קרנות הנאמנות – ככה מנהלי הקרנות מוחקים את ההיסטוריה הבעייתית שלהם

כיצד מוחקים היסטוריה בעייתית? אילו גופים בוחרים בשיטה זו?

מחיקה / צילום: שאטרסטוק
מחיקה / צילום: שאטרסטוק

נניח שיש קרן נאמנות עם ביצועים חלשים, ביחס לקרנות האחרות בתחום. מנהל הקרן יכול לפעול בשיטה קצת בעייתית אבל חוקית - לשנות את מדיניות ההשקעה של הקרן, ובכך בעצם "להגדיר אותה" מחדש ובמקביל למחוק את ההיסטוריה שלה. הרי ההיסטוריה מתייחסת למדיניות השקעות קודמת וזה לא רלוונטי לקרן עם המדיניות החדשה.

התחכום אפילו גדול יותר. מלכתחילה מניח מנהל הקרנות שזה מה שיקרה ולכן הוא פותח כמה קרנות באותה הקטגוריה עם סגנון השקעה שונה - אחת תצליח השנייה תיכשל השלישי תהיה בינונית. ככל שיש רבות יותר, הסיכוי להתברג לצמרת גבוה יותר. ואז, פשוט מוחקים את הקרן שנכשלה, ומנפנפים בקרן המוצלחת.

מתחילת 2018 היו עשרות שינויי מדיניות. חלק משמעותי משינוי המדיניות האלו הם שינויים קלים או שינויים טכניים, ועדיין יש עשרות טובות של שינוי מדיניות בשנה (קרוב ל-50 בממוצע של השנים האחרונות) שנעשים כנראה כדי לצאת מהרשימה, כדי לצאת מהקטגוריה, כדי להסתיר ולהעלים את ההיסטוריה (את התשואות החלשות).

ילין לפידות, אלטשולר שחם ואנליסט - לא משנות מדיניות

נתחיל עם המחמאות. בתי ההשקעות - ילין לפידות, אלטשולר שחם ו-אנליסט  כמעט ולא משנים מדיניות השקעה של קרן נאמנות. זה לא מפריע להם להיות דווקא בצמרת הביצועים של תעשיית הקרנות בשנים האחרונות, וזה מלמד שנראה שכדאי להתמקד בביצועים ולא בתרגילים.

הראל, פסגות ומגדל - משנות מדיניות

בצד החברות שמשנות יחסית הרבה את מדיניות ההשקעה בקרנות שלהן ניתן למצוא את הראל השקעות , פסגות ו-מגדל ביטוח . מנהלי הקרנות בגופים האלו שינו למשל בשנה שעברה מדיניות ביותר מ-10 קרנות (כל אחד מהם) ומחקו את ההיסטוריה של התשואות. גם את תחילת השנה הם פתחו בשינויים לא מעטים.

השאלה הגדולה היא למה מאפשרים למנהלי הקרנות להפעיל את "המחק" ולמחוק את ההיסטוריה. התרגיל הזה ביודעין פוגע במשקיעים הקטנים, כשמעבר לכך תחשבו גם על הנזק המצטבר שעלול שינוי מדיניות לגרום - המשקיע הלך לישון עם קרן אג"ח והתעורר עם קרן מעורבת, קרן מנייתית ברמת סיכון שונה לחלוטין. זה לא מה שהוא התכוון להשקיע בו. אז נכון, הבנקים שולחים מכתבים מעבירים מיילים, הם אמורים לעדכן את הלקוח בשינוי מדיניות בקרן. אלא שבפועל הרבה מאוד מהתכתובות האלו לא מגיע ליעדן, וגם אם מגיע, זה לא ממש ברור למשקיע הקטן.

מדריכי קרנות נאמנות:

כל הטריקים של מנהלי הקרנות

ממוצע דמי הניהול בקרנות - ככה תוכלו להשוות

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.