כחלון תומך בשינוי חישוב תגמולי מילואים למשתכרים ע"ב שעתי

מדובר בהצעת חוק פרטית שהגישו חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו) ואיציק שמולי (העבודה) עשויה להגדיל את התגמול שמקבלים חיילי מילואים אלה בעשרות אחוזים

שר האוצר משה כחלון צפוי לתמוך בהצעה לשנות את שיטת חישוב התגמול לחיילי מילואים המקבלים שכר לפי שעה. באוצר אמרו היום (ג') כי כחלון תומך עקרונית בהטבות לחיילי מילואים, כל עוד מדובר בהצעות שמתקנות עיוותים ושעלותן התקציבית סבירה. מדובר בהצעת חוק פרטית שהגישו חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו) ואיציק שמולי (העבודה), שעשויה להגדיל את התגמול שמקבלים חיילי מילואים אלה בעשרות אחוזים. לטענת חברי הכנסת, משרתי מילואים שמועסקים לפי שעות מקבלים עבור יום מילואים תגמול נמוך בעשרות אחוזים מהשכר שהם מקבלים עבור יום עבודה מלא.

ההצעה שתעלה בקרוב לאישור וועדת השרים לחקיקה היא לחשב את התגמול עבור יום מילואים עבור ממוצע השכר בימי העבודה בפועל, ולא עבור ממוצע השכר ב-90 הימים שקדמו לשירות המילואים, כמקובל כיום. השינוי רלבנטי למשרתי מילואים שמקבלים שכר לפי שעות ואינם מועסקים בהיקף מלא, כמו למשל מאבטחים או עובדים בתעשיית הקייטרינג. מדובר בין היתר בסטודנטים רבים שאינם יכולים לעבוד בהיקף מלא בתקופת לימודיהם.

כך למשל, משרת מילואים שעובד בחודש 12 משמרות של 8 שעות כל אחת ומקבל שכר לפי תעריף של 100 שקל לשעה מקבל כיום 332 שקלים ליום מילואים (לפי חישוב של סך ההכנסה בשלושה חודשים חלקי 90 יום) - כלומר התגמול על יום מילואים הוא בגובה 40% בלבד מהשכר שמקבל אותו משרת מילואים עבור יום עבודה. בעקבות השינוי המוצע צפוי התגמול ליום מילואים שיקבל אותו משרת מילואים לעלות ל-800 שקל ליום. "הגיע הזמן שמדינת ישראל תפסיק לנצל את העובדה שחיילי המילואים יתייצבו תמיד ללא תנאי כמקור לסחטיתם בדרכי תגמול פוגעניות. הם לא צריכים לשלם על שירותם מחיר כלכלי יקר", אמר שמולי. לדברי פולקמן "אין סיבה שסטודנט המשרת כחייל מילואים ייפגע כלכלית כתוצאה משירותו הצבאי וחובתנו המוסרית לתקן זאת". פולקמן ציין כי ההצעה גובשה יחד עם ארגון צו 8 הפועל למען חיילי המילואים.