ירושלים: בית החולים "ביקור חולים" יינצל בזכות מטלה ציבורית

בימים אלה הופקדה בוועדה המחוזית ירושלים תוכנית המציעה שימור ושיקום המבנה ההיסטורי של בית החולים "ביקור חולים", בתוספת מסחר ומגורים • האם הבניין ההיסטורי לא ייהרס?

בית חולים ביקור חולים / צילום: איל יצהר
בית חולים ביקור חולים / צילום: איל יצהר

בימים אלה הופקדה בוועדה המחוזית ירושלים תוכנית המציעה שימור ושיקום המבנה ההיסטורי של בית החולים "ביקור חולים", בתוספת מסחר ומגורים. אין להקל ראש בחשיבותו של פרויקט זה, הממוקם על קו התפר שבין מרכז העיר, המע"ר (מרכז עסקים ראשי) והשכונות החרדיות (מאה שערים, בתי אונגרין, בית ישראל ועוד). היזמים, החברות טעמן ושיכון ובינוי, וגם עיריית ירושלים, מצפים שהפרויקט יהיה "מחולל שינוי" וזרז להתחדשות עירונית לאזור כולו.

זאת ועוד, הפרויקט מציע מודל חדש, שאין לו עדיין תקדים במדינת ישראל, גם בעולם ה"מטלות הציבוריות" שמושתות על יזמים, שבו המשך קיומו של מרכז רפואי חיוני ונדרש עובר לאחריות חברה פרטית.

למבנה בית החולים "ביקור חולים", הממוקם בצומת הרחובות הנביאים ושטראוס, היסטוריה נדל"נית ארוכה ומסובכת. המבנה הוקם כיוזמה של האחיות הדיאקוניסיות בתחילה המאה ה-20. את המבנה תכננו האדריכל הטמפלרי תיאודור זנדל, והמיסיונר וחוקר הארץ קונרד שיק. המבנה תוכנן בסגנון גרמני רומנטי, שכלל מבנה סימטרי של שני אגפים, המקושרים ביניהם במבנה מבואה נמוך. מגדלון פעמונים קטן, שמוקם מעל הכניסה, הצהיר לבאים מרחוק על זהותו של המבנה ועל שיוכו לכנסייה הפרוטסטנטית.

הדמיה של מתחם ביקור חולים/ הדמיה שיכון ובינוי
 הדמיה של מתחם ביקור חולים/ הדמיה שיכון ובינוי

פעילותו של בית החולים הגרמני הופסקה בזמן מלחמת העולם השנייה. בזמן מלחמת השחרור, כשהר הצופים נותק ובית החולים הדסה ניטש, הועברו למקום חלק מהמחלקות. אחרי בניית המבנה החדש של בית חולים הדסה בעין כרם, הועבר המבנה לרשות בית החולים "ביקור חולים", ששכן בדרך יפו וסבל ממצוקת מקום.

לאורך השנים פעל בית החולים דרך עמותה פרטית, ועקב ניהול כושל הוא צבר גירעון שהלך וגדל והגיע בסוף שנות ה-80 ל-100 מיליון שקל. בשנת 2004 מונה לעמותה מפרק ובשנת 2007 הוא נמכר לאיש העסקים ארקדי גאידמק תמורת 32 מיליון דולר.

מצבו הכלכלי של בית החולים לא הוטב בעקבות הרכישה ויש להניח שבעקבות כניסתו של גאידמק לכלא הצרפתי הוא החליט למכור אותו. הרוכשים היו חברת טעמן נדל"ן (החברות מבנה החשן ומצודת זיו), שנמצאת בבעלות של איש העסקים שלום חיים. טעמן שילמה 101 מיליון שקל תמורת המבנה, ובשנת 2017 מכרו את מחציתו לחברת שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת אריסון.

שני היזמים שכרו את שירותיו של האדריכל הירושלמי ירון קופרשטוק וקידמו תוכנית שמציעה סוג של מהפך, המשנה את המקום מבית חולים למתחם המשלב מרפאה, מסחר ומגורים. המבנה ההיסטורי (בשטח של 3,350 מ"ר) שהוגדר כמבנה לשימור, אמור להיות משוחזר בעלות מוערכת שתגיע ל-100 מיליון שקל, ועדיין לא ברור ייעודו העתידי (הוראות התב"ע דורשות שיהיה ציבורי אך הן גמישות). מאחורי המבנה ההיסטורי אמורים לקום שני מבנים בגובה 12 קומות. האחד בייעוד מסחר ומגורים (108 יח"ד בגודל ממוצע של 50 מ"ר) והשני "מבנה רב תכליתי לשירותים רפואיים". במרכז השטח מוצעת רחבה פנימית שמתחברת לבית אנה טיכו ותוגדר כ"שפ"פ עם זיקת הנאה", כלומר, תהיה פתוחה לציבור.

מתחת למבנה יהיה חניון ובו 350 מקומות חניה. סך כל השטח הבנוי בפרויקט הוא 25,000 מ"ר.

השינוי הגדול שהתוכנית מציעה, ושבגינו נדרש קידום התכנית בוועדה המחוזית, הוא שינוי ייעוד המגרש מציבורי (בית חולים) ל"אזור עירוני מעורב". תמליל הישיבה שבה נדונה התוכנית בוועדה המחוזית ירושלים, בחודש ינואר השנה, מלמד שהשינוי לא נתפס כמובן מאליו. מול הטענות שמדובר בשינוי לא לגיטימי, עמד אדריכל חברת שיכון ובינוי נדל"ן" אבישי קימלדורף, שאמר שיש להניח שמרבית הדירות ישמשו את אנשי הצוות הרפואי, בדומה למבנה שנבנה לאחרונה במתחם בית החולים איכילוב בת"א. האדריכל קופרשטוק החרה-החזיק אחריו וציין שבניה מעל מוסדות ציבור יכולה להיות פתרון מצוין למשבר הדיור.

רות רלבג, מהנהלת המרכז הרפואי "שערי צדק", הבהירה לחברי הוועדה כי המוסד התלבט ובחר שלא לעזוב את מבנה "ביקור חולים" ואת מרכז העיר ירושלים דווקא בשל הביקוש האדיר, הקשור לקרבה לשכונות החרדיות. לדבריה, זהו בית החולים שבו מתקיים המספר הרב ביותר של לידות בשנה (22,000). שירה תלמי, יו"ר הוועדה המחוזית, חיזקה את דבריה של רלבג והבהירה שלכאורה, מאחר שמדובר בשטח פרטי בייעוד ציבורי, היזם היה יכול להקים במקום ישיבה ללימוד תורה.

העניין המרתק, ושאינו מובן מאליו, הוא שיזמי הנדל"ן, החברות טעמן ושיכון ובינוי, לקחו על עצמן את שיקום המבנה ההיסטורי ופטרו את בית החולים "ביקור חולים" מתשלום שכר דירה לנצח. אבישי קימלדורף, האדריכל הראשי של "שיכון ובינוי נדל"ן": "הסטטוס של בית החולים כיום הוא של שוכר בקרקע פרטית. כשהתחלנו לתכנן את הפרויקט ביקש בית החולים להשאיר במקום את השרותים הרפואיים שהוא מעניק לקהילה. לבקשה הזאת הצטרפה גם העירייה, שראתה כאינטרס ציבורי לשמר את הפונקציות הציבוריות. למעשה, המבנה שבו פועל כעת בית החולים, שהוא מבנה לשימור מחמיר, כלל אינו מתאים מבחינת הסטנדרטים למבנה רפואי, ולכן, הגענו, בעמל רב, לתוכנית שמשאירה את בית החולים במגרש, במבנה חדש ומתקדם מבחינת תקנים. מבחינתנו מדובר בהשקעה גדולה מאוד, גם כלכלית, כי אנחנו בונים מבנה חדש. בנוסף, בית החולים לא ישלם שכירות כי הנכס יירשם על שמם.

"מאחר ובית החולים הוא חלק ממרקם עירוני מאד מורכב הכולל מגורים, חניה ציבורית, מסחר, המורכבות היא גדולה מאוד ויש כאן גם אתגר שהוא תכנוני".

למה אתם סבורים שהפרוייקט הזה, שהוא נקודתי, יביא לפריחה של מרכז העיר? "מדובר במתחם משמעותי מבחינת המיקום והשטח שלו. על רחוב הנביאים, בתוואי הרכבת הקלה שיוצא לביצוע והוא סמוך לתחנה. זה מתחם שהוא היום סגור לגמרי לציבור, שבו יש הרבה מאוד מבנים ישנים ומוזנחים, שאנחנו הופכים אותו לחלק מרקמה עירונית חדשה, פעילה. עירוב שימושים שעוד אין כמוהו במרכז העיר ירושלים".