משבר הרכבת: מחאות החרדים דוחקות את המדינה לפינה

מסגירת חופי הכנרת ועד עצירת העבודות בגשר יהודית, החרדים יכולים לרשום לעצמם לא מעט ניצחונות עד כה

הפגנות חרדים נגד הגיוס, מרץ 2017 / צילום: רויטרס
הפגנות חרדים נגד הגיוס, מרץ 2017 / צילום: רויטרס

הציבור הדתי והחרדי במדינת ישראל אמור להיות מאושר בשבועות האחרונים. שרשרת של הישגים ציבוריים במאבקים מתוקשרים מניבה פירות בכל הקשור לשמירת השבת והכתבת אורח חיים דתי יותר. מומנטום של שבת. בפעם הראשונה אי פעם נסגרו החופים של הכנרת בהחלטת איגוד הערים כנרת במהלך יום כיפור, ומן האנשים שנהגו להגיע למקום בכוחות עצמם (אף שאין תחבורה ציבורית ואין מצילים) ולרחוץ בטבע - נחסמה השנה האפשרות הזו.

במקביל, הצליחו החרדים, בשיתוף פעולה עם שר התחבורה ישראל כ"ץ לעצור את עבודות בניית גשר יהודית, עבודות שהיו אמורות להיערך במשך 6 שבתות במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר. הסיפור של גשר יהודית זרע אופטימיות רבה בקרב הציבור החרדי. פעם ראשונה שפוליטיקאי חילוני מוביל התמסר כדי לרצות את הציבור החרדי והורה מידית על דחיית העבודות. כ"ץ אמנם סיפק שלל תירוצים, כולל רצונו למקד את המאמץ בחישמול המסילה לשם קידום הרכבת המהירה מירושלים לתל-אביב, אבל האמת היא שכל העבודות המגוונות הללו היו ידועות מראש ובכל זאת אושרו בכל הדרגים, לרבות העסקת צוותים מצומצמים מאוד במשך שישה סופי שבוע.

ראש הממשלה נתניהו גיבה לחלוטין את ישראל כ"ץ ומספר שרים התבטאו בתמיכה להחלטתו והאווירה הכללית שעלתה ממהלכי ראשי הליכוד סביב הנושא הזה הייתה של התאמת המהלך הפוליטי לדרישות החרדיות והתבטלות הצרכים של קידום ופיתוח תשתיות התחבורה במדינה בפני דרישות שמירת השבת.

נוסף על כל אלה, הגיע בערב יום כיפור צו המניעה של השופטת המחוזית בתל-אביב עירית קלמן ברום, שהורתה לעצור את החפירות מתחת לפני הקרקע בתחום השיפוט של עיריית בני ברק וזאת לאור מכתב התחייבות משנת 2012 שנחתם בין נתיבי תחבורה עירוניים (נת״ע) ועירית בני ברק. השופטת הורתה על קיום דיון דחוף בנושא במהלך סוכות ויתכן שהחלטתה תתהפך, אך לעת עתה החרדים רושמים עוד הצלחה.

מאחר והחלטתה חלה רק על תחום השיפוט של בני ברק, ובתל-אביב ימשכו עבודות בניית הרכבת הקלה, גם במהלך השבתות הבאות החליטו רבני הציבור החרדי- מן הזרמים של אגודת ישראל (ליצמן) וש״ס (דרעי) לקיים עצרת תפילה המונית ביום שישי בערב בצומת הגדול של ז׳בוטינסקי וגהה. אתמול בשעות מאוחרות פורסמה הודעת הרבנים בכלי התקשורת החרדיים כמו כיכר השבת וחדרי חרדים. ״לקראת שבת לכו ונלכה!!״ נכתב בהודעה שהופצה בקבוצות ווטסאפ ״תושבי בני ברק לאלפיה אנשים נערים וטף יוצאים מחר ליל שבת לתפילת שבת המונית על ציר חילול השבת כשאומנות אביהם בידיהם. לעורר בתפילה ולמחות על החילול שבת המחפיר הנעשה ברחובותיה של העיר״.

בציבור הרבנים לא מכנים זאת ״הפגנה״ אלא עצרת תפילה המונית ודווקא המופע הזה עשוי להיות מוזר וחריג לעין חילונית בגלל קיום האירוע על ציר תנועה ראשי ומהיר ביום שישי בשעות הערב והלילה. 

בהקשר הזה מעניין להיזכר בעצרות תפילה אל מול קולנוע היכל בפתח תקווה, שנמשכו שלוש שנים (לא ברציפות) ועד היום נחשבות להפגנה האזרחית הממושכת ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. מפגיני מחאת השחיתות המתייצבים כל שבת בכיכר גורן בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט -מאיימים להדיח את הפגנת החרדים מול היכל מן הצמרת של ההפגנות הממושכות ביותר.

כל האירועים האחרונים הנם יותר מאשר סתם הצטברות מקרית, אלא מלמדים על קו פעולה ציבורי של רשויות שונות - פעם אחת איגוד ערי כנרת, פעם שנייה שר תחבורה חילוני ופעם שלישית שופטת מחוזית - בעלי הסמכויות במדינה צריכים להקשיב לדרישות הציבור הדתי והחרדי ואף לרצות אותם, כדי שלא יעוררו מהומה פוליטית.

הודעת המשטרה ביחס לשיבושי התנועה הצפויים הערב (ו׳):

מהשעה 18:00 בערב ועד השעה 21:00 ייסגרו לתנועה הרחובות הבאים: רחוב ז'בוטינסקי מצומת בן גוריון ר"ג ועד היצירה כולל מחלף גהה, כביש 4 ממחלף אלוף שדה ועד מחלף ירקונים בשני הכיוונים. תיתכן גם סגירת אזור אם המושבות מכיוון פ"ת לכיוון ר"ג. מומלץ לנהגים לנסוע בכביש 20 ובכביש 6 כדרכים חלופיות לכביש 4, וכן בכביש 5 ובאלוף שדה כחלופה לז'בוטינסקי ולאם המושבות.

(עדכון)

16:10: העבודות בשבת יימשכו: בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת חברת נת״ע כי עצירת פעולות המינהור עלולה לסכן חיי אדם והתיר את המשך הכרייה גם בשבת, לרבות מתקן הדייס (המייצר תערובת בטון לחיזוק המנהרות) שנמצא מעל פני הקרקע.