אבנר קופל: פסק הדין של המחוזי יבוטל, גזר הדין המקל יישאר

פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי בנוגע לאבנר קופל, ובו קביעות נורמטיביות "בעייתיות" בנוגע לערכים המוגנים בפקודת מס הכנסה, בוטל ע"י ביהמ"ש העליון • חרף ביטול פסק הדין, גזר הדין המקל של המחוזי, שהפחית בעונשו של יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר והעמידו על 20 חודשי מאסר - ייוותר בעינו

אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה
אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה

הגיעה לסופה סאגת פרשת מירמת המס, בה היו מעורבים בין היתר יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, ובכירי חברת הפניקס לשעבר.

4.5 שנים אחרי שהמדינה הגישה כתב אישום נגד קופל בגין העלמת מס בסך 7 מיליון שקל שביצע לכאורה בדרכי מרמה מתוחכמות לאורך שנים, הורה בית המשפט העליון, במסגרת ערעור שהגישה המדינה, על ביטול פסק הדין של בית המשפט המחוזי שקיבל חלקית את ערעורו של קופל.

בפסק דין שניתן השבוע, החליט המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר (בהסכמת השופטים ג'ורג' קרא ודוד מינץ) על ביטול קביעות המחוזי ואימוץ קביעותיו של בית משפט השלום תחתיהם. זאת, הן בהיבט הנורמטיבי "לפיו לא קיים הבדל בערכים המוגנים בין העבירות השונות הנזכרות בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה", הן בכל הנוגע למתחם העונש הראוי (26-50 חודשי מאסר בפועל) והן בנוגע לעונש שגזר בית משפט השלום שהטיל על קופל כ-36 חודשי מאסר בפועל (לצד עונשים נוספים).

בכך קיבל בית המשפט את טענת המדינה, לפיה מבחינה נורמטיבית אין כל הבדל בעוצמת הפגיעות בערכים עליהם מגנה פקודת מס הכנסה, בין אי-תשלום מס במקור לבין העלמת הכנסות, ואין זה משנה אם קופל התכוון (או לא) להעלים את ההכנסות בגינם לא ניכה מס במקור בכללותן.

אולם, חרף קביעות העליון המאמצות הלכה למעשה את פסק דינו של בית משפט השלום ככתבו וכלשנו, בשורה התחתונה החליט בית המשפט העליון להיות "רחמן" עם קופל והסתפק בביטול פסק הדין של בית המשפט המחוזי במישור העקרוני בלבד, וזאת מבלי להתערב בעונש המקל שנגזר על קופל על-ידי שופטי המחוזי, רענן בן-יוסף, אירית קלמן ברום ואברהם הימן.

הסיבה לפי העליון - "הנסיבות המיוחדות שנוצרו בתיק" ביחס לקופל.

המשמעות: קופל יישלח ל-20 חודשי מאסר בפועל בלבד, במקום 36 חודשי מאסר שנגזרו עליו בעקבות פסק הדין המרשיע של בית משפט השלום - פסק דין שבית המשפט העליון עצמו קבע כי הוא נכון וצודק יותר.

יתר העונשים שנגזרו על קופל עוד בבית משפט השלום - ובכלל אלה מאסר על-תנאי למשך 18 חודשים וקנס בסך 275 אלף שקל - נותרו בעיניהם.

התיק נוהל בבית המשפט העליון על-ידי עו"ד יורם הירשברג מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה, ובבית משפט השלום והמחוזי על-ידי עורכות הדין קרן צבירן-לצטר ודנה נקר-מונצ'יק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). התיק נחקר על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים.

מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה ומפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר: "בית המשפט העליון, בצעד חריג, קיבל את בקשת רשות הערעור שהגישה המדינה על גזר הדין, ולאחר ששמע את הערעור, אימץ את עמדתה העקרונית של המדינה וביטל את פסק דינו של בית המשפט המחוזי. בית המשפט העליון נתן ביטוי לחומרת העבירות שביצע הנאשם, והעביר מסר לפיו יש מקום להטיל על הנאשם עונש מאסר ממושך מקום בו פעל להוצאתה לפועל של מסכת מאורגנת של פעולות מרמה והתחמק מתשלום מס בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. אנו רואים בפסק הדין מפי בית המשפט העליון מסר חשוב ומרתיע במסגרת המלחמה בפשיעה הכלכלית ועבריינות המס".

אבנר קופל - מיו"ר איגוד הכדורסל לסרבל הכתום

אבנר קופל וראובן עופרי (שהורשע אף הוא במסגרת הפרשה) היו בתקופה הרלוונטית סוכני ביטוח שעבדו בשיתוף-פעולה בגיוס ביטוחים קולקטיביים לחברת הפניקס, בתמרה בתמורה לתשלום עמלות סוכן בסך מיליוני שקלים. לקופל ולחברה בבעלותו, רב-אור, הצטברו חובות במיליוני שקלים לרשות המסים, ובגינם נקטה רשות המסים הליכי גבייה נגדם.

בכתב האישום המתוקן מתוארים מעשים פליליים שבצעו קופל ועופרי על-מנת להתחמק מתשלום 40% מס במקור שהושת על קופל וחברת רב-אור (סוכנות ביטוח שהייתה בבעלותו של קופל ומורשעת נוספת בפרשה) בעקבות ביטול הפטור מניכוי במקור ובהם שורת פעולות מרמה, לרבות זיוף מסמכים, על-מנת להציגם לחברת הפניקס ולחמוק בכך מניכוי מס במקור בגובה של מיליוני שקלים.

יצוין כי האירועים והמעשים הפליליים המתוארים בכתב האישום המתוקן הם תולדה של הסכם עמלות בין קופל ועופרי לבין הפניקס שנחתם בחודש ספטמבר 2005. הסכם העמלות קבע את הסכומים ששילמה הפניקס לקופל ועופרי, לרבות בתקופות הרלוונטיות לכתב האישום המתוקן בשנים 2007-2009. הסכם זה קבע גם את מנגנוני התשלום, בין היתר על דרך של קיזוז בין סכומים שהועמדו כהלוואות למערערים לבין עמלות עתידיות.

קופל, שהיה "גיבור הפרשה" וכיהן כיו"ר איגוד הכדורסל בין השנים 2012-2013, הורשע על-ידי בית משפט השלום, לפי הודאתו בפרטי כתב האישום, בביצוע שורה רבה של עבירות, ובהן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במרמה, עורמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס ועבירות נוספות.

עם קביעת העליון השבוע, מצטרף קופל לשורה ארוכה של נאשמי הפרשה, ובהם חברת הפניקס ונושאי משרה מטעמה, שהורשעו בביצוע עבירות מס, וניתן גזר הדין בעניינם.