הסתייגות בדוחות אינטרנט זהב; שווי פלאפון נחתך ב-137 מ' ש'

באיחור של כשבועיים פרסמו החברות השולטות בבזק את הדוחות המורחבים • משרד KPMG-סומך חייקין: "לא יכולנו להשלים עם הבקרה הפנימית"

דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף
דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף

באיחור של כשבועיים פרסמו אתמול אינטרנט זהב   ובי קומיוניקיישנס (ביקום), החברות השולטות בקבוצת התקשורת בזק, את הדוחות המורחבים שלהן ל-2017. העיכוב בפרסום נבע מהצורך לדווח על החקירות הנוגעות לבזק, והקושי להעריך את ההשפעה שלהן על התוצאות הפיננסיות של החברות שבמעלה הפירמידה.

כצפוי, הדוחות המורחבים שפורסמו אתמול כללו הסתייגות שהוסיפו רואי החשבון, משרד KPMG-סומך חייקין. "מכיוון שההנהלה לא הייתה מסוגלת לבצע את ההליכים הנדרשים בנוגע לחקירה אשר משפיעה על הבקרה הפנימית, ואנחנו לא יכולנו ליישם הליכים אחרים כדי להשלים עם הבקרה הפנימית של החברה על הדיווח הפיננסי, היקף העבודה שלנו לא היה מספק כדי לאפשר לנו לקבוע - ואיננו קובעים - חוות דעת על האפקטיביות של הבקרה הפנימית של החברה על הדיווח הפיננסי", כתבו רואי החשבון.

לפי רואי החשבון, "חולשה מהותית" היא ליקוי בבקרה הפנימית על הדיווח הפיננסי, כך שישנה אפשרות סבירה של הצגה מוטעית בדוחות. רואי החשבון מפרטים מספר חולשות מהותיות שהתגלו, וביניהן העובדה שחברי הדירקטוריון של בזק נכשלו בנושא הפיקוח על העצמאות של תת-ועדה של הדירקטוריון מהנהלת בזק.

חלפה שנה, הצפי החיובי לא השתנה

בדוחות המורחבים של אינטרנט זהב וביקום, שווי פלאפון כולה מוערך בכ-5.6 מיליארד שקל, גבוה משווי פלאפון בדוחות בזק, שעומד על 5.4 מיליארד שקל. בדוח המורחב צוין ששוויה בספרים של פלאפון היה גבוה ב-137 מיליון שקל מהשווי המוערך כעת על בסיס עבודה של מעריך חיצוני; לפיכך נרשמה ירידת ערך בהיקף של 42 מיליון שקל (בהתאם להיקף ההחזקה היחסי של אינטרנט זהב בבזק, החברה האם של פלאפון).

מעניין לציין שלפי הדוח, "ההנחה המרכזית בהערכת השווי של פלאפון היא צפי להתאוששות עסקי החברה ב-2019, לאור ההתייצבות הצפויה בשוק ותחילתו של איזון תחרותי". אלא שמשפט כמעט זהה נכתב בדוח של השנה שעברה, רק שאז ההערכה הייתה להתאוששות בעסקי פלאפון ב-2018. נכון להיום, כל חברות הסלולר סובלות מכניסת המתחרה החדשה אקספון לתחרות בענף הסלולר, כשהמחירים נחתכים ושווי החברות יורד.

אינטרנט זהב וביקום מנוהלות על-ידי דורון תורג'מן, ונסחרות במקביל בנאסד"ק ובת"א.