נכשל הניסיון להגיע למתווה בנושא מחירי החלב לפני החג

בשבוע שעבר פנו מציגי תנובה והאוצר לבג"ץ בבקשה לקבל אורכה נוספת בנושא כדי לנהל מו"מ אינטנסיבי שיאפשר להגיע להבנות בנוגע למחירי מוצרי החלב המפוקחים • לאחר שבקשתם נדחתה, נכנסו הצדדים למו"מ מואץ • היום הגישו תנובה ומשרד האוצר לבג"ץ בקשה להשאיר את מועד הדיון המקורי שנקבע לעוד יומיים

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בתום דיונים ליליים שגלשו אל שעות הבוקר באשר למנגנון התייקרות מחירי מוצרי החלב המפוקחים, הגישו היום (ג') תנובה ומשרד האוצר לבג"ץ בקשה להשאיר את מועד הדיון המקורי שנקבע ליום חמישי 20 לספטמבר.

לפי מקורות, תחילה דובר על מתווה פשרה שאמור היה לשקף העלאה של 1.5% עד 2% במחירי החלב המפוקחים, במקום שיעור התייקרות של 7.5% המותר לפי המנגנון. אולם כאמור הצדדים הגישו מסמך המבקש לקיים את הדיון ביום חמישי, לאחר יום הכיפורים.

ביום חמישי האחרון פנו הצדדים לבג"ץ בבקשה לקבל אורכה נוספת בנושא כדי לנהל משא-ומתן אינטנסיבי שיאפשר להגיע להבנות בנוגע למחירי מוצרי החלב המפוקחים. בקשת הצדדים הייתה להזיז את המועד ל-10 באוקטובר, במקום המועד הנוכחי (20 בספטמבר). בג"ץ דחה את בקשתם, ולפיכך הם נכנסו למשא-ומתן מואץ. הבוקר אמור בג"ץ לפרסם את הכרעתו בהתאם לתשובת המדינה שנדחתה בעבר כבר כמה פעמים.

ברקע, נזכיר כי לפני כחודשיים הגישה תנובה עתירה לבג"ץ נגד שר האוצרמשה כחלון, במסגרתה תקפה את הסירוב שלו לחתום על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים, וזאת לאחר ששר החקלאות אורי אריאל כבר חתם עליו. לפני מספר חודשים, עוד בטרם הוגשה העתירה, השר אריאל הציע, כחלופה לחתימה של כחלון, אפשרות לעבור לשיטה של מנגנון אוטומטי, כפי שנהוג כיום במחיר החלב הגולמי.

באוצר לא נעתרו להצעה זו ודחו אותה על הסף. כעת כאמור נראה כי האוצר יקבל את המתווה הזה במסגרת הסדר הפשרה. במקביל, בינואר השנה צפויה להתרחש ירידה במחירי החלב הגולמי, מה שימתן את הפגיעה הנטענת של המחלבות, עליה הן מתריעות לאור העיכוב בייקור מוצרי החלב.