גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש ביטל חילוט מחצית מביתו של בן 70 שגידל קנאביס

ביהמ"ש העליון ביטל לאחרונה חלקית החלטה של המחוזי לחלט בית מגורים של אדם בן 70 שהורשע בגידול קנאביס לצורך מכירתו והורה על חילוט 15% משווי הבית ולא 50%, כפי שהורה המחוזי: "יש להגיע לתוצאה אחרת שתהיה מידתית והולמת" ● הסנגורים: "העליון מסמן לפרקליטות כי בחלק מהמקרים השימוש בכלי החילוט הפך למופרז ולבלתי-מידתי"

בית המשפט העליון ממשיך לצנן את השימוש בכלי החילוטים שבו משתמשות רשויות האכיפה נגד חשודים ונאשמים בפלילים. לאחרונה ביטל העליון חלקית החלטה של ביהמ"ש המחוזי לחלט בית מגורים של אדם בן 70 שהורשע בגידול קנאביס לצורך מכירתו. "יש מקום להגיע לתוצאה אחרת מזו שאליה הגיע ביהמ"ש המחוזי, כדי שזו תהיה מידתית והולמת", קבע העליון.

ניסים קריספיל (70), חוקר צמחי מרפא מוכר, הורשע במסגרת הסדר טיעון במספר עבירות, לרבות עבירות של גידול סם מסוכן והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. לפי כתב האישום שבו הודה קריספיל, המשטרה תפסה בביתו קנאביס במשקל של יותר מ-77 ק"ג, חלקו ארוז בארגזי קרטון וחלקו באדניות על גג הבית.

הסדר הטיעון כלל הסכמה לעונש של שנת מאסר, והצדדים נשארו חלוקים באשר לשאלת חילוט רכושו של קריספיל, והגדרתו כסוחר סמים, לשם ביסוס ההצדקה לחילוט. הפרקליטות ביקשה לחלט את הרכוש ששימש את הנאשם לביצוע העבירות, לרבות ביתו הפרטי, שני כלי רכב הרשומים על שמו וכסף מזומן בסכום של 1,100 דולר שנמצא בביתו.

הוויכוח בין הצדדים עסק בשאלת מטרת גידול הקנאביס. קריספיל טען כי הגידול נעשה במסגרת מחקר שהוא מבצע מתוקף עבודתו כחוקר צמחי מרפא, שנועד לסייע לחולים סופניים. קריספיל הסביר כי לאחר מחקרים רבים שביצע בצמחים שונים, לרבות כתיבת אנציקלופדיה הסוקרת את כל צמחי הרפואה בארץ, המשיך למחקר של צמח הקנאביס. לעומת זאת, הפרקליטות טענה כי מדובר בגידול למטרות סחר.

"דיסוננס בהצהרות של הנאשם"

שופטת המחוזי בירושלים, חגית מאק-קלמנוביץ, לא התרשמה מהסבריו של קריספיל וציינה בפסק-דינה, כי לדבריו של קריספיל "כוונת המחקר היא לספק סמים בבתי חולים לחולים סופניים, על דעת הרופאים ובני- המשפחה של החולים, אולם הנאשם לא ביקש ולא התכוון לבקש אישור כלשהו למחקר כזה, ואין לו אמצעי כלשהו להבטיח שלא ייגרם נזק כתוצאה מהשימוש בסמים".

השופטת נתנה משקל בהחלטתה גם לטענה של קריספיל כי גידול הצמחים לא נעשה למטרת רווח, וכי הוא חי באופן סגפני, ללא חשמל, ומתקיים מקצבת ביטוח לאומי. בהקשר זה כתבה השופטת: "לא ניתן שלא לתמוה על עצם העלאת טענת הנאשם שגידול הסמים לא נועד להפקת רווחים, שכן בכתב האישום המתוקן שבו הודה הנאשם, נכתב במפורש כי הנאשם גיבש תוכנית לגדל את הסמים 'למטרות רווח', ובהתאם לתוכנית זו ביצע את כל פעולות הגידול של הצמחים", ציינה.

עוד ציינה השופטת כי קיים דיסוננס בין מצבו הכלכלי של הנאשם, שהגדיר עצמו כמי שחי בסגפנות ומתקיים מקצבת ביטוח לאומי, שידו אינה משגת אפילו שימוש בחשמל לצרכיו שלו, לבין ההשקעה הרבה בגידול הצמחים, כולל רכישת מכשור מתקדם ומימון גידול כמויות כה גדולות של צמחים".

באשר לשאלת החילוט, מכיוון ששאלת מטרת גידול הסמים היא קריטית על-מנת לבסס את ההצדקה לחילוט, עורכת-דינו של קריספיל, טלי גוטליב, שייצגה אותו במחוזי, התעקשה כי לא ניתן לקבוע שמטרת הגידול הייתה סחר בסמים, זאת, לדבריה כיוון שקריספיל גידל אותם למטרות מחקר. כן טענה עו"ד גוטליב כי הליך החילוט מבוצע במקרים של סחר בכמויות גדולות בלבד, ולכן אינו מתאים למקרה הנדון.

אולם השופטת מאק-קלמנוביץ אימצה את עמדת הפרקליטות, והורתה על חילוט הרכוש שהושג באמצעות ביצוע העבירות. עם זאת, בטרם הכריעה בנוגע לחילוט ביתו של קריספיל, הדגישה מאק-קלמנוביץ כי על אף הצידוק החוקי לחלט את הנכס, "אין ביהמ"ש פטור מהפעלת שיקול דעת ומבחינת סוגיית החילוט והצדקתו". לדבריה, לאור העובדה שמדובר בבית המגורים של קריספיל, קיימת "החובה להבטיח מקום מגורים ואמצעי קיום ולמנוע פגיעה בלתי מידתית ובלתי צודקת בבעל הזכויות ברכוש".

נקודה נוספת שאליה התייחס המחוזי בבחינת שאלת החילוט, היא שקריספיל לא הספיק ליהנות מפירות העבירות שביצע, שכן בעת פשיטת המשטרה על ביתו, כל תוצרי הגידול שלו היו מאופסנים בביתו, "כך שבמקרה זה אין אינדיקציה לכך שהנאשם הפיק רווחים כלשהם ממעשיו, ולמעשה נראה כי ההיפך הוא הנכון, שכן הנאשם הפסיד את כל ההשקעה שהשקיע בהקמת התשתית לגידול צמחי הקנביס", לפיכך, סיכמה השופטת, המטרה של מניעת ההנאה מפירות העבירה באמצעות החילוט, אינה רלוונטית במקרה זה.

לאור זאת, החליט המחוזי להורות על חילוט ביתו של קריספיל באופן חלקי, כך שהוראת החילוט "לא תתייחס לבית כולו אלא לאותם חלקים מהבית ששימשו לביצוע העבירה", ומכיוון שגידול ואחסון הסמים נעשה בקומה העליונה (מתוך שתיים) ועל גג הבית, הורה המחוזי על חילוט מחצית משווי הבית. מאחר ששווי הבית הוערך ב-1.9 מיליון שקל, ניתנו לקריספיל 4 חודשים לשלם 950 אלף שקל. נקבע כי אם קריספיל לא יצליח לגייס את הסכום, המדינה תוכל לחלט את ביתו, למכור אותו, ולהעביר לו מחצית מהסכום שיתקבל ממכירתו.

קריספיל ערער לעליון - באמצעות עוה"ד איתן פינקלשטיין ודוד יפתח - וטען כי החלטת המחוזי אינה מידתית, ואינה מותירה לקריספיל מקום מגורים סביר ואף לא דמי מחיה סבירים, כדרישת המחוקק. זאת, מאחר שאין באפשרותו לגייס סכום של 950 אלף שקל. עוד צוין, כי מדובר בהחלטה תקדימית המאשרת לחלט לראשונה בית מגורים.

העליון קיבל באופן חלקי את הערעור, וקבע כי יש להפחית את הסכום המבוקש ל-300 אלף שקל בלבד. השופט ניל הנדל - שאליו הצטרפו השופטים דוד מינץ ויעל וילנר - קבע כי נראה ש"יש מקום להגיע לתוצאה אחרת מזו שאליה הגיע המחוזי, כדי שזו תהיה מידתית והולמת. אף יוזכר הכלל, שלפיו כאשר ביהמ"ש פוסק בגזר-הדין רכיב שיש בו משום חידוש - למשל בחומרתו או בעצם יישום הוראת דין - על השתת העונש להיעשות בצורה הדרגתית".

עוה"ד יפתח ופינקלשטיין שייצגו את קריספיל בערעור לעליון, מסרו: "אנו שמחים על כך שהצלחנו למנוע את הוצאתו של אדם בן למעלה מ-70 מביתו, ועל כך שהעליון הבין כי החילוט שהטיל המחוזי לא היה מידתי וראוי. החלטה זו מצטרפת לפסק דינו של העליון, אשר קבע כי אין מקום לחלט רכוש בשווי כספים שהמערערים ניסו לקבלם אך הוחזרו על-ידי הבנקים לפני שהגיעו ליעדם - שם הצלחנו להביא לשחרור כל הרכוש שנתפס. נראה כי בית המשפט העליון מסמן לפרקליטות כי בחלק מהמקרים בתקופה האחרונה, השימוש בכלי החילוט הפך למופרז ולבלתי-מידתי".

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט