אבי כץ: "ברמלי יודע לתת לך עצה נכונה בזמן. אני אוהב אותו"

למרות שהגיע כעד מטעם התביעה, נראה כי עדותו של אבי כץ היום דווקא סייעה לאמיר ברמלי, בעלי רוביקון-קרן קלע לשעבר המואשם בהונאת משקיעים • כץ: "אם היו נותנים לברמלי להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים"

אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי
אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי

"בחור שיודע לתת לך עצה נכונה בזמן. באופן אישי מאוד אהבתי אותו, ואני עדיין אוהב אותו, וזה לא מתחלף מהר, גם אם בן אדם עשה משהו, ויש וויכוח על זה" - כך בחר לתאר איש העסקים אבי כץ, מבלי רשת קופיקס, את אמיר ברמלי, לשעבר הבעלים של חברת רוביקון-קרן קלע, המואשם בהונאת משקיעים.

כץ, שהשקיע בקרן קלע כ-1.4 מיליון שקל, מסר היום (ה') את עדותו במסגרת פרשת התביעה בתיק הפלילי המתנהל נגד ברמלי.

כתב האישום נגד ברמלי הוגש ביוני 2016, ובמסגרתו טוענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי את הסכום של מעל ל-400 מיליון שקל שגייסו החברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע, גייס הבעלים ברמלי על יסוד מצגי-שווא קשים לכאורה. עוד נטען כי ברמלי ערבב כביכול בין כספי המשקיעים לנכסיו הפרטיים ולהשקעות של חברת רוביקון.

במסגרת מסירת עדותו נחקר כץ על-ידי עו"ד חנה קורין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) וכן על-ידי בא-כוחו של ברמלי, עו"ד אייל רוזובסקי.

מעדותו של כץ עלה כי אין בו כעס על התנהלותו של ברמלי, ובהתאם הוא ציין בפני השופט חאלד כבוב כי "יש שנאת חינם, ויש אהבת חינם, אני אוהב אותו". כלל לא בטוח שיתר המשקיעים בקרן קלע, שמרביתם אנשים מן היישוב שהפסידו חלק ניכר מחסכונותיהם, יסכימו עם כץ.

הקשר בין כץ לברמלי החל עוד בשנת 2010, במסגרת "קרן הגשמה", אשר כץ היה ממקימיה. הקרן מתמקדת בחיפוש אחר השקעות בנדל"ן מניב ומאפשרת השקעות בקרב משקיעים בעלי הון מוגבל במספר אפיקי השקעה ריאליים בארץ ובעולם.

ברמלי, סיפר כץ, ביקש להיכנס כשותף בקרן, וזאת, בין היתר, לאחר שהצעה שלו לשיתוף-פעולה בין הקרן לבין חברה של ברמלי בשם המרכז לאבחון עסקי, אשר אבחנה השקעות, נדחתה על-ידי כץ.

בהמשך רכש ברמלי כ-10% ממניות הקרן ובשיאו החזיק ב-14% מהקרן. השותפות נפסקה לאחר כ-3 שנים: "אמרתי לאמיר בוא נפריד כוחות". בהתאם מכר ברמלי את מרבית מניותיו, כאשר החלק שלא נמכר נשאר בנאמנות. לשאלת עו"ד קורין מדוע נשמרו מניותיו של ברמלי שלא נמכרו בנאמנות, ענה כץ: "כדי שאנשים לא יגידו הגשמה קלע, קלע הגשמה, למה לבלבל בין העסקים?".

לגבי הסכום המדויק שגרף ברמלי ממכירת מניותיו בקרן הגשמה, הדעות חלוקות, אך לפי הערכות מדובר במעל ל-10 מיליון שקל - סכום שהופקד ככל הנראה במלואו בקרן קלע, לטענת כץ.

כץ נדרש בעדותו להעיד על אופיו הנהנתני של ברמלי. בתשובתו נראה היה כי הוא מעיד על עצמו, כאנטי-תזה להתנהלותו של ברמלי: "אני מרים שקל מהרצפה ומחפש חניה בכחול-לבן לפני שאני הולך לחניון", אמר. בהמשך לכך ציין כץ כי בעוד ברמלי פתח את משרדי קרן קלע במגדל אלקטרה היוקרתי, קרן הגשמה שלו נוהלה ממרתף.

במהלך החקירה הנגדית שערך לכץ עו"ד רוזובסקי, אישר כץ כי אמר ש"אמיר הוא מבריק", ו"שאם היו נותנים לו להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים". יצוין כי זו גם אחת הטענות שעולות גם מכיוונו של ברמלי בקשר להתנהלות רשות ניירות ערך בעניינו.

שמו של כץ עלה מספר פעמים בעדותן של עובדות קרן קלע, לירז קוגמאן ומיכל קריטי, מנהלת המחלקה המסחרית ברוביקון שהעידה אף היא היום, אשר נראה על פניו כי הן עדות משמעותיות הרבה יותר מכץ בכל הנוגע להוכחת ההונאה הנטענת אותה ביצע ברמלי לכאורה.

מנהלת המחלקה המסחרית: "שילמנו כסף לתוכנית ספורט שתראיין את אמיר"

לפני כץ העידה מיכל קריטי ואמרה כי מה שהיה חשוב לברמלי "זה הרבה יחסי ציבור". בהתאם סיפרה קריטי כי ברמלי שילם גם עבור הוצאת גיליון מיוחד של מגזין "פורבס", ש"חולק לכל מי שבא אלינו למשרדים", וכן לתוכנית ספורט שתראיין אותו.

קריטי תיארה את ברמלי כ"דרימר", תוך שהיא מציינת כי בשעתו "ברמלי היה העיפיפון, והיא החוט". לגבי אורח חייו, טענה כי ברמלי "נהנתן".

נתון מעניין שעלה במהלך מסירת עדותה הוא שעובדי חברת רוביקון-קרן קלע ככל הנראה שיתפו אחד את השנייה בחקירתם ברשות ניירות ערך, כאשר קריטי עצמה העידה כי היא שוחחה בנוסף עם אבי כץ (שלא היה מעובדי החברה או הקרן) אחרי החקירה, אך טענה כי לא סיפרה לו פרטים ממנה.

בכל הנוגע לנסיבות עזיבתה את קרן קלע, סיפרה קריטי כי עלתה על מעילה באחת מחברות הקבוצה (חברת מסלולים), ולדבריה, "מדובר היה ב-100 אלף או 200 אלף שקל". קריטי סיפרה כי לברמלי היה קשה עם זה.

בהמשך עלתה קריטי לטענתה על מספר ליקויים נוספים שהיו בחברות שבאחריותה, ולאחר שהעלתה זאת באוזני ברמלי, הוא קיים איתה פגישה ואמר לה: "אני לא מחפש שוטר פה". לאחר פגישה זו, לדבריה, דעך כוכבה של קריטי בקרן, וברמלי החל להסיר ממנה אחריות, ובין היתר נלקחה ממנה מסעדת "ננה בר", שעברה למיכל אנסקי.

בכל הקשור לאנסקי סיפרה קריטי כי זו "עבדה אצלנו, ישבה אצלנו במשרדים, הייתה לה עוזרת אישית, ובאיזה שהוא שלב העבירו את 'ננה בר' אליה". לימים, סיפרה קריטי, היא הבינה שאנסקי "קיבלה את המסעדה, ואני לא יודעת אם היא קנתה או לא, אבל היא שינתה את שמה ל'אחד העם'".