ילדי תימן: בארכיון המדינה יש חומרי משטרה שטרם נחשפו

כך גילתה הוועדה לענייני ארכיונים בראשות שקד, שקבעה כי יש לחשוף את כל החומרים • לארכיון צה"ל ניתנה הוראה לחשוף את הנתונים הסטטיסטיים הקיימים

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

תיבת הפנדורה של "פרשת ילדי תימן" ממשיכה לספק ממצאים מטרידים: שרת המשפטים איילת שקד כינסה היום (א') את ועדת השרים לענייני ארכיונים כדי לדון בחשיפת חומרים נוספים על ילדי תימן, ובמהלך הדיון התברר, כי בארכיון המדינה קיימים חומרים של המשטרה בפרשה, שטרם נחשפו. הוועדה הורתה על חשיפת כל המסמכים.

הדיון, שבו נכחו השרה שקד, חבר הוועדה השר יובל שטייניץ, ח"כ נורית קורן ונציגי הארגונים העוסקים בנושא, התמקד בשלוש סוגיות: בירור קיומו של חומר ארכיוני בידי המוסד, בירור חומר ארכיון בידי המשטרה וכן בירור התיעוד בארכיון צה"ל אודות הצנזורה בשנות ה-50 בנוגע לפרשת ילדי תימן, כולל מעורבות חיל הרפואה בילדי העולים בשנים 1950-1951. טרם הדיון ביקשה שקד מגנז המדינה להכין סקירה על הליך חשיפת החומרים שנערך עד כה. נוכח הממצאים שנחשפו, הוועדה החליטה להטיל על גנזך המדינה לקיים בדיקה מקיפה של כל 300,000 התיקים המסווגים הקשורים לנושא, ולחשוף את כל התיקים הנוגעים לפרשה; ולחשוף את כל התיקים המסווגים של המשטרה בארכיון המדינה הקשורים בנושא.

עוד הוחלט בישיבה, כי ארכיון צה"ל יפרסם את הנתונים שאין בהם פגיעה בפרטיות ויאפשר לנציג הוועדה הפרלמנטרית המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן לעיין בתיקים הפרטניים עצמם.

בנוסף קראה הוועדה להנהלות ויצ"ו והדסה לחשוף את הארכיונים שלהם הנוגעים לפרשה. במהלך הדיון מסרו נציגי המוסד, כי בארכיון המוסד לא נמצא חומר הקשור בפרשה, והודעה זו נרשמה בהחלטת הוועדה.

שרת המשפטים איילת שקד, מסרה על רקע הדברים כי "פרשת ילדי תימן היא פצע מדמם בחברה הישראלית. מדינת ישראל צריכה להיות 'ספר פתוח' בכל הקשור לפרשה קשה זו. הכלל הוא שכל חומר בנושא צריך להיחשף. אחרי החלטת הממשלה שהובלנו, יחד עם אנשי משרד המשפטים, השר צחי הנגבי וח"כ נורית קורן והעיתונאית רינה מצליח, על חשיפת חומרי ועדות החקירה, אני דורשת מכל הגופים הרלוונטיים שנותרו לחשוף כל מה שניתן מחומרי החקירה".