היום שבו נביא את ההורים לעבודה

מתחזקת ההבנה שעובדים מייחסים את הערך הגבוה ביותר לתנאי העסקה, ולא בהכרח לשכר • ארגונים שיבינו שהעבודה היא חלק ממכלול חיים ויציעו גמישות ופתרונות יצירתיים יצליחו לשמור על העובדים

פקקים בדרך לעבודה. שיקול של העובד בבחירה
פקקים בדרך לעבודה. שיקול של העובד בבחירה

הטור הזה התחיל משיחה בארגון שמעביר פעילות חדשה וגדולה לאזור גיאוגרפי חדש, שנחשב מרוחק. ההנחה שם הייתה שיהיה קשה לא רק להעביר את העובדים הקיימים אלא שיהיה קשה גם לגייס חדשים. ההנחה היא שלארגונים הפועלים מחוץ לטווח חדרה-גדרה, או אפילו הרצליה-רחובות, לא יגיעו אנשים טובים אלא אם כן יהיה פיצוי של ממש בשכר ובתנאים. זו הנחה שכדאי לבדוק, במיוחד בתקופה זו, שבה השיקולים בבחירת מקום עבודה הם רבים ומגוונים. במעבר פיזי של ארגונים, כדאי לבחון מחדש את מה שאנחנו מגדירים תנאי העסקה ולבדוק אם הם יכולים לתת דווקא יתרון תחרותי.

מחקר של Glassdoor מצא שארבעה מכל חמישה עובדים מעדיפים תגמול בצורת הטבות על פני שכר. בחתך גילים, שיעורם עולה עד כדי 90%. אבל לא כל הטבה נחשבת, ולעתים דווקא אלה שלא עולות כסף רב למעסיק נחשבות יותר. גם חברת השיווק Fractl מצאה שאחרי ביטוחים רפואיים, עובדים מייחסים את הערך הגבוה ביותר לתנאי העסקה שעלותם נמוכה: גמישות רבה יותר בשעות, חופשת לידה בתשלום, שעות חופשה רבות יותר והאפשרות לעבוד מרחוק. לפי המחקר, תנאים כאלה יגברו על הצעת שכר גבוהה יותר המלווה בתנאי עבודה טובים פחות. אבל השאלה המעניינת באמת היא לא אילו הטבות נותנים היום, אלא מה יקרה לעולם ההטבות בעשור הבא. מגזין Money שאל כמה מומחי קריירה ועתיד מה לדעתם יהיו ההטבות ב-2028, והרשימה שנוצרה מעוררת מחשבה.

תחבורה. בעולם של כלי רכב אוטונומיים, אנשים לא בהכרח ירכשו אוטו, והתנועה ממקום למקום צפויה להפוך לשירות. ארגונים גדולים או קבוצות של ארגונים באזורי תעשייה יוכלו להקים ציים של כלי רכב אוטונומיים, שיחסכו מהעובדים את תסכול התחבורה. גם בלי רכב אוטונומי, התחזית היא שמעסיקים יקבלו על עצמם את הניהול וההוצאות של תוכניות שיתוף בנסיעות. כבר היום רואים נהירה של צעירים אל מרכזי הערים. הם מעדיפים לגור בקרבת מקום העבודה, גם אם המגורים שם יקרים יותר, בין היתר משום שזה חוסך את הצורך ברכישת מכונית והתמודדות עם מחסור בחניה.

ההטבות שמחפשי עבודה הכי מעריכים
 ההטבות שמחפשי עבודה הכי מעריכים

המגמה הזאת היא הזדמנות למקומות עבודה להגדיר מחדש את סוגיית ההגעה אליהם, וההגדרה המחודשת לא בהכרח קשורה רק לתחבורה. קחו לדוגמה סטודנטים שנהנים ממעונות בקמפוס כפתרון לא רק למגורים קרובים למקום הלימודים אלא גם לחיי חברה. מקומות עבודה יכולים לחשוב על פתרונות יצירתיים הקשורים במעבר לאזורים קרובים גם כפתרון לסוגיית התחבורה, ומגורים כאלה נראים אחרת כאשר מדובר בצעירים או במשפחות צעירות. וטיפ קטן: הנהלות שכבר מקיימות דיונים כאלה לרוב אינן משתפות בהם את חתך האוכלוסייה שהדיון נוגע אליו ולכן מקבלות החלטות על סמך נקודות מבט לא מתאימות. רעיונות כיצד נותנים מענה לצרכים של עובדים צריך לקיים עם העובדים, ולא בדיוני הנהלה סגורים.

למידה. בארה"ב, עלויות התואר הראשון מוציאות סטודנטים רבים לשוק העבודה עם חובות גדולים, וכיסוי החוב הזה הוא הטבה משמעותית. מסקר של ASA, ארגון ללא מטרת רווח התומך בסטודנטים, עולה ש-90% מהם יסכימו להתחייב ל-5 שנים למעסיק שיקבל על עצמו את כיסוי חובות הלימודים, אבל רק 10% מהמעסיקים בארה"ב כיום נותנים הטבה כזאת. הרעיון הזה יכול להיות תקף לא רק ללימודי תואר ראשון. בעולם שבו היציבות התעסוקתית תלויה במידה רבה ביכולת של עובד להישאר רלוונטי, הטבות הקשורות להמשך למידה ולפיתוח יכולות לעתיד הן משמעותיות יותר מהטבות שכר בטווח הקצר. הכוונה בפיתוח אינה לקורסים, אלא לתפקידים מאתגרים, השתתפות בפרויקטים רוחביים שחושפים עובדים לעשייה מגוונת, וגם, ואולי בעיקר, מנטורינג מצד מנהלים ומשוב בזמן אמת.

איכות חיים. הטבות הקשורות בבריאות ובאורח חיים בריא, כמו ביטוחים, חוגי ספורט ותזונה, אינן דבר חדש. השינוי הצפוי הוא דרישת הפרט להתאים את העבודה לחיים ואת החיים לעבודה. הטבות כאלה כוללות יותר זמן מחוץ למשרד, אבל גם אפשרות לפנות זמן איכות ואפילו עשייה מסוגים שונים. לעובד אחד איכות חיים פירושה חוג יוגה, לאחר פירושה תזונה ולשלישי פירושה אפשרות להביא את הכלב למשרד או לעבוד מכל מקום. בתחום איכות החיים, הפתרונות נמצאים כנראה ביכולתם של העובדים לבחור את ההטבות שמתאימות להם והמעסיק ישלם עבורן. ישנם ארגונים, כמו רשת Lowe's בארה"ב, שמיישמים כבר היום את רעיון התפירה האישית של תקציבי הטבות, מה שנקרא לפעמים Concierge Services.

גמישות במבנה ההעסקה. הכוונה היא לשינוי בעצימות עבודה בתקופות שונות כדי לאפשר עיסוקים אחרים, כמו עבודה נוספת, יזמות, לימודים וגם פעילות חברתית והתנדבותית. בישראל כבר ראינו מקומות עבודה שאפשרו לעובדים להצטרף להכשרות לחינוך ולעבוד בחלקיות משרה במערכות חינוך. בעתיד, הרעיון שעובד יוכל לפתח לעצמו עוד ערוצי תעסוקה ועשייה לא יהיה מופרד מסל ההטבות שלו.

משרד ירוק. בארה"ב, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פיתח מערכת דירוג וציון למקומות עבודה על בסיס ההבנה שיש קשר ישיר בין סביבת העבודה הפיזית לבין בריאות העובדים. הרעיון הוא לאפשר שטחי עבודה שנותנים תחושת "מחוץ לעיר" בתוך העיר, עם ויסות מזג אוויר, יכולת גלישה, חיבורי חשמל ועמדות עבודה. כבר היום, ישנם שטחי עבודה המדמים פינות שונות במרחב המגורים שלנו, כמו פינות ישיבה ופינות הסבה לקפה. עכשיו דמיינו את הגינה של הבית ושטחי חוץ שהם המשך ישיר של אזורי העבודה. כך תוכלו לקיים שיחה בפטיו או בגינה, אבל עם מזגן בקיץ וחימום בחורף.

חיסכון לעתיד. בעולם שבו יהיה קשה להישען על פנסיה מספקת, צפויות להתווסף לסל ההטבות תוכניות המעודדות ומתגמלות התנהלות פיננסית נכונה לאורך כל החיים, שיאפשרו לנו לחיות בכבוד גם ברמות הכנסה משתנות. בהקשר של תוחלת החיים המתארכת, גם צפויות להיכנס הטבות הנוגעות לטיפול בהורים מבוגרים, לדוגמה ימי חופשה או מחלה ושירותים וביטוחים מתאימים. וכן, כמו שיש גני ילדים במרכזי תעשייה, יכולים בהחלט להתפתח מועדונים לגילים המבוגרים שיעזרו בטיפול כזה.

המשותף אולי לכל אלה הוא המבט האחר על עולם העבודה, מבט שמבין שכבר אין הפרדה בין עבודה לבית ושהטבות לא צריכות להשאיר אותנו דווקא בסביבת העבודה. להפך, עבודה היא חלק ממכלול חיים, ומי שיספק לעובדיו דרכים מגוונות ויצירתיות לנהל את המכלול הזה יצליח להשאיר אותם לאורך זמן. 

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי. niritcohen.com