בזמן שהדרום בוער: טייסת הכיבוי היחידה בארץ בסכנת סגירה בעקבות קשיי תזרים לחברה המפעילה

ל"גלובס" נודע כי במהלך החודשים האחרונים כים ניר, שמפעילה את טייסת הכיבוי היחידה בישראל, נקלעה לקשיים תזרימיים בעקבות מכירתה בחודש פברואר האחרון על ידי הבעלים הקודמים שלה, איש העסקים אלכס אכטמן • השבוע הכריזה ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בכים ניר לאחר שמשכורות חודש ספטמבר לא שולמו לעובדים, ומזה כ-5 חודשים החברה לא הפקידה כספים לקרנות הפנסיה שלהם

בזמן שהפרחת הבלונים ועפיפוני התבערה מרצועת עזה לשטח ישראל נמשכת, תוך הבערת שדות חקלאיים רבים ביישובי העוטף, באלביט מערכות  ובחברת כים ניר נעשים מאמצים למנוע משבר חסר תקדים שבמסגרתו תושבת הטייסת היחידה שפועלת בישראל לכיבוי שריפות.

מדובר בטייסת שהוקמה בעקבות אסון השריפה בכרמל ב-2010, ומורכבת מ-14 מטוסים המיועדים לכיבוי שריפות- שנרכשו בידי אלביט מערכות, פרוסים בנקודות כוננות שונות ברחבי הארץ ומופעלים בידי חברת כים ניר.

ל"גלובס" נודע כי במהלך החודשים האחרונים החברה נקלעה לקשיים תזרימיים בעקבות מכירתה בחודש פברואר האחרון על ידי הבעלים הקודמים שלה, איש העסקים אלכס אכטמן.

מקורות שמעורים בפרטי המשבר סיפרו ל"גלובס" כי מאז נחתמה העסקה- הבעלים החדש של החברה, איש עסקים ישראלי שקיים את רוב פעילותו העסקית בחו"ל מתקשה לשלם אותה, בשל מגבלות למניעת הלבנת הון שמונעות ממנו להעביר לישראל את כספי הרכישה. מנגד, אין הזרמת הון מצד הבעלים- באופן שמקשה על הפעילות השוטפת שלה.

בכים ניר מועסקים כ-120 עובדים, בהם גם טייסים שעושים את משימות כיבוי האש ברחבי האש ומשימות אחרות, כמו ריסוס של שדות חקלאיים. מצב העובדים מונה גם צוותי קרקע, מכונאים ובעלי תפקידים רבים נוספים: "אנחנו עושים מאמצים עליונים כדי להימנע ממצב שיכול הכיבוי האווירי של ישראל תיפגע בשל המשבר הזה- ולא לדקה אחת", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם שמעורה בפרטים: "הצדדים שמעורבים בנושא בוחנים רעיונות טובים ויצירתיים- כדי להימנע ממצב שבוקר אחד נקום ונמצא שלישראל אין יכולות לכיבוי איש מהאוויר. החודשים אוקטובר ונובמבר נחשבים רגישים בכל הקשור לאש, כי הצמיחה יבשה ויש רוחות חזקות שמלבות את האש. לאלה צריך להוסיף את המשך הפרחת הבלונים מעזה- מה שמחייב יכולות תגובה טובות למצבים השונים".

ל"גלובס" נודע כי אלביט מערכות, שרכשה את המטוסים, מתחזקת אותם והיא שלמעשה מחויבת מול המשרד לביטחון פנים להמשיך ולספק את שירותי הכיבוי באמצעות מטוסים- קיימה בימים האחרונים מספר דיונים במסגרת הניסיון להבטיח את המשך הפעלת הטייסת.

בתוך כך, השבוע הכריזה ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בכים ניר, לאחר שמשכורות חודש ספטמבר לא שולמו לעובדים, ומזה כ-5 חודשים החברה לא הפקידה כספים לקרנות הפנסיה שלהם.

גורם שמקורב לאלביט אמר כי "הנושא נזיל ולא ברור עדיין כיצד יתפתח ובכל מקרה- נעשית היערכות מוקדמת כדי להבטיח את שימור יכולות כיבוי האש מהאוויר".

בעוד שגורמים רשמיים ובעלי תפקידים בכים ניר מקפידים על שתיקה - וסרבו למסור ל"גלובס" התייחסות למשבר, נודע כי לחברה נעשו באחרונה פניות מצד כמה אנשי עסקים שמתעניינים ברכישת פעילות הכיבוי ממנה, באופן שיבטיח את המשך הפעלת הטייסת. אחד מאנשי העסקים שמתעניין הוא איש העסקים ערן רון, שמחזיק חברה שמפעילה מערך מסוקים למשימות של תובלת מטען, אח"מים ופינוי רפואי במרכז אפריקה.

בשיחה עם "גלובס" רון אישר כי הוא מקיים מגעים עם גורמים בכירים באלביט מערכות- לקראת רכש אפשרי של פעילות הטייסת, תוך הבטחה לשימור כשירותה והמשך הפעלתה בהתאם לצרכים.

המטוסים שנרכשו בידי אלביט מערכות לשימוש טייסת הכיבוי הם מהסוג AIR TRACTOR - 802. מאז הקמת הטייסת, טייסיה צברו אלפי שעות טיסה במסגרת אימונים ובמסגרת אירועי שריפה גדולים שבהם נדרשה התערבותם.