ליצמן רוצה לעצור את שיווק הסיגריה האלקטרונית החדשה ג'ול

סגן שר הבריאות ביקש מהמשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי, לסייע לו בעניין במכתב • "אודה לסיועך למציאת פתרון דחוף ומיידי להפסקת שיווק סיגריה אלקטרונית מסוג JUUL, בדומה לאיסור הקיים על שיווקה באירופה בשל רמת הניקוטין הגבוהה"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צלם: תמר מצפי
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צלם: תמר מצפי

"אודה לסיועך למציאת פתרון דחוף ומיידי להפסקת שיווק סיגריה אלקטרונית מסוג JUUL, בדומה לאיסור הקיים על שיווקה באירופה בשל רמת הניקוטין הגבוהה, והטלת מגבלות על שיווקה ובכלל זה איסור מכירה לקטינים, וזאת עד להשלמת הליכי החקיקה בכנסת" - כך כתב סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, במכתב ששלח היום (ד') למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, בנוגע לסיגריה האלקטרונית שהחלה להימכר לראשונה בישראל בימים אלה.

עוד הוסיף סגן השר ליצמן במכתבו: "הובא לידיעתי כי לאחרונה החלו לשווק בישראל סיגריה אלקטרונית מסוג ג'ול. המדובר במוצר המכיל ריכוז גבוה במיוחד של ניקוטין אשר מופנה בעיקר לצעירים ובני נוער ומהווה סיכון בריאותי חמור לאוכלוסייה ולאוכלוסיית הצעירים בפרט, זאת בהתאם לחוות-הדעת של גורמי המקצוע ממשרדי".

כמו כן ציין סגן השר כי "הסיגריות האלקטרוניות משווקות מזה מספר שנים בישראל, כאשר משרד הבריאות אסר בתחילה על שיווקן, אולם פעולה זאת נפסלה על-ידי בית המשפט".

עוד לדברי ליצמן, עמדת משרד הבריאות היא כי יש להחיל את הוראות חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, על סיגריות אלקטרוניות, ו"בהתאם לכך, המשרד מקדם את הנושא באמצעות תמיכה בהצעת חוק של ח"כ איתן כבל להחלת הוראות החוק על סיגריות אלקטרוניות". ההצעה מצויה כעת בדיונים בוועדת הכלכלה להכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה.

אולם, הדגיש ליצמן, חומרת המצב דורשת טיפול מיידי ואינה מאפשרת להמתין לאישורו של החוק. לדבריו, "בתקופת הביניים ועד לסיום הדיונים ואישור החוק בכנסת, אין כל רגולציה על שיווק המוצר בישראל, ובכלל זה איסור מכירת המוצר לקטינים. קיים חשש ממשי לבריאות הציבור כי עד לסיום הליכי החקיקה כאמור, המוצר יחדור לשוק וייגרם נזק חמור לבריאות הציבור ולבריאות קטינים בפרט".

השבוע נחשף ב"גלובס" כי מי שיעמוד בראש החברה המייבאת את ג׳ול לישראל הוא אסף שניר, מנכ"ל לוקסוטיקה ישראל, היבואנית האיטלקית של מותגי משקפיים בינלאומיים ידועים דוגמת ריי באן שצפוי לסיים את תפקידו בימים אלה.

ג'ול היא סיגריה אלקטרונית מהדור החדש שצמחה בקצב מהיר בשוק האמריקאי, בפרט בקרב מעשנים בגילאי העשרה. מדובר במוצר שמזכיר דיסק און קי יותר מאשר סיגריה, והוא מכיל ניקוטין נוזלי. המנגנון של המוצר כולל סוללה חשמלית שמחממת את הניקוטין הנוזלי, מה שגורם לו להפוך לאדים.

בשבועות האחרונים הקדישו כלי תקשורת בולטים בארה"ב כמו "וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו-יורק טיימס" כתבות נרחבות על השימוש הצומח במוצר ועל הסכנות שלו. לפי נתונים שדווחו בתקשורת האמריקאית, מאז הושק במחצית השנייה של 2015, המוצר הצליח לחלוש על נתח עצום של 54% משוק תחליפי הסיגריות בארה"ב .

ואולם כיום בישראל, על הסיגריות האלקטרוניות לא חלה הרגולציה הקיימת בדומה למוצרי טבק וסיגריות רגילות. כך שלמעשה אין מניעה לגבי השימוש, הפרסום או הצריכה שלהם בקרב קטינים, ולא חל עליהם מיסוי כמו זה שנהוג על הסיגריות הרגילות.