

חגיגה של טיולים, ספורט, סדנאות, אירועי אקסטרים ומופעים ליליים בנקרות, בכל סופי השבוע של מאי

טיול שטח של טרקטורוני הצפון / צילום: אורלי גנוסר
טיול שטח של טרקטורוני הצפון / צילום: אורלי גנוסר

זה קורה שוב, וכמו תמיד, במלוא המרץ והאנרגיות, כי פסטיבל "ים של גליל מערבי" הפך כבר למסורת אזורית ולאבן שואבת למטיילים ולאירועים. הפסטיבל מתקיים בכל סופי השבוע של חודש מאי, בניצוחה של מחלקת התיירות במועצה האזורית מטה אשר (והשנה גם בתמיכת עמותת אוצרות הגליל), ובסוף השבוע הקרוב (12.5-10) מצטרף אליו גם "פסטיבל האביב" של עמותת זמן גליל מערבי. זה נשמע קצת מבלבל, אך באזור פועלות שלוש עמותות תיירות, אבל העיקר שיש הרבה אקשן.

בפסטיבל ים-גליל הוותיק השתרשו כמה אירועי עוגן יפים, ובשבת הקרובה יצאו לדרך משחה אכזיב וטריאתלון אכזיב - אירועי ספורט פופולריים ורבי משתתפים. כך גם משט אכזיב, משט קיאקים וסאפים מחוף אכזיב אל "אי האהבה" (25.5). אחת האטרקציות המרכזיות של הפסטיבל היא הופעות האמנים בחללים ובאקוסטיקה המיוחדת של ראש הנקרה, ומדי יום חמישי ייערכו בנקרות הופעות - רוני דלומי והראל סקעת (17.5), טונה (24.5) ואמיר דדון (31.5) - וגם סיור לילי בנקרות לאור הכוכבים.

ויש גם טיולים מודרכים למשפחות בכל שבת, שזו הדרך הכי כיפית להכיר את האזור לעומק. כך הצטרפנו לטיול שטח של טרקטורוני הצפון ממושב יערה וגילינו שבילים ומקומות חדשים. קיבלנו רייזר, כלי שחביב עליי, תזזיתי וקופצני כמו ילד היפראקטיבי, בעל רמת עבירות גבוהה ומתמודד בקלות עם אתגרים טכניים בלי לטלטל את הנוסעים. היעד היה חורבת עקודים, אתר היסטורי לא מוכר, שבדרך אליו חצינו כמה כבישי גישה והרבה שבילים בוציים. וזה היה כיף כי הכלי הזה מתמסר לנוהג בו בלי עכבות.

טיולי ריקשות בקיבוץ עברון / צילום: אורלי גנוסר
 טיולי ריקשות בקיבוץ עברון / צילום: אורלי גנוסר

בחורבה עצרנו להפסקת קפה, ונהוראי המדריך לקח אותנו לסיור ביער של קוצים ושיחים, ביניהם הסתתרו מבני קשתות אבן מקסימים, בורות מים ועוד. האביב עוד נתן אותותיו בשלל פריחות, נופי הגליל המערבי נותרו ירוקים והייתה חוויה נהדרת גם בדרך חזרה. אפשר לבחור בין כמה סוגי טיולים (טל' 072-3921545).

בקיבוץ גשר הזיו ביקרנו ביקב אכזיב ובסדנאות האמנים. המתחם נמצא במבני לול ישנים בשולי הקיבוץ ומאכלס תריסר אמנים העוסקים בציור, בפיסול בברזל, בפסיפס, בעיסת נייר, בעיצוב טקסטיל ועץ ועוד. המקום בולט בפשטותו, ומכל סטודיו עולה חום אנושי ויצירתיות בלי גבולות. מרק גוברמן למשל מצייר, אבל גם עושה יין והקים לצד הסטודיו את "יקב אכזיב", והוא משלב בין אהבותיו. הצטרפנו לטעימות ונהנינו מאיש שיחה נעים ומיין טוב. נסו את יין הקינוח שזכה בכמה תחרויות (טל' 050-7713587).

משט אכזיב בגלשנים ובסאפים / צילום: טרק ים
 משט אכזיב בגלשנים ובסאפים / צילום: טרק ים

בקיבוץ עברון פגשנו את אייל, יזם תיירות נמרץ שמציע שלל אטרקציות ובעיקר השכרת אופניים, טיולי ריקשות ומתחם חץ וקשת. יצאנו לטיול בריקשה, והוא סיפר על הקיבוץ, החקלאות, גן הבנים היפה, המטמנה שהפכה לענף כלכלי מצליח ועוד. אחר כך גם התנסינו בירי בחץ וקשת, ועם מעט הכוונה מקצועית מצדו, גם חווינו הצלחה לא רעה (טל' 052-2361090).

פסטיבל אביב של עמותת זמן גליל מערבי יימשך שלושה ימים ויכלול למעלה מ-20 אירועים. במסגרתו מציעים כמה אמנים סדנאות מיוחדות. למשל, חסי נווה מבוסתן הגליל, שלימדה אותנו להעביר דוגמה של פרחים אמיתיים לבד והכינה איתנו שקיקי ריח. בפסטיבל היא תנחה סדנה למשפחות להכנת ינשופונים מתוקים.

סדנת כלים בנוסח האדם הקדמון ב"סדנאות של פעם" של עופר אבל ממצפה הילה / צילום: אורלי גנוסר
 סדנת כלים בנוסח האדם הקדמון ב"סדנאות של פעם" של עופר אבל ממצפה הילה / צילום: אורלי גנוסר

עופר אבל ממצפה הילה מעביר "סדנאות של פעם". למדתי להכין ראש חץ מאבן צור, להפיק חוט מגזע בננה וללפף אותו לחבל ואפילו להבעיר אש כמו האדם הקדמון. היה כל-כך כיף, שיכולתי להישאר כל היום. יש לו גם סדנאות ליקוט, גילוף כלים והכנת חץ וקשת.

ב"טבע עז" במושב בן עמי הכינו לפסטיבל יום של פעילויות בדיר, כולל האכלה של גדיים, חליבה ועוד. יקב כישור שבכפר "כישורית" יארח שוק איכרים ססגוני שבו אפשר לדגום מטעמים מיוחדים, ויהיו גם טיולים, אירועי מוזיקה, יין ואוכל.

ואם חשקה נפשכם במקום נחמד לאכול, נסו את שותא בקיבוץ שמרת - מסעדה גיאורגית שחוגגת את החיים. לאה אוצרי ובלה חנן, היזמיות, הן השמחה בהתגלמותה עם הומור וטמפרמנט כובשים. הרעיון הוא אירוח לאורך זמן, כי הגיאורגים לא אוכלים והולכים, אלא מסבים למפגש חברתי. טעמנו בירה גיאורגית, חצילים אפויים וממרח אגוזים (טיפוסי למטבח הגיאורגי), מאפה חצ'פורי וכיסוני חינקלי במילוי בשר או גבינה. אל תצאו בלי כוסית צ'צ'ה וזכרו ששותא רוסתוולי הוא המשורר הגיאורגי הלאומי שחי גם בירושלים, ובפואמה המפורסמת שלו, "עוטה עור הנמר", נאמר בין היתר על היין: "לשותים נשפך כמים ממאה צינור החמר" (טל' 04-8219208). פסטיבל ים של גליל: www.yamgalil.co.il, פסטיב ל אביב: www.westgalil.org.il

עונת הקטיף נפתחת

השבוע, רגע לפני חג הביכורים, נפתחת רשמית עונת הדובדבנים, ולרגל הבשלת הפרי מזמינים מטעי הדובדבנים האורגניים של קיבוץ רמת רחל את הקהל הרחב ליהנות מקטיף עצמי. 25 שקל לאדם לקטיף ואכילה, 20 שקל לקילו וחצי לקחת הביתה.

ילד עד גיל שנתיים - חינם. 9-11.5, 15:00-19:00. שישי 10:00-15:00. הוראות הגעה באתר /www.ramatrachel.co.il/attractions/cherry