גם הרשות השנייה נגד "ארץ נהדרת": "נחצו קווים אדומים"

אחרי הזעם של שרים וחברי כנסת על השימוש שנעשה בתפילין כדי להלעיג את דמותו של שר החינוך נפתלי בנט, כעת גם הגוף הרגולטורי המפקח הודיע כי פנה לקשת כדי לבחון את המקרה • הרשות השנייה: "על אף שקיימת חשיבות עליונה לחופש הביטוי והיצירה, על פניו נעשתה כאן טעות בשיקול-הדעת"

החיקוי של נפתלי בנט ב"ארץ נהדרת" / צילום מסך
החיקוי של נפתלי בנט ב"ארץ נהדרת" / צילום מסך

סערת המערכון ב"ארץ נהדרת": אחרי הגינויים החריפים מצד הפוליטיקאים, כעת גם הרשות השנייה, הגוף הרגולטורי שמפקח על קשת, נכנסת לתמונה ומגנה את האופן שבו הוצג אתמול (ד') בתוכנית שר החינוך נפתלי בנט.

"הרשות השנייה רואה בביזוי סמליים דתיים, של כל הדתות, מעשה חמור", נכתב בהודעה רשמית מטעם הרשות. "על אף שקיימת חשיבות עליונה לחופש הביטוי והיצירה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בסאטירה, נראה כי במקרה זה נחצו קווים אדומים. על פניו נעשתה כאן טעות בשיקול-הדעת, שהובילה לפגיעה קשה ברגשות ציבור רחב, דתי, חילוני ומסורתי בישראל".

ברשות השנייה, שבראשה עומדת היו"ר יוליה שמאלוב-ברקוביץ, ציינו עוד כי "נציב התלונות של הרשות השנייה קיבל מאז שידור התוכנית עשרות תלונות, והבוקר הוגשה פניה מהרשות לקשת לצורך בדיקת המקרה".

כזכור, אתמול שודר בתוכנית הסאטירה מערכון בו נראה השר בנט, בגילומו של השחקן ערן זרחוביץ', כשעל ראשו שני בתי תפילין, כמחווה לתסרוקת של זוכת האירוויזיון נטע ברזילי. הבוקר התברר כי התוכנית השיגה רייטינג גבוה של 19.2% מבתי-האב היהודיים וכ-540 אלף צופים בכלל האוכלוסייה, ואף עקפה את "האח הגדול" ששודר ממול ברשת, אך עוד לפני כן יצאו שורה של פוליטיקאים נגד השימוש בתפילין במערכון.

השר בנט כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "עליי תצחקו כמה שתרצו, אבל על תפילין וקודשי ישראל - לא. אני גאה להיות בין מנשקי המזוזות ומניחי התפילין. אני יהודי גאה".

שר הפנים אריה דרעי הגדיר את המערכון "קטע מחפיר ופוגעני ששם ללעג ולקלס את התפילין. לו דבר שכזה היה מוצג באחת ממדינות העולם, היו כולם זועקים אנטישמיות. אבל דווקא כאן, במדינת היהודים, עובר דבר כזה בשתיקה. בושה!".

הבוקר הצטרף גם שר התקשורת, איוב קרא, שגם דמותו הוצגה אתמול בתוכנית, וכתב: "אני חסיד גדול של חופש הביטוי, אבל צר לי על הרצון והקלות בה פוגעים פגיעה גסה באמונתם וברגשותיהם הדתיים של אחרים. סאטירה זה טוב ויפה, וגם עם אסי כהן שמחקה אותי אין לי בעיה - אבל דווקא נושא האמונה והדת הוא רגיש במדינת היהודים, והמערכון שביזה את התפילין ב'ארץ נהדרת' היה פשוט לא במקום".

מקשת נמסר אמש בתגובה לביקורות כי "המערכון עסק, בין היתר, בזכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון ובעיסוק הציבורי הנרחב בנושא. התסרוקת המזוהה של נטע שולבה על ראשי חלק מהדמויות המשתתפות במערכון, בווריאציות שונות. לא הייתה כל כוונה לפגוע או לבזות".

עד כה לא התייחסו בקשת להודעת הרשות השנייה מהיום, שכאמור הצהירה על כוונתה לבדוק את המקרה.