גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קשה לאבד אמא, ויותר קשה כשאת לא נשואה ואין ילדים"

אחרי דה ווייס, פלפלים צהובים וגאליס, היא מימנה את האלבום שלה באמצעות הביטוח של אמא שלה שנפטרה בפתאומיות ● הכירו את מיטל מיכאלי

מיטל מיכאלי / צילום: כפיר זיו
מיטל מיכאלי / צילום: כפיר זיו

שלוש שנים וחצי חלפו מאז שאמא של מיטל מיכאלי נפטרה בפתאומיות בגיל 64, והיא עדיין מחפשת את מבט עיניה הכחולות, מבט מעצים, מלטף, שליווה אותה בכל מקום, ששמר עליה. יומיים אחרי שחגגה יום הולדת 29, וקיבלה ממנה עותק של ספר המתכונים שלה, שביקשה ממנה המון זמן, כדי לשמר את טעם הילדות והבית, עם הקדשה שנחתמה במילים "אוהבת אותך אמא", קיבלה מיכאלי טלפון מאביה שאמר, "אמא בטיפול נמרץ".

לא היו לה בעיות בריאות יוצאות דופן. קצת משקל עודף, סוכרת מטופלת, סימפטומים שגרתיים של גיל, ואז - ברגע אחד הלב הפסיק לפעום. עשרה ימים אושפזה חסרת הכרה בטיפול נמרץ, צמח. עשרה ימים של פרידה לצלילי צפצוף המכשירים, שבתקופה שאחרי מותה הפכו לתווים מלודיים וטקסטים באנגלית. אחד מהם הוא 'I AM Blue', שיר שקט, עצוב וחורך נשמה, שאותו היא שרה עם טל כהן שלו, שמדבר על העצב העמוק ועל אותו מבט כחול שהיא לא מפסיקה לחפש.

צהריים בקפה קטן בגבעתיים, ממש מתחת לבית שלה ושל מיכל, בת הזוג. היא מזמינה מיץ תפוחים, ומראה לי את הקעקוע, אוהבת אותך אמא, העתק של כתב היד של ההקדשה מספר המתכונים. "זה קשה לאבד אמא", היא אומרת. מספרת בפשטות, בלי להחצין רגשות, על האלבום שצמח על מצע האבל רווי הדמעות, וייצא עוד כמה חודשים. "זה הרבה יותר קשה כשאת לא נשואה ואין לך ילדים", היא אומרת. "'Heart', הסינגל הקודם, הוא עליה בצורה ברורה יותר והוא מספר על לב של אהבה - לב שהפסיק לפעום. את הקליפ שלו צילמתי תוך כדי עשיית הקעקוע. 'I AM Blue' לוקח את המטאפורה של העיניים, הכחול של ים ושמיים, כמשהו שאין לו גבולות, שאי אפשר לאחוז בו ויש את המוות שגם הוא כזה. ברור לי איפה אני נמצאת, אבל לא איפה היא נמצאת, ואני ממשיכה לחפש אחר העיניים הכחולות שלה.

"רק אחרי שהיא לא הייתה, הבנתי כמה המבט שלה היה מלטף, מחיה, מבט שאמר לי שאני הדבר הטוב ביותר שיש בעולם, וזה נורא חסר. ועכשיו אני צריכה למצוא את המבט הזה בתוכי, למצוא את האמא הפנימית שתראה אותי בעין יפה.

"הקלטתי אותו עם טל, מוזיקאי שחי בארצות הברית ומלמד שם מוזיקה בבית ספר. הוא פנה אליי כדי שאדבר עם הילדים על המוזיקה שלי. הסכמתי. לא הכרנו והוא הזמין אותי לשיר איתו בהופעה שעשה בארץ. יומיים לפניה נפגשנו לעשות חזרה בבית שלי, הוא שר ואני לא ידעתי מה לעשות עם עצמי מרוב שהוא שר יפה. ביקשתי ממנו להקליט איתי שיר וביום של הטיסה שלו השגתי אולפן והטייק הראשון שעשינו יצא בסינגל".

הטקסט מאוד עמוק.

"ואני מאוד גאה בו. בדרך כלל אני כותבת מהר. אותו כתבתי במשך כמה חודשים, כששיפצנו את הדירה. הייתי יושבת עם הגיטרה על המרפסת שעות. אני מרגישה שכל מילה בו מדויקת".

למה באנגלית?

"נולדתי בארצות הברית כשאבא היה בשליחות של התעשייה האווירית ואני דוברת אנגלית, ככה שהיא שפה שנייה. היה בי צד שרצה לדבר הכי פשוט ולפנים, בעברית זה יותר קשה לשמיעה".

זאת בחירה לא רעה אם את רוצה לכוון לחו"ל, כחלק מפתיחת קריירה בינלאומית.

"אני שואפת לצאת עם האלבום הזה החוצה. חזרתי עכשיו מסיבוב בדנמרק וראיתי שהטקסטים עוברים גם בתרבות אחרת, אבל את האלבום הבא שלי אני דווקא כותבת בעברית".

למדת במגמת תיאטרון ברחובות, היית בבימת הנוער ובלהקת חיל חינוך, ובסוף למדת קולנוע ותקשורת, ולא משחק או שירה. הסבירי.

"בחירה של פחדנית. הייתה לי מחשבה ללמוד פסיכולוגיה. היום אני יודעת שיכולתי להיות מטפלת במוזיקה, שילוב של טיפול ואמנות. המופע שלי משלב טיפול ואמנות. במקום קטעי קישור, יש פסיכולוגית שיושבת על הבמה בסט שמדמה קליניקה, ומדברת איתי ועם עוד שחקן על כל מיני דברים. חלק מתוסרט מראש וחלק לא. אני יכולה להגיד, כל השבוע חלמתי על אמא שלי ואני לא מצליחה לזכור אותה".

את מדברת לגמרי מהבטן.

"כן. זה קורה שלוש פעמים במהלך המופע, כדי להכניס עוד ממד. זה כמו שלא ממש צריך להוציא אלבום, אבל יש משהו במסגרת, בסדר, בקשר בין השירים שמעצים את החוויה".

מי מימן אותו?

"אמא שלי באמצעות ביטוח החיים שלה. קיבלתי סכום שהספיק לאלבום, אבא עזר, וכסף שלי. אני הלייבל, הוא שלי".

ואיך את מתכוונת לשווק אותו?

"מסתבר שזה עולה אפילו יותר כסף. קליפים, הפצה, פייסבוק, יח"צ. אז אני עובדת. אני מלמדת מוזיקה בבית ספר, מורה לפיתוח קול ומופיעה באירועים עם להקת סטרינגל, קבלות פנים, בר מצוות, חתונות. אני חייבת להגיד בכנות שאין שום דבר שאני עושה בשביל כסף שאני לא אוהבת. אני אוהבת את הילדים, את התלמידים, את הזוגות שאני מכניסה לחופה, אני מתה על זה. יצא לי גם לשיר בלוויות. אלה הרגעים הכי משמעותיים לאנשים, ואני חלק מהם".

השתתפת בעונה הראשונה של "דה וויס" ונפלת בשלב ההופעות החיות המאוחר יחסית. יכולת למנף את החשיפה הזאת טוב יותר?

"רוב המשתתפים בריאליטי לא מצליחים למנף את עצמם, ואלה שכן, הם לאו דווקא היותר מוצלחים. זה עניין של מזל וכריזמה".

כריזמה יש לך.

"היום הרבה יותר מאשר אז. הייתי לא ממש מגובשת, למרות שלא הייתי מאוד צעירה. לא הבנתי איך עושים את זה".

פגשת שם את עציון מאיר, והתחלתם לעבוד יחד. היה קצת באזז סביב החיבור בין הדתי הסטרייט, ללסבית החילונית, אז בכל זאת יצא מהתחרות משהו.

"הוא היה המפלט שלי אחרי החוויה של 'דה וויס'. עשינו את ההיפך ממה שהיינו אמורים לעשות אז. במקום לצאת החוצה, לנצל את המומנטום, להופיע, התכנסנו פנימה ונכנסנו לשגרה של כתיבת שירים".

זאת העבודה, לא?

"עשינו מוזיקה טובה, דברים יפים יחד וכשזה היה גמור, זה לא קרה כמו שרצינו שזה יקרה. מה שכן, הופענו המון בקהילות יהודיות בעולם, שלוש-ארבע פעמים בשנה. בסופו של דבר, הגענו למסקנה שלאמנות שלנו יש שאיפות שונות. עציון מחפש את השירים שירוממו את האדם, ואותי זה לא מעניין. מעניינת אותי המורכבות, החוויה של טוב ורע ביחד. קרה שלא הצלחנו לייצר חומרים ששנינו עומדים מאחוריהם, אז היום אני ממשיכה לכתוב בשבילו שירים, בדיוק כמו שהוא אוהב, אבל אני לא רוצה לשיר אותם".

יוצא לך לכתוב גם לאמנים אחרים?

"אני מאוד רוצה. יש לי את היכולת לקרוא את האדם שמולי ולהבין בדיוק מה מתאים לו. באלבום שעציון ואני הוצאנו מרגישים את מאבקי הכוח בינינו, פעם הוא משך ופעם אני".

שיחקת ב"פלפלים צהובים" וב"גאליס". עוד משהו על הפרק?

"להיות שחקן בארץ זה אלוהים ישמור. יש לי סוכנת מתוקה, אבל להגיע לאודישן זה קשה. לא מזמן צילמתי תפקיד ראשי בסרט עצמאי בשם 'מערב', ואחרי כמה שנים שלא שיחקתי, זה פתח לי את הרעב. אמרתי, וואלה, אני שחקנית טובה ואני אוהבת את זה. הלוואי שזה יתחמם מחדש".

השבוע יצא עוד סינגל, "Insurance Guy".

"כתבתי אותו אחרי שיחת טלפון שקיבלתי מסוכן שניסה למכור לי ביטוח חיים. אמרתי לו שאין לי ילדים ולכן אין על מה לדבר כרגע, ונכנסנו לשיחה ארוכה על מהות החיים ובסוף עשיתי את הביטוח, כי אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה".

מיטל מיכאלי | אישי: 32, בזוגיות, מתגוררת בגבעתיים | אקטואלי: אחרי שהייתה בדנמרק החודש בסיבוב הופעות, תופיע בכפר חרוב ב-31.5 ובתמונע בתל אביב ב-4.6

עוד כתבות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות