"המאני-טיים" של עובדי הנמלים: בקשת ארכה למו"מ מול המדינה

היום היו אמורים היו להסתיים 18 ימים אותם הקציב לצדדים ביה"ד הארצי כדי להגיע להסכמות • עפ"י הגורמים המקורבים לדיונים, בימים האחרונים חלה התקדמות מסוימת במהלך המו"מ, ולכן הוסכם על בקשת הארכה

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

המו"מ המרתוני שהתקיים בשלושת השבועות האחרונים בין נציגי המדינה, ההסתדרות והנהלת נמל אשדוד ונמל חיפה בנושא הרפורמה בנמלים יוארך בשבוע - כך נודע ל"גלובס". היום (א') היו אמורים היו להסתיים 18 ימים אותם הקציב לצדדים בית הדין הארצי לעבודה כדי להגיע להסכמות. על פי הגורמים המקורבים לדיונים, בימים האחרונים חלה התקדמות מסוימת במהלך המו"מ, ולכן הוסכם על בקשת הארכה שכפופה לאישור בית הדין הארצי לעבודה.

בוועדים של הנמלים אופטימיים לגבי ההתפתחויות האחרונות ואף מגדירים אותן כ"פריצת דרך", ואולם יש לזכור כי האינטרס להגיע להסכמות על הרפורמה בהקדם האפשרי הוא בראש ובראשונה של עובדי הנמלים הממשלתיים - ככל שעובר הזמן ופתיחת הנמלים החדשים מתקרבת, יכולת ההשפעה שלהם במו"מ עלולה להיחלש.

בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר התחבורה ישראל כץ, במהלכה התקבלו מספר החלטות מהותיות ובהן הכנסת משקיע אסטרטגי לנמלים ממשלתיים במטרה להגדיל את היקף העבודה של הנמלים הממשלתיים.

נדגיש כי בין הצדדים עדיין קיימות מחלוקות רבות ועמוקות - כאשר הכל מתחיל ונגמר בשאלת היכולת של הנמלים הוותיקים להתחרות עם הנמלים החדשים שנבנים בימים אלה על ידי חברות ענק בינלאומיות. בעוד נציגי המדינה משוכנעים כי לנמלים יש יכולת תחרות טובה עם הנמלים החדשים, העובדים של הנמלים עצמם משוכנעים בדבר הפוך.

כך למשל, אחת הדרישות של עובדי נמל אשדוד בנושא התשתיות היא האפשרות להשתמש ברציפים החדשים 24 ו-25, להם יש את היכולת לקלוט גם אוניות מודרניות בעלות היקף של 18,000 מכולות ומעלה. עד היום לא היה ידוע מה יעלה בגורל רציפים אלה, והעובדים חששו כי הם יעוברו לשימוש הנמל החדש שייפתח בעוד שנתיים וחצי.

המציאות של נמל חיפה שונה לגמרי מזו של אשדוד. אם באשדוד מחפשים להרחיב את היקף הפעילות, להשקיע בשדרוג הרציפים הקיימים, בנמל חיפה מעדיפים להשקיע בתחרות על אוניות שמכילות עד 14,000 מכולות ובתחומי מטען אחרים ולחסוך מעצמם השקעה בתשתיות בהיקף של 1.5 מיליארד שקל. אחת הסיבות לפריצת השביתה בנמל חיפה הייתה דרישת העובדים לשדרג את תשתיות הנמל על חשבון המדינה.

גם נושא גיבוש תכנית הפרישה מרצון, אותו מוביל מצד המדינה הממונה על השכר, עדיין נשאר פתוח - יצוין כי לתכנית פרישה מרצון ישנם כמה תקדימים בנמלים, כך שלפחות ניסוחה לא צריך לערוך זמן רב.

לפני חודש, נזכיר, הסתיימה השביתה המתואמת שפרצה במפתיע בשני הנמלים שנמשכה 4.5 ימים וגרמה לנזקים של מאות מיליוני שקלים למשק. ההוראה להתכנס למו"מ אינטנסיבי ניתנה על ידי שופט בית הדין הארצי לעבודה אילן איטח במהלך הדיון על ביזיון בית המפשט.

זאת, לאחר שיושבי ראש ועדי העובדים של הנמלים ביזו את בית הדין בכך שלא כיבדו את הצווים להפסיק את השביתה באופן מיידי, סירבו להתייצב לדיון בעניינם, כיבו את מכשירי הסלולר שלהם, ונעלמו מבתיהם כך שגם המשטרה שהוזעקה להביא אותם לבית הדין, לא יכלה למצוא אותם.

הסיבות העיקריות להשבתת נמלי הים הן מחאת העובדים נגד הרפורמה בנמלים - הקמת שני נמלים חדשים ו״הסחבת" מצד המדינה בנוגע להשגת הסכמות עם העובדים על רקע זה. נציין כי הדיונים בנושא הרפורמה מתנהלים מול המדינה כבר חמש שנים, ובינתיים מדי בוקר צופים העובדים בהתקדמות הקמתם של הנמלים החדשים, שלדבריהם יגזלו את פרנסתם.