ביה"ד: הפרדה מגדרית בהכשרות המדינה מותרת, אך עם הצדקה

בעקבות עתירה של שדולת הנשים, בית הדין האזורי לעבודה פסק כי המכרזים לפתיחת תוכניות ההכשרה צריכים להתפרסם לנשים וגברים ביחד

נשים חרדיות מועסקות בהיי־טק / צילום: תמר מצפי
נשים חרדיות מועסקות בהיי־טק / צילום: תמר מצפי

המדינה יכולה להמשיך לבצע הכשרות לגברים ולנשים בנפרד, אך תהיה חייבת לפתוח תוכניות הכשרה לשני המינים במקביל - כך קבע אתמול (ב') בית הדין האזורי לעבודה בירושלים. פסק הדין ניתן בעתירה של שדולת הנשים נגד הפרשה בתוכנית "משפיעים", מסלול הכשרה של חרדים למגזר הציבורי אותו מובילה המדינה. ההכשרה, שכללה 20 גברים חרדים, החלה בחודש ינואר ואורכה כחצי שנה. תוכנית נפרדת לנשים הייתה אמורה להתחיל בשלב מתקדם יותר.

בשדולת הנשים סברו כי פתיחת קורס נפרד מנוגדת להנחיות נציבות שירות המדינה, לפיהן חל איסור אפליה בכל תחום ובכל מסגרת ממשלתית, והביעו בעבר תהייה לגבי התכלית בהפרדה מגדרית בהכשרה, אם ממילא צפויים בוגרי ההכשרה לעבוד בסביבת עבודה מעורבת. הטענה בעד הפרדה נובעת בדרך-כלל מהרצון להכניס את אוכלוסיית החרדים למערכת ההשכלה הגבוהה, גם אם זה בא על חשבון "פשרה" בדמות הפרדה מגדרית.

בית הדין קבע אתמול כי מעתה ואילך התוכנית תתקיים במכרז אחד לנשים ולגברים, לרבות הליכי פרסום התוכניות ומיון המועמדים והמועמדות; וכן הודגש כי המשרות בהן ישולבו בוגרי התוכנית יהיו פתוחות באופן שוויוני לשני המינים. כמו כן, הוסכם כי לא תיפתח תוכנית נוספת שבה הפרדה כלשהי מבלי שהמדינה תבצע מחקר בדבר השאלה האם יש צורך בהפרדה ובאיזו מדינה. ממצאי הסקר יועברו להערות הציבור.

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, שמייצגים את שדולת הנשים בהליך, מסרו כי "פסק הדין הוא בשורה של ממש. התחייבות המדינה כי לא ייפתחו עוד מכרזים למין אחד בלבד היא חשובה, הכרחית ומתבקשת לאור העוול שגרם המכרז הקודם. גם הצהרת המדינה כי לא תפתח עוד תוכנית בה מתקיימת הפרדה מגדרית כלשהי, אלא לאחר בחינה מפורטת האם קיים בה צורך, חשובה ביותר. ניתן לקוות כי רוח השוויון הנושבת מההליך תביא למיגור ההפרדה בשירות המדינה כליל. ככל שלא כך, ישוב העניין לפתחו של בית הדין".

מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, עו"ד מיכל גרא מרגליות, מסרה: "כשהתפרסם המכרז לתוכנית 'משפיעים' בהפרדה מגדרית, פתחנו את התנגדותנו דווקא בחיזוק מאמצי המדינה לשילוב חרדים וחרדיות בשוק התעסוקה ככלל, ובשירות המדינה בפרט. אלא שהדרך איננה, ולא יכולה להיות, בהפרדה מגדרית, שמנציחה ומעמיקה אפליה. בעקבות התביעה הנוכחית, אנחנו מצפות שהנציבות יפיקו את המסקנות הנדרשות וישלבו ביתר עוז חרדים וחרדיות, במסגרת שילוב, ולא הפרדה".