כץ: "העובדים רוצים לקבל כסף בלי לעבוד. התשובה היא לא"

כץ ציין עוד כי האינטרס של משרד התחבורה הוא לשדרג את הנמלים הקיימים ולא להחליש אותם • "יש שמועות כי המדינה ויתרה על העמקת הרציפים הקיימים – לא דובים ולא יער. המטרה היא לאפשר ללקוחות לבחור בין הנמלים ולקבל את השירות הטוב ביותר"

ימים ספורים לאחר שההסתדרות הכריזה על ״מבוי סתום״ במו״מ מול נציגי המדינה על רפורמת הנמלים, שר התחבורה ישראל כץ התייחס אמש (ד') לראשונה לנושא ואמר: "העובדים רוצים להגביה את רשת הביטחון כדי שלא נגיע ליעד והם יוכלו לקבל כסף חינם בלי לעבוד - התשובה היא לא. לא נגדיל במילימטר את רשת הביטחון זה בדיוק המקום שמוכיח שצדקנו בתחזיות". הדברים נאמרו אמש בכנס PORT2PORT שהתקיים בגני התערוכה בתל אביב.

רשת ביטחון הוא פיצוי חודשי לעובדים בגין הירידה הצפויה בהיקף העבודה של הנמלים הממשלתיים לאחר פתיחת הנמלים החדשים ובמידה שסך כל המכולות המשונעות בישראל בעת פתיחת הנמלים החדשים יירד מתחת ל-3.6 מיליון מכולות (teu).

במהלך המו"מ האינטנסיבי שהתקיים בחודש האחרון על הרפורמה, העובדים דרשו מהמדינה להעלות את רף הפעלת רשת בטחון ל-4.5 מיליון teu. כיום, נציין, היקף השינוע של שני הנמלים עומד על כ-3 מיליון teu וצפוי לגדול בעתיד עם פתיחת הנמלים החדשים.

אחד הפתרונות שהועלה לאחרונה לסוגיה הוא הכנסת משקיע אסטרטגי לנמלים הוותיקים כך שיגדיל את מספר האוניות הפוקדות את הנמלים הוותיקים. לאחר הפגישה שהתקיימה לפני כשבועיים בין יו"ר ההסתדרות לשר התחבורה, הנושא הוצג על ידי המקורבים לדיונים כהחלטה שכבר התקבלה. ואילו בהתייחסו לנושא, אמר כץ: "אם וכאשר יסוכם על הליך להכנסת משקיע אסטרטגי בכל אחד מהנמלים הקיימים, חברות יעמדו בתור להשתלב בפעילות הנמלית במדינת ישראל".

כץ ציין עוד כי האינטרס של משרד התחבורה הוא לשדרג את הנמלים הקיימים ולא להחליש אותם. לדבריו, חברת נמלי ישראל מונתה לקדם את הפיתוח והעמקת הרציף בנמל אשדוד, כדי שיוכלו להתחרות בצורה הוגנת בנמלים החדשים המוקמים כיום בחיפה ובאשדוד. "יש שמועות כי המדינה ויתרה על העמקת הרציפים הקיימים - לא דובים ולא יער. המטרה היא לאפשר ללקוחות לבחור בין הנמלים ולקבל את השירות הטוב ביותר".

ואולם, העובדים מתקשים להאמין כי עם פתיחת הנמלים החדשים תיווצר תחרות "הוגנת", ולדבריהם הנמלים החדשים בבעלות חברות הספנות הבינלאומיות יסיטו את מרבית הביקושים אליהם. ביום ראשון האחרון, נזכיר, ההסתדרות פנתה לבית הבין הארצי לעבודה בבקשה לקבוע דיון דחוף בנושא, בו היא צפויה לדרוש את זכות השביתה של עובדי הנמלים. הדיון נקבע ליום שני הבא בשעה 17:00.

"כשהתחלתי להתניע את התהליך להקמת הנמלים, אמרו לי שאי אפשר להקים נמל חדש והציעו להתחיל לדון בתהליך רק ב-2025 ואף גיבו זאת במסמכים. אולם, אני פעלתי להיפך והחלטתי להוציא את התכניות לפועל. כך היה גם עם שדה התעופה רמון שבתמנע - קיבלתי המון התנגדויות ונימוקים למה לא, ושדה התעופה רמון יתחיל לפעול עוד השנה", המשיך כץ.

"היה ויכוח אם צריך נמלים נוספים או לא, מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, יגאל מאור, אמר שאניות גדולות זה העתיד וצדק. אם לא נבנה נמלים חדשים - הספנות העולמית תדלג על ישראל. נמלי מים עמוקים הם תנאי לנוכחות על מפת הספנות העולמית", אמר השר כץ.

בנמל חיפה לא בדיוק מסכימים עם ההצהרות של ההסתדרות לגבי "מבוי סתום" במו"מ. אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה אמר בנאומו בכנס: ״אני סבור שניתן להגיע להסכמות בין כל הצדדים בטווח הזמן המיידי ואין אף סוגיה שאיננה ניתנת לגישור. ניתן לשפר וצריך לשפר את הדינמיקה של דיוני המו״מ, אבל למרות כל זאת יש התקדמות, ואם זה היה תלוי בי ניתן היה לסגור הכל תוך שבוע. כל הנתונים הדרושים לקבלת החלטות נמצאים על השולחן. אין שום סיבה שהתעשייה והציבור ישלמו מחיר על מלחמות ואגו. הגיע הזמן לסגור עניינים. יש לסכם את הרפורמה מהר ככל האפשר״.

יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור התייחסה בכנס לאתגרי הנמל בעידן התחרות: ״אנו מתמודדים כעת בשלוש זירות מרכזיות וצריכים להרכיב את הקובייה ההונגרית כדי שתתאים לנמל. יש את אתגר המוכנות לתחרות, שמצריך את ההשקעות החשובות עתירות התקציבים של 1.5 מיליארד שקל בטווח המיידי, אתגר משא ומתן עם העובדים המתקיים בימים אלו, ואתגר שיפור השירות.

״בנושא שיפור השירות - אנו מנסים למצוא את התמהיל הנכון כדי לתת האת השירות המיטבי ללקוחות. בנושא כח האדם- אנו מקיימים משא ומתן אינטנסיבי. אני מאמינה שהדברים צריכים להתקיים בדיאלוג ולא בבתי משפט. בתחום ההשקעות - אנו דנים בדירקטוריון בימים אלה בהשקעה משמעותית ביותר ברציף 21 כדי שהנמל יהיה ערוך לתחרות ב-2021. לסיכום, האתגרים כולם יביאו את הנמל להמשיך להיות נמל מוביל ולהתחרות במסגרת הוגנת כשעל קו הזינוק ישנם שישה שחקנים", אמרה הוזמן-בכור.

בתוך כך, בנמל אשדוד כבר החלו להיערך לתחרות הצפויה - ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון והנהלת החברה החליטו למכור את שתי הגוררות הוותיקות שלא מתאימות לביצוע תמרון אניות בעלות נפח מטען גדול. שתי האוניות "סופה ו-"געש" שהיו בשירות הנמל במשך כ-30 שנה נמכרו לחברת ספנופוליס היוונית בסיומו של הליך מכרזי בינלאומי שנוהל על ידי החברה בסכום של 730,000 דולר. זאת, במטרה להצטייד בגוררות חדשות וגדולות יותר כדי להתמודד עם קליטת אוניות ענק של למעלה מ-14,000 TEU.