שי ניצן לא ממונה על המוסר, בטח לא על הצדק | פרשנות

פרקליט המדינה הוא לא האיש שמעל לחוק, לא מעבר לחוק, לא דבר אלוהים חיים • האם לפני שאתה נוזף בחולשת שיקול-הדעת שלנו - אתה גם חושב עד כמה אחראית מערכת האכיפה, שאתה מראשיה, לגרירת תיקים - עד שהם הופכים חסרי משמעות ציבורית?

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: שלומי יוסף
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: שלומי יוסף

עו"ד שי ניצן מעט התבלבל. הוא פרקליט המדינה, בעל הסמכות הבכירה בייצוג המדינה כמאשימה בתיקים פליליים. האיש הכי בכיר בשיקול-הדעת הפלילי. לא האיש שמעל לחוק, לא מעבר לחוק, לא דבר אלוהים חיים, לא ממונה על המוסר, בטח לא על הצדק. זה נכון גם כאשר השחיתות שפשה בקבוצה הולכת ומתרחבת של ראשי רשויות היא אחת ממכות המדינה. נכון גם כאשר מתרחבת העובדה שהם גם נחקרים, גם חשודים, גם מתמודדים בבחירות, וחלקם אף ייבחרו לעוד סבב בעוד 4 חודשים.

"מבחינה משפטית טהורה, החוק מאפשר לאדם שמתנהל נגדו משפט פלילי לרוץ לבחירות", אמר ניצן ל"כאן חדשות" בראיון ששודר אמש (מוצ"ש), והוסיף: "אבל אני חושב שצריך לחשוב טוב. המשמעות של הגשת כתב אישום היא שהפרקליטות, שהיא גוף מקצועי ואובייקטיבי - חושבת שיש סיכוי סביר להרשעה".

אז ככה, אדוני הפרקליט: א. זה החוק. כן טוב, לא טוב - זה מה יש. ב. עמדת הפרקליטות איננה גזר דין, לזה ייעד החוק את בתי המשפט. ג. "גוף מקצועי ואובייקטיבי" - זה אתה אומר על עצמך. ד. האם אינך תוהה בינך ובינך איך קורה שבמדינה ששמה את המלחמה בשחיתות הציבורית למטרה, חשודים מוניציפליים כן מתמודדים; ותושבים, לא רק בני המשפחות וחברים, כן בוחרים בהם? אין קורה שהפרקליטות אומרת דבר אחד, וציבור רחב מגיב בספקנות?. ה. האם לפני שאתה נוזף בחולשת שיקול-הדעת שלנו - אתה גם חושב עד כמה אחראית מערכת האכיפה, שאתה מראשיה, לגרירת תיקים - עד שהם הופכים חסרי משמעות ציבורית?

כמה דוגמאות מהמצב הנוכחי

צבי גנדלמן. ראש עיריית חדרה. ביוני 2018 הוא נעצר. מהר מאוד הסתבר כי התלונות והמסמכים הגיעו למשטרה כבר לפני 4 שנים, ומכתב מפורט הגיע למפכ"ל דאז יוחנן דנינו שסיים ביולי 2015. אבל רק לפני כמה שבועות, 4-5 חודשים לפני הבחירות לעיריות, הוא נעצר.

צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי
 צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

מרים פיירברג. קודמתו בעיריית נתניה. בספטמבר 2016 היא נעצרה בחשד לשוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים. במארס 2017 העבירה המשטרה לפרקליטות המלצות להעמיד לדין אותה, את בעלה לשעבר ואת בנה. ומאז...

מרים פיירברג, ראשת העיר נתניה (צילום: תמר מצפי)
 מרים פיירברג, ראשת העיר נתניה (צילום: תמר מצפי)

דב צור. ראש עיריית ראשון-לציון. בספטמבר 2017 הוא נעצר, במסגרת פרשת חקירת ח"כ דוד ביטן, בחשדות כבדים ומרובים. בינואר 2018 הוא חזר לעירייה, מובן שבאישור בית המשפט. ומאז אין חדש... 

דב צור / צילום: תמר מצפי
 דב צור / צילום: תמר מצפי

ישראל זינגר. ראש עיריית רמת-גן. בדצמבר 2014 הוא נעצר בחשד לקבלת שוחד. באפריל 2016 העבירה המשטרה המלצה להעמידו לדין. באוגוסט 2017 הודיעה הפרקליטות כי היא "שוקלת". היא עדיין שוקלת, והוא שוקל להתמודד בבחירות הקרובות.

ישראל זינגר / צילום: תמר מצפי
 ישראל זינגר / צילום: תמר מצפי

איתמר שמעוני. ראש עיריית אשקלון לשעבר. בינואר 2016 הוא נעצר בחשד להלבנת הון, עבירות מין, שוחד והפרת אמונים. בפברואר 2017 הוגש נגדו כתב אישום. הדיונים מתקיימים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ומתוכננים להימשך גם חודשים אחרי הבחירות לעיריות. מה שאומר שבמועד הבחירות שמעוני זכאי, לכן הוא מתכוון להתמודד.

איתמר שמעוני / צלם: תמר מצפי
 איתמר שמעוני / צלם: תמר מצפי

משה דדון. ראש מועצת בית מאיר, לשעבר. בדצמבר 2015 הוא נעצר בחשד לעבירות מין וקבלת שוחד. בדצמבר 2016 המליצה המשטרה להעמידו לדין. אחרי כן הוא נעצר שוב בחשד לאיום על עדים. הוא הושעה מהמועצה. באוקטובר 2017 הודיעה הפרקליטות על "כוונה" להעמיד לדין בכפוף ל... הם עדיין מתכוונים להחליט כן/לא, הוא כבר הודיע שיתמודד.

עזרא גרשי. ראש מועצת עמנואל. ביוני 17 הסתיימה החקירה נגדו בהמלצת משטרה להעמידו לדין על שוחד בחירות. בפרקליטות ממשיכים לעיין בממצאים.

עלי סאלם. ראש עיריית נצרת. נחקר ונעצר במהלך 2018 בחשד לגניבה, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. מאז חזר לעמוד בראש העירייה.

גרשון מסיקה. ראש המועצה האזורית שומרון לשעבר. בדצמבר 2014 הוא נעצר בפרשת ישראל ביתנו. באוקטובר 2015 המליצה המשטרה להעמידו לדין על שוחד מרמה והפרת אמונים. בהמשך הוא חתם עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו עזב את התפקיד, אבל כל התיקים נגדו נמחקו. מסיקה העיד כנדרש ומתמודד שוב על התפקיד.

שמעון סוסן. ראש מועצת מודיעין. נחקר כחשוד גם בפרשת ישראל ביתנו ובהמשך בעבירות שוחד מרמה והפרת אמונים. באפריל 2018 הוא נעצר. חזר למועצה. שוקל להתמודד בבחירות.

ניסים מלכה. ראש עיריית קרית שמונה. בפברואר 2016 הוא נעצר ונחקר בחשד לעבירות שוחד. לאחר מעצר-בית, חזר לעירייה. אם יחליט להתמודד, יעשה את זה כראש עירייה.

בני ביטון. ראש עיריית דימונה. נחקר ממש באחרונה בחשד לעבירות הטרדה מינית. לעמדתו - והוא נתן תשובות מפורטות - מדובר בתלונה של חברת מועצה שהודחה. הוא צפוי להתמודד.