מנכ"ל "החדשות": "קשה להתמודד מול מסע הדה-לגיטימציה"

אבי וייס התייחס לסקר שהוצג היום במהלך יום עיון של הרשות השנייה ממנו עולה כי רק שליש מהציבור נותנים אמון בתקשורת • מנכ"ל חדשות עשר: "הימין מרגיש, במידה מסוימת של צדק, שהוא לא שותף בתהליך קבלת ההחלטות של המיליה העיתונאי"

פייק ניוז. ניסיונות לעשות מניפולציה תקשורתית תמיד היו / צילום: depositphotos
פייק ניוז. ניסיונות לעשות מניפולציה תקשורתית תמיד היו / צילום: depositphotos

רק שליש מהציבור נותן אמון בתקשורת, והיא מדורגת במקום האחרון מבין שורה של מוסדות מדינתיים. כך עולה מסקר של מכון "מדגם" שהוצג היום במהלך יום עיון שערכה הרשות השנייה בירושלים. מהסקר עולה כי צה"ל נמצא במקום הראשון עם 81% ואחריו בית המשפט העליון (66%), המשטרה (56%), הממשלה (40%) והכנסת (38%). התקשורת זוכה כאמור ל-33% אמון כשככל שהעמדות הפוליטיות של הנשאלים נוטות יותר ימינה כך האמון שלהם בה קטן יותר.

שני מנכ"לי חברות החדשות,אבי וייס, מנכ"ל חברת "החדשות", וגולן יוכפז, מנכ"ל חדשות עשר, נטלו חלק באירוע והתייחסו לדברים. וייס אמר כי הוא "מתייחס לממצאים באופן מאוד רציני כי אנחנו נתקלים בזה בעצמנו. אף אחד כאן מסביב לשולחן לא נופל לרצפה כשהוא רואה את המספרים האלה. אנחנו נתקלים בחוסר אמון הולך ועולה, וזה לא מפתיע כי יש אווירה מאוד-מאוד משמעותית נגד התקשורת, אני חושב שיש מסע דה לגיטימציה נגדנו. אני לא אומר שאין בעיות בתקשורת, אבל יש פה מסע דה לגיטימציה שמאוד קשה להילחם בו".

הוא הוסיף בהקשר זה כי "כתבים שלנו מעולם לא חוו את מה שהם חווים היום: פחד לעמוד בסטנד אפ עם מיקרופון ומצלמה של חדשות 2, וגולן (יוכפז) סיפר שאותו דבר קורה להם. אנשים מגדפים אותם (את הצוותים) ולא פעם אנחנו נאלצים לפנות כתבים ופרשנים שלנו".

בהמשך הוא נשאל על ידי המנחה, ד"ר יובל קרניאל, אם מדובר ביותר מחוסר אמון אלא ממש בכעס, ו-וייס הסכים: "כועסים עלינו, שונאים אותנו, חוסר אמון זה אולי מונח מכובס. אם לא מאמינים אז שונאים, לא אוהבים אותנו. אנחנו עובדים בשביל הצופים ולא נעים לדעת שחלק מהצופים לא מאמינים או לא אוהבים. ואחרי שאמרתי את כל הדברים האלה אני כן חושב שצריך לרדת לפרטים: רוב האנשים מעדיפים שנהיה צוות הווי ובידור ולא נספר להם על המציאות העגומה. 63% מעדיפים שלא נספר להם הכל בעניינים ביטחוניים אחרי שזה עבר צנזורה (כך עולה מהסקר שהוצג). אז מה נעשה? והכי גרוע אלה שאומרים אנחנו רוצים לדעת פחות ממה שמשדרים, בשנייה שקורה משהו הם הראשונים שמנסים לברר מה קרה".

יוכפז התייחס אף הוא לממצאים וציין כי "כמו שאבי אמר בוודאי שאנחנו לא נופלים מהכיסא, אבל כשאני בא לאנשים ואומר להם: 'אוקי, אנחנו לא אמינים' זה פייק ניוז, תן לי דוגמה למשהו שצפית וידעת שהוא לא נכון', נורא קשה להם למצוא דוגמאות למה דיווחנו לא נכון ומי דיווח לא נכון. וכשאני מבקש שיתנו לי דוגמה לכלי תקשורת שכן אמין בעיניהם אז הם נותנים לי את האתר 'רוטר', שזה מין פיד כזה שהכל זורם אליו, נכון או לא נכון".

בהקשר הזה הייתה ליוכפז תובנה מעניינת שלפיה הבעיה היא לא באמינות אלא בתחושת ההדרה. "כשאני מנסה להבין למה נותנים לי כדוגמה את אתר רוטר אני חושב שהבעיה היא לא באמינות אלא באי ההשתתפות. חלק בציבור לא מרגיש שותף, הוא לא מרגיש חלק מהתהליך, ופה לדעתי הבעיה. הימין מרגיש, במידה מסוימת של צדק, שהוא לא שותף בתוך קבלת ההחלטות של המיליה העיתונאי ה'שמאלני תל אביבי' לצורך העניין. בחלק מהמקומות זה באמת מדויק, ויכול להיות שזה חלק מהעניין".

עוד לפני כן דיברו באירוע יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, ושר התקשורת איוב קרא. השר קרא התייחס לתאגיד השידור הציבורי כאן, והביע תמיכה בהצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר שככל הנראה תגיע לאישור ועדת השרים בשבוע הבא: "ביום א' הקרוב נאשר התערבות של הממשלה בתקציב התאגיד. נחזק אותם ונחזיר להם את שידורי הספורט ובכך נוריד את המחירים לצרכן. משחקים חשובים הציבור יזכה לראות אותם בתאגיד ואני חושב שבזה אביא בשורה גם לתאגיד עצמו".

שמאלוב ברקוביץ התייחסה לתוצאות הסקר ואמרה "החברה הישראלית חווה משבר אמון בין השבטים השונים, אל מול מוסדות המדינה ומול התקשורת. למשבר הזה יש השלכות על הדמוקרטיה הישראלית כולה. היעדר אמון של הציבור בתקשורת הוא סדק משמעותי בחומת הדמוקרטיה ולכן מוטלת עלינו האחריות לחיזוקו. בלי יחסי אמון אין זכות קיום לתקשורת. אני רואה במשבר האמון דבר חמור יותר ממשברים כלכליים ומדיניים".