הכנסת אישרה חוק שיגביל את פניית הפלסטינים לבג"ץ

החוק מעביר את הסמכויות של בתי המשפט בנושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לביהמ"ש המינהלי בירושלים (ערכאה מחוזית) • שקד: "חגיגת העתירות לבג"ץ של פלסטינים וארגוני שמאל קיצוני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון מסתיימת היום. מעתה הם יצטרכו לעבור את המשוכה המשפטית כפי שכל אזרח ישראלי עובר"

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

הכנסת אישרה היום (ג') את החוק אשר ישנה את סדרי הפנייה של תושבי יהודה ושומרון לבג"ץ. החוק, הנקרא "חוק מנהלי יו"ש", מעביר את הסמכויות של בתי המשפט בנושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט המינהלי בירושלים (ערכאה מחוזית). ערכאה זו תדון בעתירות של תושבי השטחים בנושאי צווי הגבלה, פיקוח, כניסה ויציאה מישראל, תכנון ובנייה וחופש מידע. רק אחרי בירור העתירות בערכאת המחוזי, יוכלו תושבי השטחים לעתור לבית המשפט העליון.

אחרי שהחוק עבר בירכה שרת המשפטים איילת שקד ואמרה: "חגיגת העתירות לבג"ץ של פלסטינים וארגוני שמאל קיצוני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון מסתיימת היום. מעתה הם יצטרכו לעבור את המשוכה המשפטית כפי שכל אזרח ישראלי עובר". לדבריה, החוק "ינרמל" את חיי התושבים ביהודה ושומרון.

המצב המשפטי עד היום הפנה את כל העתירות לבג"ץ, כיוון שיהודה ושומרון אינם תחת ריבונות ישראל, וכל עתירה של תושב באזורים הללו הייתה נחשבת לפנייה להוצאת צו בג"ץ נגד רשות מינהלית. לפי החוק, עתירות נגד צה"ל ימשיכו להגיע לבג"ץ.

בקואליציה טענו כי מטרת החוק היא גם להקל על העומס בבג"ץ.

שקד אמרה היום כי "בחוק קיימת חשיבות להפחתת העומס העצום המוטל על בית המשפט העליון. כיום בג"ץ דן בכ-10,000 תיקים בשנה, ואין כל הצדקה שהוא ידון בכל ההחלטות האלה כערכאה ראשונה ואחרונה".

במהלך ההצבעה ביקש ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת להפוך את ההצבעה על החוק להצבעת אי-אמון. לאחר מכן התקיימה ההצבעה, והחוק עבר ברוב של 56 חברי כנסת נגד 48.

חברי כנסת מן האופוזיציה התנגדו לחקיקה. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה: "זה חוק שהוא ניסיון לספח את יהודה ושומרון. אבל למה הממשלה הזו לא מספחת? מפני שהממשלה הזו יודעת שאם אנחנו רוצים עדיין להישאר בקרב קהילת העמים הנאורים, מה שנקרא הדמוקרטים, אם הממשלה הזו עדיין רוצה להתעטף באצטלה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, היא לא יכולה לספח". 

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "אני חושב שאפשר לבוא ולהתפלפל אילו סמכויות לוקחים עכשיו, איזה סמכויות לוקחים אחר-כך, אבל השאלה הזו איננה חשובה. בעצם, לא רק החיילים שאומרים את האמת מפריעים לרצון לקיים את הכיבוש בשטחים, אלא גם בית המשפט, שלא עלינו, לפעמים אפילו דורש מאיתנו להתנהל בצורה חוקית". 

ח"כ דב חנין תקף גם הוא את החוק. לדבריו, "החוק הזה הוא חלק ממהפכה מסוכנת שמנסה למחוק למעשה את הקו הירוק. הוא גם מנוגד לדין הבינלאומי, שלפיו אסור למדינה לחוקק בשטחים כבושים הנמצאים מחוץ לתחומה. כמובן ששקד כבר דאגה למנות לבית המשפט היחיד אליו יוכלו הפלסטינים לפנות את אשת אמונה ומי שעמדה בראש הוועדה להסדרת מאחזים בגדה, כך שכוונת המהלך לגמרי ברורה".