עוד אקזיט בביומד: קיסטון הארט נמכרת בכ-100 מיליון דולר

קיסטון הארט הישראלית, הפועלת מקיסריה, מפתחת מכשור רפואי למניעת תסחיפים בניתוחי לב • נמכרת לחברת וונוס מדטק הסינית שפיתחה טכנולוגיה זעיר-פולשנית להחלפת מסתמי לב

המטה של קיסטון הארט בקיסריה / צילום: איל יצהר
המטה של קיסטון הארט בקיסריה / צילום: איל יצהר

אקזיט שני של חברת מכשור רפואי ישראלית תוך שבוע. לאחר שמזור רובוטיקה רשמה את מימוש השיא של חברת ביומד ישראלית, כשנמכרה למדטרוניק האמריקאית תמורת 1.6 מיליארד דולר, נחתמה היום (ד') עסקת מכירה קטנה בהרבה, אך עדיין מרשימה: החברה הפרטית Keystone Heart, הפועלת מקיסריה (בשכנות למזור), הודיעה כי תימכר לחברת ונוס מדטק הסינית (Venus Medtech). על-פי ההערכות, שווי העסקה מתקרב ל-100 מיליון דולר.

קיסטון הארט פיתחה פילטר למניעת תסחיפים בזמן ניתוחים זעיר-פולשניים, ובעיקר ניתוחים להחלפת מסתם לב. הרוכשת, ונוס מדטק, היא חברה סינית במקור ובעלת פעילות בינלאומית, אשר פיתחה טכנולוגיה זעיר-פולשנית להחלפת מסתמי לב. מנכ"ל קיסטון הארט, כריס ריצ'רדסון, אמר היום כי "על-ידי הצעת פילטר מגן בכל ניתוח להחלפת מסתמים, ונוס מדטק תוכל לבדל עצמה כמובילת שוק החלפת המסתמים".

מנכ"ל ונוס מדטק, אריק זי, אמר: "רכישת קיסטון הארט מאפשרת לנו לא רק להפחית את הסיכון לפגיעה מוחית בזמן פרוצדורות הניתוחים שלנו, אלא גם מעניקה לנו נוכחות בארה"ב ובאירופה, באמצעותה נוכל להשיק את המוצרים הקיימים שלנו".

קיסטון הוקמה ב-2004 על-ידי מנתח הלב פרופ' דב שמעון (שמו מוכר אולי יותר לציבור כעד מומחה מטעם ההגנה במשפט אלאור אזריה), שהקים ומנהל גם את חברות הביומד אפקס ננו ו-QRay Medical. קיסטון מוזגה בתחילת דרכה לחברה אמריקאית בשם MIV Therapeutics, בעסקת מניות לפי שווי של כמה מיליוני דולרים, והפכה למרכז הפיתוח של החברה האמריקאית בישראל, אולם לאחר שהחברה האמריקאית קרסה, רכש שמעון בחזרה את הטכנולוגיה והקים את קיסטון מחדש. בעבר אמר ל"גלובס" כי "הייתה לנו שנה קשה, לאחר מכן נכנסו משקיעים פרטיים, ובראשם יזם הנדל"ן מורי גולדמן מטורונטו, משקיע סדרתי בפעילויות ישראליות".

ב-2011 קיבלה החברה השקעה של 10.5 מיליון דולר מקרן אורבימד, לאחר כמה שנים שבהן כמעט לא קיבלה מימון חיצוני. בהזדמנות זו אמר שמעון כי "לקח לנו זמן רב לפתח את המוצר שכן לא היה טעם למהר. רק כעת נבנה עבורנו השוק". 

Keystone Heart
 Keystone Heart

מקווה לאישור שיווק בארה"ב ב-2019  

נזכיר כי לפני כמה שבועות הודיעה חברה אחרת העוסקת בפילטרים נגד סחיפים - גרדיה מדיקל מקבוצת אליום מדיקל הבורסאית - על הסכם אסטרטגי עם אופציה לרכישה, בהיקף של כ-70 מיליון שקל. המוצר של גרדיה מאושר לשיווק להגנה מתסחיפים בפרוצדורות של צנתור עורקי הלב והגפיים, ואילו קיסטון מתמחה כאמור בניתוחי החלפת מסתמים.

בראיון ל"גלובס" בקשר עם ההשקעה הראשונה בקיסטון מ-2011, אמר ניסים דרוויש, שותף באורבימד ישראל, כי בעוד שהמוצרים האחרים בשוק חוסמים ומגנים על כלי דם אחד או שניים, המוצר של קיסטון הארט מגן על כל כלי הדם המובילים למוח. ב-2014 גייסה החברה 14 מיליון דולר נוספים בהובלת אורבימד.

המוצר של קיסטון עדיין לא מאושר לשיווק אך החברה נמצאת כיום בניסוי רב מרכזי, בתקווה לסיימו בתחילת 2019 ולקבל אישור שיווק בארה"ב במהלך השנה הבאה. באירופה, החברה מקווה לקבל אישור שיווק עד סוף 2018.