צפו: ירי מדויק מרכב בלתי מאויש בניסוי של צה"ל

מדובר בניסוי הראשון שנעשה בעמדת הנשק דרקונית, שפיתחה ויצרה אלביט מערכות • אחד היתרונות המרכזיים של הדרקונית הוא בזיהוי מטרות, באופן שמאפשר לה לבצע סגירת מעגל מהירה ולהנחית מכת אש קטלנית ומדויקת על המטרה שהוגדרה לה, עד טווח של 1.5 קילומטר

עמדת הנשק דרקונית / צילום: באדיבות דובר צהל
עמדת הנשק דרקונית / צילום: באדיבות דובר צהל

צה"ל השלים בשבועות האחרונים בהצלחה ניסוי  ירי ראשון בעמדת נשק שנשלטת מרחוק ומותקנת על כלי רכב בלתי מאויש (כרב"מ). מדובר בעמדת הנשק דרקונית, שפיתחה ויצרה אלביט מערכות. הניסוי נערך במטווח של צה"ל ובמסגרתו נעשה ירי לעבר שורה של מטרות - בלי מגע יד אדם.

את הניסוי הוביל מדור הרובוטיקה שבמחלקת אמל"ח של זרוע היבשה והוא נועד לבחון יכולות של סגירת מעגלי אש באמצעות כלי רכב בלתי מאוישים. "אין עוד פתרונות כאלה בעולם מבחינת יכולות השליטה על אש מרחוק", אמר בשיחה עם "גלובס" רס"ן סלבה רזניק מפקד מדור הרובוטיקה. "לאחר שהניסוי הסתיים בהצלחה, יש לנו כוונה להטמיע את הפתרון החדש בפעילות המבצעית של כוחות צה"ל בגזרות השונות".

הניסוי נערך במסגרת תכנית שומר גבולות (שג"ב) לחיזוק מערכי ההגנה הקיימים לאורך גבולות המדינה והפחתת סיכון חיי אדם באמצעות שילוב של כלי רכב אוטונומיים שמופעלים מרחוק, באמצעות חמ"ל ייעודי. מדובר ברכבים שעתידים לקחת חלק מרכזי בפעילות הביטחון השוטף, כמו משימות סיור, אבטחה ופתיחות ציר.

אחד היתרונות המרכזיים של הדרקונית הוא בזיהוי של מטרות, באופן שמאפשר לה לבצע סגירת מעגל מהירה ולהנחית מכת אש קטלנית ומדויקת על המטרה שהוגדרה לה, עד טווח של 1.5 קילומטר.

הפיתוח של הדרקונית נעשה בחטיבת היבשה של אלביט מערכות, על פי צרכים מבצעיים שהגדירו גורמים מקצועיים בצבא. קליטת המערכת בשורות צה"ל החלה לפני כשנה וחצי, והיא הותקנה עד כה בעיקר על נגמ"שים מסוג אכזרית ופומ"ה - פורץ מכשולים הנדסי. המערכת הופעלה עד כה על ידי חיילים ובעתיד תהפוך לאוטומטית.

המערכת מצוידת במצלמות ובמכ"ם ייעודי המאפשרים לה לפעול היטב בשעות היום ובשעות הלילה, לזהות חשודים באזורי פעילות שונים - הן בשטחים פתוחים והן בתוך שכונות מגורים ולשדר כל העת את הצילומים לגורם המפעיל. עם זיהוי הדמויות החשודות הדרקונית "ננעלת" עליהן ועם קבלת פקודת ירי מהחמ"ל, שיכול להיות מרוחק ממנה גם קילומטרים רבים, לפתוח בירי לעבר המטרות השונות.

עמדת הנשק דרקונית / באדיבות דובר צהל
 עמדת הנשק דרקונית / באדיבות דובר צהל

כעת הצבא נערך להתקנת המערכת על כלי רכב רובוטיים נוספים - שמופעלים מרחוק וזאת על רקע הצלחת הניסוי מהשבועות האחרונים. צה"ל כבר עושה שימוש בכלי רכב רובוטיים בגזרות הבוערות ביותר ובכוונתו להרחיב את פעילותם: "החזון הוא שמערכות כאלה, שמותקנות על פלטפורמות בלתי מאוישות, יחליפו את החיילים והלוחמים שעושים פעילות בט"ש על הגדר וחשופים לפגיעות של ירי ממארב או ממטעני חבלה. אם כבר פגיעה - עדיף שיפגעו ברזלים ולא לוחמים", אומר רס"ן רזניק.