צמצום הפערים צריך להתחיל בתוך נעמ"ת

המנגנון הניהולי של נעמ"ת עולה כ-30 מיליון שקל, ורוב ההוצאות מופנות לשכר לא מידתי

יו"ר נעמ"ת גליה וולוך / צילום: שלומי יוסף
יו"ר נעמ"ת גליה וולוך / צילום: שלומי יוסף

נעמ"ת, ארגון הסתדרותי ותיק, הוא תנועת הנשים הגדולה במדינה, שמטרותיה הן לקדם את מעמד האישה בישראל. אין כאן שום דיון או פקפוק במטרות האלה, אלא במנגנון שהקים הארגון כדי לשרת אותן, ברמת השכר בו ובהפיכתו לארגון חינוכי. נעמ"ת מפעילה מעונות יום ורשת חינוך ענפה, עם 16 בתי ספר על-יסודיים טכנולוגיים, שני כפרי נוער, מכללה טכנולוגית ללימודי תקשוב ומכונות בראשון לציון, מכללה למינהל רפואי בטמרה ומכללה לצורפות ולעיצוב תכשיטים ביפו. רשת החינוך מונה כ-3,100 תלמידים וכ-700 מורים.

רשת הגיל הרך מפעילה יותר מ-200 מעונות יום ברחבי הארץ ובהם יותר מ-660 כיתות, שטופלו בהן כ-16 אלף ילדים על ידי כ-3,600 עובדות. על פי הדוחות האחרונים לשנת 2016, מחזור הפעילות של הרשת מתקרב לכ-600 מיליון שקל. אף שהיא מוסד ללא כוונת רווח, נעמ"ת היא מפעל כלכלי לכל עניין ודבר. את הנכסים שלה היא העבירה לחברת "בונה", חברה בע"מ. נכסי נעמ"ת, בבעלות ובחכירה, רשומים בספריה בשווי סמלי של כ-121 מיליון שקל והוא לבטח גבוה בהרבה מהשווי בספרים. בקופתה של נעמ"ת נחים כ-150 מיליון שקל, במזומנים, פיקדונות בבנק וני"ע סחירים. יותר ממחצית ממחזור הפעילות שלה הוא הקצבאות ממשלתיות: ממשרד החינוך (כ-136 מיליון שקל), ממשרד התמ"ת (כ-116 מיליון שקל), ממשרד הרווחה (כ-56 מיליון שקל) וגם כמה מיליונים מההסתדרות. השאר, ברובו, הוא הכנסות משכר הלימוד.

המנגנון הניהולי של נעמ"ת, קרי הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות, עולה כ-30 מיליון שקל, מרביתו לשכר, והוא צמח יפה בשנים האחרונות. שלא יהיה ספק, איש לא מבקש שהארגון יתנהל בחינם, אבל זה לא אומר שארגון שיונק תקציבים ממשרדים ממשלתיים במאות מיליונים צריך לפרנס מנגנון ניהולי כזה רחב. רמת השכר של הבכירים נכון ל-2016 מונחת לפניכם. נכון שהשניים הראשונים כוללים עלויות פיצויים וכדומה, אבל אפשר לצפות מעמותה ובוודאי מארגון הסתדרותי, שישלם לבכיריו שכר קצת יותר מידתי.

עלות שכר הדרג הבכיר
 עלות שכר הדרג הבכיר

בשנים האחרונות צצו ועלו תלונות של מטפלות במעונות של נעמ"ת על תנאי העסקה ותנאי השכר הנמוכים. למרות שהאחריות למצב של המטפלות הוא גם של הממשלה, נוצר פה עיוות: ההסתדרות וארגוניה הרי מטיפים לצמצום האי-שוויון בישראל. זה צריך להתחיל אצלם בבית.