יצחק תשובה | בלעדי

נובל אנרג'י חיסלה את ההחזקה בתמר פטרוליום

החברה האמריקאית מכרה למשקיעים מוסדיים בישראל 43% ממניות תמר פטרוליום, המחזיקה ב-16.75% ממאגר הגז "תמר", במחיר של 15.50 שקל למניה

מאגר לוויתן / צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן / צילום: נובל אנרג'י

חברת נובל אנרג'י  חיסלה את יתרת ההחזקה שלה במניות תמר פטרוליום , המחזיקה במאגר הגז "תמר". לאחר שביום חמישי האחרון מכרה נובל מניות תמר פטרוליום בכ-340 מיליון שקל, אתמול היא מכרה את יתרת ההחזקה בכ-260 מיליון שקל. בסך הכל מכרה החברה האמריקאית למשקיעים מוסדיים בישראל 43% ממניות תמר פטרוליום תמורת כ-600 מיליון שקל, במחיר של 15.50 שקל למניה. את ההפצות הובילו לידר חיתום וברק קפיטל.

על רקע המימושים של נובל רשמה מניית תמר פטרוליום ירידה של 7.5% בשלושה ימי מסחר. מאז הנפקתה הראשונית אשתקד רשמה המניה ירידה של קרוב ל-20%, בין השאר על רקע חששות מהצטמקות תזרים המזומנים שיגיע מהמאגר בשנים הקרובות, ושוויה בבורסה עומד היום על כ-1.4 מיליארד שקל.

תמר פטרוליום הוקמה על ידי קבוצת דלק  כחברה ייעודית. בחודש יולי 2017 גייסה החברה כ-650 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל) באג"ח ועוד 200 מיליון דולר בהנפקת מניות, ששימשו לרכישת 9.25% מהזכויות במאגר תמר מידי דלק קידוחים. בחודש מארס השנה גייסה תמר פטרוליום עוד 560 מיליון דולר בהנפקת אג"ח, ששימשו לרכישת 7.5% מהזכויות במאגר תמר, הפעם מידי נובל, כך שכיום היא מחזיקה ב-16.75% מהמאגר. העסקה מול נובל כללה את כספי הגיוס במזומן וכן מניות דלק פטרוליום, שהיוו כ-43% מההון של החברה, אותן כאמור מכרה נובל בימים האחרונים.

מכירת המניות של נובל אנרג'י בתמר פטרוליום התבצעה מיד לאחר שהחברה חתמה, יחד עם קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת חברת East Gas המצרית, על הסכם לרכישת 39% ממניות EMG  תמורת 518 מיליון דולר. בבעלות EMG צינור ימי להולכת גז טבעי באורך של כ-90 ק"מ, המחבר בין אשקלון למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש.

לאחר השלמת רכישת מניות EMG יוכלו דלק ונובל לקדם את ייצוא הגז הטבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים. זאת בעקבות עסקה שחתמו עם חברת דולפינוס המצרית, לאספקת גז בהיקף של 64 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM) במשך 10 שנים החל מהשנה הבאה, בהיקף המוערך בכ-15 מיליארד דולר.