ריח בחירות: אז מה מאיים הפעם על הישרדות הממשלה?

המערכת הפוליטית ממתינה להמלצות הצוות שהקים שר הביטחון על נוסח חוק הגיוס החדש • בכנסת תוהים אם נתניהו ירכב על גל הפופולריות בדרך לבחירות מוקדמות בספטמבר

החשוד בפלילים ח"כ דוד ביטן (הליכוד) יצא בימים האחרונים לבליץ ראיונות. אחרי שתיקה ממושכת, מאז שאיבד את מעמדו כאיש החזק במדינה, ביטן שוב מדלג מאולפן לאולפן. היום (ד') הוא אמר שגיוס חרדים לא יביא לשוויון בנטל כי גם כך "אין שיוויון בין מי שעושים שירות לאומי למי שעושים שירות צבאי מלא או בין מי שמשרת בקריה או גולני".

לדבריו, חוק הגיוס לא יעבור עד סוף כנס הקיץ, ואם כך הדבר, הרי שהכנסת והקואליציה ניצבות בפני בעיה: בשבוע הראשון של חודש ספטמבר תפקע תקופת ההמתנה שהעניק בג"ץ לממשלה להעביר חוק גיוס שוויוני.

במערכת הפוליטית ממתינים לצוות שהוקם זה מכבר במשרד הביטחון, בהתאם להחלטת השר אביגדור ליברמן, ואמור להניח המלצה והצעה בשאלה מה היא הדרישה הצבאית לחקיקה שוויונית. חברי הצוות הם היועץ המשפטי של מערכת הביטחון עו"ד איתי אופיר, ראש אכ"א בצה"ל, האלוף מוטי אלמוז, הפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף שרון אפק, הרב הצבאי הראשי תת אלוף איל קרים וראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, משה צין.

כלומר, במקום לבחון את הצד הערכי של השוויון, עשו בממשלה מהלך הפוך והניחו לפתחו של הצבא את ההחלטה מי ילבש מדים. זאת למרות שהסיכוי נמוך שהצבא יודיע מראש כי מי שלומד תורה או מי שלא לומד תורה נחוץ או מיותר מבחינתם.

הסיעות החרדיות הודיעו בעבר - הקרוב והרחוק - שנושא זה עשוי לפוצץ את הקואליציה. יש בידיהן התחייבות להסדרת נושא גיוס החובה בחודש הראשון של כנס הקיץ, לוח זמנים אשר כבר פקע. מנגד, בידי ליברמן התחייבות מחודש מארס 2018 ולפיה הצעת צוות משרד הביטחון תהווה את הבסיס להצעת החוק הממשלתית בנושא הגיוס, וכל חקיקה אחרת בנושא דת ומדינה תוקפא.

"גלובס" הפנה כמה שאילתות בנושא לגורמים המוסמכים בליכוד: האם דבריו של ביטן על כך שהחקיקה בנושא הגיוס לא תושלם במהלך כנס הקיץ של הכנסת נאמרו על דעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו? האם נושא חוק הגיוס עשוי להיות העילה לפירוק הקואליציה? האם ראש הממשלה ביקש משר הביטחון ליברמן לזרז את הודעת הצוות המקצועי במשרד הביטחון כדי להניח הצעת חוק במועדים קרובים? בליכוד לא השיבו.

נושא נוסף שמאיים על שלמות הקואליציה הוא המחלוקת החריפה בין כולנו לבית היהודי סביב פסקת ההתגברות והתיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שיאפשר "להשיב לחיים" חקיקה שנפסלה על ידי בג"ץ בהיותה נוגדת את כבוד האדם.

בשלהי אפריל, עברה בוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק הפרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ* וח"כ ניסן סלומיאנסקי, ולפיה השבת חקיקה תוכל לעבור ברוב של 61 במליאת הכנסת. שר האוצר משה כחלון אמר אז שדרישותיהם של הבית היהודי הן קיצוניות המגיעות ממפלגה קיצונית.

כעת, לקראת יום ראשון הקרוב, מתכננים בבית היהודי להעלות את הנושא בישיבת ראשי הקואליציה, פגישה שבועית שבה אמורים להשתתף גם כחלון וליברמן. בעבר הם לא תמיד התייצבו לפגישות הללו, בין השאר בגלל האופי הפלגני של הישיבה. השאלה הגדולה היא עד כמה יתעקשו בכולנו על התנגדותם להצעת החוק הזאת.

ברקע כל אלה, ישנה תחושה שנתניהו מחפש הזדמנות סבירה ללכת לבחירות בנושא שיסייע לו ללכד את הציבור סביבו. החודש האחרון מסמל בעיני רבים את שיא השיאים במנהיגותו. לא רק הסקרים מחמיאים לו, אלא גם בעלי טורים בימין ובשמאל, וכל מי שמתבונן על השילוב של המהלכים הדיפלומטיים, מדיניות חוץ, קשריו עם מנהיגי עולם והתקיפות הצבאיות של ישראל.

הליכה למערכת בחירות מהירה שתסתיים בשבוע הראשון של ספטמבר עשויה להועיל לנתניהו ואף להגדיל את מספר המנדטים של הליכוד. הצבעה בעדו, כשבפני הציבור פרושים חלקים מהחשדות נגדו, תחזק את מעמדו גם בהליך הפלילי.