מאסק וה-SEC בפשרה: יפרוש מתפקיד יו"ר טסלה וישלם קנס

רשות ני"ע האמריקאית קבעה כי מאסק ישלם קנס של 20 מיליון דולר בשל ההאשמות על הטעיית משקיעים • גם טסלה תצטרך לשלם קנס בגובה דומה ולמנות שני דח"צים חדשים לחברה • מאסק יישאר בתפקיד מנכ"ל טסלה

אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס
אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הגיעה לפשרה עם יו"ר ומנכ"ל טסלה אלון מאסק לגבי האשמות נגדו על הטעיית משקיעים. כך, מאסק יישאר מנכ"ל החברה אך יפרוש מתפקידו כיו"ר ויצטרך לשלם קנס כבד בהיקף 20 מיליון דולר.

הפשרה מביאה לסיומה סאגה שהתחילה באוגוסט, כשמאסק הודיע דרך טוויטר כי יש לו מספיק מימון כדי לרכוש את מניות טסלה  מהבורסה ולהפוך אותה לפרטית. לטענת ה-SEC, על-ידי הציוץ, מאסק פרסם הודעה "שגויה ומטעה", ולא הודיע באופן ראוי לרגולטורים על אירוע מהותי בחברה.

כחלק מהפשרה עם רשות ניירות ערך האמריקאית, מאסק וטסלה לא יודו באשמה אך גם לא יכחישו כי ביצעו מעשה לא תקין. 

"האירוע הזה מאשר מחדש עיקרון חשוב שטבוע בתוך החוקים הפדרליים שלנו שדורשים גלוי מקדים", מסר יו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון. "במיוחד כשגורמים בחברות ובתאגידים מפרסמים הצהרות, הם חייבים לנהוג באחריות, ולהתאמץ כדי להבטיח שההצהרות אינן שקריות או מטעות ולא משמיטות מידע שמשקיע סביר עשוי לשקול כחשוב בעת ההחלטה אם להשקיע או לא".  

כחלק מהפשרה, שדורשת את אישור בית המשפט, מאסק כאמור ישלם קנס בגובה 20 מיליון דולר ויוותר על תפקידו כיו"ר הדירקטוריון ל-3 שנים לפחות. בנוסף, ה-SEC קבעה כי גם טסלה תשלם קנס בגובה 20 מיליון דולר, תחויב למנות שני דח"צ חדשים ולכונן שינוי סוחף בממשל בחברה. 

ביום חמישי האחרון טענו ב-SEC כי מאסק בחר ב-420 דולר כמחיר המניה אם יהפוך את החברה לפרטית מפני שמדובר ברפרנס לתרבות קנאביס. "אנחנו טוענים כי מאסק הגיע למחיר של 420 דולר על-ידי לקיחת פרמיה של 20% על מחיר המניה הקיים (דאז) של טסלה ואז עיגול הסכום כלפי מעלה לכיוון 420 דולר, בגלל חשיבות המספר בתרבות המריחואנה, וכי חשב שזה יצחיק את חברתו", כך אמר סטיבן פייקין, סגן מנהל האכיפה ב-SEC, במסיבת העיתונאים ביום חמישי האחרון.