מחיר הנפט מזנק ועימו היחידות של נאוויטס ורציו פטרוליום

שותפות רציו פטרוליום, "אחותה" של רציו, השלימה התקדמות של קרוב ל-180% בשנה, ואילו נאוויטס של גדעון תדמור קפצה בכ-140% מאז החלה להיסחר לפני כשנה, ושוויה של מגיע לכ-564 מיליון שקל

גדעון תדמור / צלם: איל יצהר
גדעון תדמור / צלם: איל יצהר

בחודש האחרון רשם החוזה על נפט מסוג "ברנט" עלייה של כ-8%. העלייה החדה במחיר הנפט הובילה לזינוק בניירות הערך של שותפויות הגז והנפט הנסחרות בת"א, ומדד ת"א נפט וגז עלה בכ-12% בחודש. את המגמה החיובית בסקטור הובילו יחידות ההשתתפות של שתי שותפויות חיפושים "צעירות" - הנסחרות בבורסה בת"א ופועלות מחוץ לישראל - נאוויטס פטרוליום  ורציו פטרוליום , שהוסיפו 40%-50% לערכן בחודש האחרון.

יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום קפצו בקרוב ל-170% בשנה האחרונה
 יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום קפצו בקרוב ל-170% בשנה האחרונה

יחידת ההשתתפות של נאוויטס, שאותה מוביל גדעון תדמור, זינקה ביומיים האחרונים בכ-15%, והשלימה התקדמות של קרוב ל-40% בחודש ושל 140% מאז החלה להיסחר בבורסה לפני כשנה. שוויה של השותפות מגיע כעת לכ-564 מיליון שקל.  

נאוויטס, שגייסה בקיץ 2017 כ-530 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ויחידות השתתפות, עוסקת באיתור ופיתוח נכסי נפט וגז בצפון אמריקה. פעילותה של השותפות מתמקדת בחיפוש ובאיתור של פרויקטים בעולם, וכן בפיתוח רישיונות קיימים במפרץ מקסיקו, ובביצוע עבודות ראשוניות לעיבוד המידע לגבי הרישיונות הללו.

נכון להיום, השותפות היא בעלת זכויות ב-12 פרויקטים, הכוללים 20 זיכיונות לקידוח ולחיפוש נפט וגז טבעי בארה"ב, במימיו של מפרץ מקסיקו, דרומית לחופי מדינות טקסס ולואיזיאנה, וכן בתוך היבשה במדינת לואיזיאנה.

כמו כן, לשותפות רישיון אקספלורציה בים, באזור ניופאונדלנד הנמצא במזרח קנדה. חלקה בכלל התגליות שבהן היא מחזיקה עומד על כ-112 מיליון חביות, בשווי נוכחי של כ-8 מיליארד דולר (לפי מחיר של כ-72 דולר לחבית נפט "מתוק").

בנאוויטס שולט תדמור יחד עם חנן רייכמן (המשמש כמנכ"ל החברה), קובי כץ וחנן וולף. עם המשקיעים בשותפות נמנים אודי רקנאטי, גיל אגמון, אבינעם פינקלמן, ישראל גורן, צבי ברק, דניאל חוסידמן וקרנות ההשתלמות למורים.

יחידת ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום טיפסה בקרוב ל-140% בשנה האחרונה
 יחידת ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום טיפסה בקרוב ל-140% בשנה האחרונה

השותפות החדשות בשיננדואה דרום

בתחילת החודש דיווחה נאוויטס כי ענקית האנרגיה הנורבגית אקווינור (Equinor), לשעבר סטאטאויל (Statoil), רכשה 11.2% בתגלית שיננדואה דרום של השותפות, במפרץ מקסיקו. נוסף על כך, הצטרפה לפרויקט גם קרן ההשקעות בלקסטון (Blackstone) - באמצעות חברת הפורטפוליו שלה, Beacon Offshore Energy, השותפה עם נאוויטס ועם LLOG בפיתוח תגלית הענק Buckskin - ורכשה 13.9% מהזכויות במאגר שיננדואה דרום. נאוויטס תמשיך להחזיק 23.1% בפרויקט שיננדואה דרום.

כל זאת, לאחר שנאוויטס דיווחה לאחרונה כי הגיעה להסכמות עם שותפתה האסטרטגית בארצות הברית ומפעילת פרויקט שיננדואה, חברת LLOG, על פיתוח של תגליות שיננדואה דרום (49 מיליון חביות נפט) ושיננדואה (155 מיליון חביות) כפרויקט משותף בהיקף של 204 מיליון חביות, מה שיוביל לשיפור משמעותי בכלכליות הפרויקט.

תגלית שיננדואה ממוקמת במרחק של כ-170 ק"מ צפונית-מזרחית מפרויקט בקסקין, פרויקט הדגל שבו שותפה נאוויטס, בהיקף מוערך של כ-515 מיליון חביות נפט, הצפוי להתחיל להפיק נפט ביולי 2019.

כשבוע לאחר ההודעה בנוגע לשיננדואה, בתחילת החודש, דיווחה נאוויטס כי הסתיימו עבודות ההשלמה בקידוח הפיתוח הראשון בבקסקין, שבו מחזיקה השותפות ב-7.5% מהזכויות. נאוויטס פטרוליום ומפעילת הפרויקט LLOG, השותפה האסטרטגית של נאוויטס במפרץ מקסיקו, דיווחו כי עבודות ההשלמה כללו, בין היתר, ביצוע של מבחני הזרמה שבהם הופק בהצלחה נפט מכל השכבות שהושלמו להפקה בפרויקט.

שני קידוחי הפיתוח של תגלית בקסקין במפרץ מקסיקו הושלמו בהצלחה במהלך שנת 2018, ואוניית הקידוח של הפרויקט סיימה לאחרונה את עבודות ההשלמה בקידוח הראשון, והיא עושה את דרכה לעבודות ההשלמה בקידוח השני בפרויקט.

הזינוק של רציו פטרוליום

מי שהובילה את העליות בסקטור הגז והנפט בחודשים האחרונים היא יחידת ההשתתפות של השותפות רציו פטרוליום, שקפצה בכ-50% בחודש האחרון והשלימה התקדמות של קרוב ל-180% בשנה. רציו פטרוליום, שגייסה בהנפקה בבורסה כ-105 מיליון שקל בינואר 2017, היא "אחותה" של שותפות חיפושי הגז רציו (המחזיקה ב-15% ממאגר הגז לוויתן). השותפות המונפקת עוסקת בחיפושי נפט וגז מחוץ למדינת ישראל (בעלת זכויות חיפושים שונות במלטה, בגיאנה, באירלנד ובפיליפינים), בפיתוחם ובהפקתם, בנכסים ימיים בעיקר.

שני הזיכיונות המשמעותיים של רציו פטרוליום הם לחיפושי נפט וגז בגיאנה, שנמצאת בצד הצפון-מזרחי של דרום אמריקה, וזיכיון לחיפוש נפט וגז במלטה. בגיאנה גילתה ב-2015 ענקית האנרגיה אקסון מוביל את מאגר הענק ליזה (LIZA) המוערך כיום בכ-4 מיליארד חביות נפט, שנמצא בסמוך לרישיון של רציו (בלוק Kaieteur) ומאז, כולל בחודשים האחרונים, היא הכריזה על עוד מספר תגליות באזור (בסך הכול הכריזה ענקית האנרגיה האמריקאית על תשע תגליות בגיאנה). אקסון מוביל צפויה להתחיל להפיק נפט משדה "ליזה" במהלך 2020, ועד 2025 עשויה התפוקה מהשדה להגיע לכ-750 אלף חביות נפט ביום.

הענקית האמריקאית התחייבה לבצע עבור השותפות אקספלורציה בשדה שבו שותפה רציו, שמשתרע על שטח ימי בהיקף של של כ-5,700 קמ"ר (שטח המקביל ליותר מ-14 רישיונות ימיים בישראל) ובתמורה, אם יתגלה מרבץ נפט או גז, אקסון תפתח אותו. בבלוק בגיאנה מחזיקה רציו ב-25% מהזכויות, לצד Esso המחזיקה ב-35%, שותף מקומי עם 25% וחברת Hess שהצטרפה לרישיון לפני חמישה חודשים ומחזיקה ב-15%.

החברה ביצעה סקר סייסמי תלת-ממדי ובימים אלה מתבצע שלב הפענוח, שצפוי להסתיים במחצית הראשונה של 2019.

מי ששולט ברציו פטרוליום (השותף הכללי) הם בעלי השליטה ברציו - משפחת לנדאו (40% מהשותף הכללי), משפחת רוטלוי (40%), הגיאולוג איתן אייזנברג (10%), שבלת נאמנויות (5%) ועו"ד אורית מרום אלבק (5%). מנכ"ל השותפות הוא איתי רפאל, הגיאולוג אייזנברג משמש כיועץ בכיר, מנהל החיפושים הוא ד"ר גל הרטמן וכיועץ משפטי חיצוני מכהן ריצ'ארד רוברטס.

לרציו פטרוליום יש כאמור גם זיכיון במלטה (אזור 5) בשטח של כ-8,800 מ"ר (שווה בערך ל-22 רישיונות בישראל), עומק הים בבלוק הוא 70-700 מטר ומדרום ומערב לבלוק קיימות תגליות, חלקן משמעותיות, של נפט וגז. ברישיון זה מחזיקה השותפות בבעלות מלאה.

במהלך הרבעון הרביעי של 2016 בוצע סקר סייסמי תלת-ממדי, ומבוצעות עבודות עיבוד נתונים ופענוח שלו, הצפויות להסתיים עד לסוף השנה. לפי השותפות, שהשקיעה עד היום כ-3.7 מיליון דולר בזיכיון זה, פוטנציאל המשאבים בזיכיון עומד על 4.4 טריליון רגל מעוקבת (TCF) ו-965 מיליון חביות נפט.

ארבעה מוקדי פעילות נוספים של השותפות הם בסורינאם (20% בזיכיון) באירלנד, בפיליפינים ובים הצפוני.