גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב | ככה נראית הבועה הסינית של תעשיית הרכב

בשנים האחרונות צצות בסין שלל יצרניות רכב אלמוניות בשיטת הסטארט-אפ ומגייסות הון עתק על בסיס תוכניות מעורפלות ● מדור הרכב של G

דמיינו לעצמכם שערב אחד, בעת בילוי בפאב עם חברים, אתם מחליטים להקים סטארט-אפ חדש לייצור רכב. לא סיפור גדול: שוכרים את השירותים של חברות הנדסה ועיצוב קבלניות שתייצרנה עבורכם איזה אב-טיפוס מושך קהל; מציידים את הרכב בהנעה חשמלית שהיא גם אופנתית, גם סביבתית וגם חוסכת את כאב הראש להשיג מנוע "אמיתי"; ובונים תוכנית עסקית שבתוכה משובצות היטב מילות מפתח כמון "קישוריות לענן", "ייצור חכם" ו"הנעה אוטונומית", ויוצאים לגייס משקיעים.

אם הייתם במערב, קרוב לוודאי שהיו מראים לכם את הדלת. כולם יודעים כמה קשה לעשות כסף בתעשיית הרכב וכיצד הענף נשלט על-ידי ענקים עם יתרונות לגודל. אבל בסין, בימינו, הסיפור שונה לחלוטין. המדינה נמצאת בטירוף של השקעות בתחום ה-IT והרכב החכם, בעידוד פעיל של הממשלה. הוסיפו לכך עודף אדיר של נזילות בענפי התעשייה, המסחר וה-IT, שמחפשים אפיקי השקעה, מיליארדרים חדשים ושוחרי סטטוס ואת "אפקט טסלה", וקיבלתם בועה רצינית, שמזרימה סכומי עתק ליצרניות רכב מתחילות.

בתערוכת בייג'ין, שנערכה באפריל, צפו על פני השטח שלל חברות אלמוניות כאלה, שהצליחו לגייס בשנים האחרונות מיליארדי דולרים וכעת צריכות להציג קבלות. הנה כמה דוגמאות.

קינטאו מוטור: אקזוטיקה חשמלית ב-110 אלף דולר

המרוץ אחרי עצמאות ותהילה לא פוסח על חברות הנדסה סיניות "אפורות", שסיפקו עד היום שירותי פיתוח, עיצוב וניסוי רכב ליצרנים אחרים. אחת מהן החליטה להשיק לפני כשנתיים סטארט-אפ חדש בשם Qiantu Motor שיתמקד בפיתוח מכוניות ספורט אקזוטיות וחשמליות.

בשנתיים האחרונות הציגה החברה כמה אבות טיפוס והשנה בתערוכה היא הציגה את הדגם הסדרתי K50, שבכוונתה להתחיל לייצר באמצע השנה בסין עם מחיר התחלתי לצרכן של, נא לשבת, 110 אלף דולר ליחידה. למכונית שמזכירה קצת אאודי R8, יש שלדת אלומיניום, גוף מחומרים מרוכבים ושני מנועים חשמליים - אחד קדמי ואחד אחורי - עם הספק משולב של 408 כ"ס ומומנט של 65 קג"מ. לטענת היצרנית, היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות ולהגיע לטווח של 300 ק"מ, אם כי החברה לא מסרה באילו סוללות מדובר. בשלב מאוחר יותר תצטרף אליה גם רודסטר וגם מכונית ספורט קומפקטית חשמלית, שתהיה נגישה יותר, יחסית.

לא בטוח כמה לקוחות יש למכוניות ספורט בתקציב כזה בסין, אבל החברה עמלה על הקמת מפעל ייצור חדש לגמרי עם תפוקה של 50 אלף מכוניות בשנה, שתצמח בתוך שנתיים ל-500 אלף בשנה.

אף שכסף לא חסר ל-WM, מייסדיה הודיעו לאחרונה על כוונות להנפיק את החברה בשוק ההון האמריקאי. הרבה אמביציות, כראוי לחברה ששמה המלא הוא Weltmeister (אלוף עולם בגרמנית) ושמו הפרטי של אחד משני המייסדים הוא נפוליאון. באמת שלא המצאנו את זה.

סינגולאוטו: מאפס ל-600 מיליון דולר ב-3 שנים

קרוב לוודאי שרוב קוראינו מעולם לא שמעו על חברת ZHICHE AUTO הסינית, או אפילו על שם המותג האנגלי והקליט שלה "SINGULAUTO". אבל היצרנית הצעירה הזו היא תוצר קלאסי של עידן הרכב-טכנולוגיה הסיני.

הסטארט-אפ הוקם יש מאין ב-2014 עם הצהרת כוונות די מעורפלת, אבל אופנתית, על פיתוח "מכוניות אינטר-מקושרות" ו"מערכות הנעה אלטרנטיביות, מערכות קישוריות לענן ומכוניות אוטונומיות ביחד עם עיצובים שמבוססים על אתרי שיתוף המונים".

החברה הציגה בעת הקמתה רק שני אבות טיפוס, ועדיין הצליחה לגייס די בזריזות 600 מיליון דולר. עם הכסף הזה בקופתה, היא שכרה את שירותיו של נשיא חברת סחר סינית ענקית למשרת מנכ"ל החברה, יצרה קשר עם חברת הנדסה יפנית שמתמחה בייצור רכבי מרוץ חשמליים ושכרה את המעצב הראשי של פיז'ו סיטרואן לשעבר בסין.

לצורך הייצור, חתמה החברה על הסכם קבלני עם יצרן סיני קיים, ששמו לא נמסר, שהתחייב להשקיע יחד איתה 1.2 מיליארד דולר כדי לייצר 200 אלף מכוניות בשנה החל מתחילת 2018. שכחנו משהו? אה, כן, המכונית. בתערוכת בייג'ין היא הציגה קרוס-אובר חשמלי עם "דלתות התאבדות" שנפתחות לצדדים.

הרכב, IS6, הוצג בתור "מתחרה לטסלה 3" עם מנוע חשמלי וטווח שיכול להגיע עד 400 ק"מ בהתאם לאופציית הסוללות. כל זה במחיר של 40-30 אלף דולר. אורכו של הרכב כ-4.9 מ', יש לו חמישה מושבים וכמובן לוח מחוונים דיגיטלי עם פיקוד משני דמוי טאבלט אנכי כמו אצל טסלה בגודל של לא פחות מ-15.6 אינץ'. יותר מזה אנחנו לא צריכים.

הייבריד קינטיק: עיצוב איטלקי, שאיפות גלובליות

חברת הייבריד קינטיק משכה לא מעט תשומת לב בתערוכת ז'נבה האחרונה כשהציגה רכב תצוגה על בסיס מכונית ספורט מרהיבה. בתערוכת בייג'ין היא כבר ניגשה לעסקים עם השקה של שני דגמים כמעט סדרתיים: מכונית ספורט-יוקרה ו-SUV גדול ויוקרתי.

לשני הדגמים יש ניחוח איטלקי, ויש מי שיאמר ישירות דמיון רב למזראטי, אולי בגלל שעל העיצוב חתום סטודיו פינינפארינה. החברה עצמה היא שלוחה של קונצרן שבסיסו בהונג קונג ועוסק, בין השאר, בפיתוח אוטובוסים חשמליים ופעיל בתחומים הנדסיים נוספים.

על המכוניות עצמן לא נמסרו הרבה פרטים פרט לכך שיהיה להן "מאריך טווח" שיאפשר להן לנוע עד 1,000 ק"מ בין טעינות וכמובן חיבור חכם לרשת האלחוטית ובמקביל אפשרות להשתמש בחשמל האגור בהן ולהזרים אותו לשימוש ביתי או לרשת הארצית. החברה עצמה נסחרת בבורסה בהונג קונג וחנכה בשנה שעברה את אבן הפינה למפעל מתקדם שאמור לייצר כ-200 אלף מכוניות בשנה. על הכוונת שלה נמצאים לא רק שוק הרכב הסיני אלא גם ארצות הברית ואירופה. נחכה ונראה.

EX5: אליפות העולם בשאפתנות (עם מובילאיי בפנים)

אם הייתם רואים ברחוב את הקרוס-אובר הסיני החדש EX5 מבית WM, ספק אם הייתם נותנים בו מבט נוסף. זהו עוד SUV ידידותי לעין עם עיצוב גנרי למדי שמזכיר שלל כלים אחרים מתוצרת יפן וקוריאה. גם המפרט שלו הוא לא מה שטרם ראינו - אורך של 4.6 מ', בסיס גלגלים של 2.7 מ', מנוע חשמלי בהספק 218 כ"ס, שמשודך למערך סוללות מודולארי שאמור לספק לו טווח של 300 עד 460 ק"מ בין הטענות שאורכות כ-10.7 שעות.

אבל החברה, שניצבת מאחורי הרכב החשמלי הזה - שהוא כרגע הדגם היחיד בליין שלה - גייסה לא פחות מ-1.2 מיליארד דולר מאז הקמתה ב-2015 כאשר ברשימת המשקיעים ניתן למצוא חברות ענק סיניות מעולם הטכנולוגיה כמו באידו ו-TENCENT לצד כמה קרנות סיניות ובינלאומיות גדולות ומכובדות.

לחברה אין עדיין רשת הפצה ובמקומה היא אימצה מודל שיווק "מהיצרן לצרכן" נוסח טסלה וטוענת שהיא תספק את כלי הרכב לביתו של הצרכן בתוך 21 יום ממתן ההזמנה במקביל לפתיחת "מרכזי שירות" חדשניים. לא חסרים לה גם גימיקים טכנולוגיים אופנתיים כמו לוח מחוונים מבוסס טאבלט עם חיבור לענן, חיישן זיהוי פנים לפתיחת הדלתות ואפשרות להשתמש בסוללת הרכב כדי לספק כוח למכשירי חשמל חיצוניים.

החברה גם השקיעה חלק מכספי ההנפקה בהקמת "פארק תעשייתי חכם" עם "ייצור חכם, לוגיסטיקה חכמה ושטח ניסויים לרכב אוטונומי" בעל קיבולת ייצור של עד כ-200 אלף כלי רכב בשנה. יש לה אפילו נקודה ישראלית: לחברה הסכם שיתוף פעולה עם מובילאיי לניסוי והטמעת הצ'יפ של החברה ברכב אוטונומי עתידי שלה.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-1.1% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה