החרפה בסכסוך בלאומי קארד: שביתה מלאה, ללא הגבלת זמן

המנכ"ל ייפגש היום עם בכירים בהסתדרות • הציפייה היא לסיים את הסכסוך בשבוע הקרוב • הפער המשמעותי בין הצדדים הוא בנושא המענק על המכירה שבנק לאומי אמור לשלם

 

 

אסיפת העובדים בלאומי קארד היום / צילום: ועד עובדי לאומי קארד
אסיפת העובדים בלאומי קארד היום / צילום: ועד עובדי לאומי קארד

סכסוך העבודה בלאומי קארד מתקרב לנקודת ההכרעה. ביום חמישי האחרון החליט ועד העובדים של חברת כרטיסי האשראי לפתוח בשביתה כללית ללא הגבלת זמן, שנמשכה גם היום. השביתה קיבלה רוח גבית גם מהחלטת בית הדין לעבודה בסוף השבוע האחרון, ולפיה אין חובה להפעיל את מוקד או"ח (אישורים וחתימות), אם כי בוועד הוחלט להפעילו, אך במתכונת מצומצמת.

ועד עובדי לאומי קארד בראשות רעות פבלוביץ' הכריז על סכסוך עבודה לפני יותר מחודש, וכבר כשלושה שבועות הוא נוקט עיצומים. הסכסוך הוכרז על רקע פערים במו"מ בהסכם הקיבוצי שהסתיים במארס האחרון וכן על רקע המענק לעובדים בגין מכירת לאומי קארד לקרן ורבורג פינקוס בתמורה ל-2.5 מיליארד שקל

על אף שלפי הערכות, הפערים בין הצדדים אינם דרמטיים, הם לא מצליחים להגיע להסכמות והסכסוך הלך והחריף בשבועיים האחרונים עד אשר הגיע להכרזה על שביתה מלאה ללא הגבלת זמן. ל"גלובס" נודע כי היום אמור מנכ"ל לאומי קארד, רון פאינרו, לקיים פגישה בהסתדרות עם יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בן דוד. מכיוון שהוועד כבר נוקט את הצעד הקיצוני ביותר - שביתה ללא הגבלת זמן, שפוגעת בפעילות החברה - הרי שהציפייה היא שהסכסוך יסתיים בתוך זמן קצר, אולי עוד השבוע.

כאמור, הסכסוך מתמקד בשני גורמים. הראשון הוא התנאים לחידוש ההסכם הקיבוצי, שם הפערים אינם גבוהים. בין נקודות המחלוקות המרכזיות שנותרו נמצאות תוספות השכר ותקציבי הרווחה. בהנהלת החברה מבקשים לתת תוספות שכר צנועות, בטענה שבפני החברה צפויות שנים מאתגרות של ירידה ברווחיות בעקבות שינויים רגולטוריים ושינויים נוספים בשוק.

יחד עם זאת, לאור העובדה שורבורג פינקוס נאותה לרכוש את השליטה בחברה לאחר בדיקה עמוקה בסכום הגבוה ב-30% מהונה העצמי, ומתוך ציפייה ששווי החברה רק יעלה בשנים הקרובות, קשה לשכנע את הוועד שהחברה עומדת בפני תקופה בעייתית.

בעוד בהסכם הקיבוצי נראה כי הפערים אינם גבוהים, בנוגע למענק המכירה המצב שונה. ראשית לאומי קארד תלויה בבנק לאומי, שהוא שמכר את השליטה וצריך לשלם את המענק. לפי הערכות הבנק, מוכן לשלם 27-25 מיליון שקל לעובדי לאומי קארד, שהם 10% מהרווח שירשום מהמכירה, ובדומה למענק שהעניק לעובדי לאומי קארד בעקבות מכירת מניות ויזה אירופה אשתקד. אלא שבוועד דורשים מענק גבוה משמעותית מסכום זה, ועל אף שהסכימו להתפשר מהדרישות הראשונות, הפערים עדיין גבוהים.

מלאומי קארד נמסר היום: "ההסכם הקיבוצי בלאומי קארד הסתיים לפני כשלושה חודשים. ההנהלה ונציגי הוועד במו"מ אינטנסיבי לגיבוש הסכם חדש לשביעות רצון הצדדים כדי לשמור על רווחת העובדים ויציבות החברה".

פבלוביץ' מסרה היום: "הנהלת החברה צריכה להבין שעובדי לאומי קארד הם הלב והנשמה ובזכותם החברה נמכרה ב30% מעל השווי שלה. נעשה הכל כדי להגיע להסכם קיבוצי שיעגן את הזכויות שלנו, את תוספות השכר, יקנה את הביטחון התעסוקתי שלנו וכמובן מענק מכירה ראוי ".