עוד הסדר טיעון בפרשת ישראל ביתנו: קליסקי הודה והורשע

משה קליסקי, מבכירי עולם הספורט הישראלי לשעבר, הודה בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף משפט והורשע הבוקר • מדובר בהסדר טיעון שביעי שנחתם עם נאשמים בפרשת "ישראל ביתנו", בה מעורבת בין השאר סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום

משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף
משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף

איש העסקים משה קליסקי, לשעבר מבכירי עולם הספורט בישראל, הורשע הבוקר (א'), על פי הודאתו בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך, במסגרת פרשת "ישראל ביתנו". על פי הסדר הטיעון, התביעה תטען לעונש של שנת מאסר בפועל וההגנה תהיה חופשית בטיעוניה. כמו כן, הוסכם, כי ייגזר על הנאשם מאסר על תנאי וקנס בסך 200 אלף שקל.

מדובר בהסדר טיעון שביעי בשורת הסדרי הטיעון שנחתמו עד עתה עם נאשמים בפרשה שבה מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום בשורת עבירות שוחד. בין הסדרי הטיעון בלט במיוחד הסדר הטיעון עם הנאשם מספר 2, דוד (דאוד) גודבסקי, מי שהיה מנהל אגף הארגון במפלגתה, והודה כי היה המוציא והמביא של עסקאות השוחד של הבוסית שלו לשעבר, קירשנבאום. חרף ההסדר, גודובסקי נשלח ל-7 שנות מאסר בפועל, וכעת צפוי לערער על חומרת עונשו.

בציר ההרשעות בפרשת ישראל בינתו
 בציר ההרשעות בפרשת ישראל בינתו

כתב האישום המקורי נגד קליסקי הוגש בספטמבר אשתקד וייחס לו עבירות של תיווך בשוחד, סיוע ללקיחת שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף מסמך, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועוד. קליסקי, לשעבר בכיר בעולם הספורט הישראלי, בין היתר יו"ר מנהלת הליגה בכדורסל, הואשם כי ניצל את קשריו האישיים עם סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון שקלים עבור איגוד הכדוריד ו"על הדרך" לקח לכיסו מאות אלפי שקלים כשוחד. כן הואשם כי היה מעורב במינוי לא כשר של המדליסט האולימפי, חותר הקיאקים, מיכאל קלגנוב, במיזם של עמותת הספורט עמק הירדן.

על פי כתב האישום המתוקן, בו הודה קליסקי במסגרת הסדר טיעון, קליסקי עסק בתחום הפרסום והדפוס, בפרט בתחום הספורט. בנוסף, הוא היה דמות מוכרת בענפי הכדורסל והכדוריד בישראל, ושימש כחבר בהנהלת איגוד הכדורסל הישראלי. קליסקי הודה, כי בסוף שנת 2011 עדכן אותו רמי כהן, אז מנכ"ל .... , כי יש לו אפשרות להסדיר תקציב עבוד איגוד הכדורסל, שמקורו בכספים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו. בהמשך לכך, פנו רמי כהן והנאשם לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, והיא הורתה על העברת תקציב של מיליון ש"ח. מאחר שאיגוד הכדורסל אינו נמנה עם הגופים שניתן, על-פי חוק, להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים, התקציב עבר לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בתמורה לכך, כהן קיבל עמלה של כ- 100 אלף ש"ח מאיגוד הכדורסל. קליסקי נאשם כי סייע לכהן לזייף מסמכים, אותם כהן הכין כדי להסתיר את העובדה שקיבל עמלה בעד העברת התקציב לאיגוד הכדורסל.

באישום השני, קליסקי נאשם כי ניצל את קשריו עם קירשנבאום לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור איגוד הכדוריד. קליסקי דרש מאיגוד הכדוריד טובת הנאה כספית בעד הסדרת העברת התקציב, בדמות הסכם עבודה למתן שירותי מיתוג וייעוץ לאיגוד בהיקף של 188,000 שקל. מאחר שאיגוד הכדוריד אינו נמנה עם הגופים שניתן, על-פי חוק, להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים, התקציב עבר לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בעד העברת התקציב, הוציאה החברה שבבעלות הנאשם חשבונית למכון וינגייט על סך 188,000 שקל, על אף שעד למועד זה ביצע הנאשם עבודה חלקית בלבד עבוד איגוד הכדוריד שלא הצדיקה את היקף התשלום שדרש. בהמשך, התקבל בחשבונו של הנאשם הסכום האמור של 188,000 שקל, אשר מהווה למעלה מ-35% מהתקציב שהתקבל

עו"ד אדי אבינועם, בא כוחו של קליסקי, מסר בתגובה: "כפי שאמרנו לאורך כל החודשים שלאחר הגשת כתב האישום המקורי כנגד משה קליסקי, כתב האישום המקורי היה מוגזם כשלמעלה מן הצורך הראייתי והעובדתי יוחסו לו עבירות שהוא כלל לא ביצע. כתב האישום המתוקן שבו הודה משה קליסקי משקף מחיקה של למעלה ממחצית האישומים שיוחסו לו מלכתחילה ומדגיש את הזניחות והשוליות של קליסקי במה שמכונה פרשת ישראל ביתנו".