נעילה אדומה בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס התהפך לקראת הסוף

מדד האמפייר סטייט, המדווח על מגזר הייצור באזור ניו יורק, הפתיע לטובה • מניית סירס צוללה על רקע הבקשה הרשמית לפשיטת רגל והתפטרות המנכ"ל • הגירעון התקציבי בארה"ב הגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה 6 שנים • באירופה המדדים נסגרו בעליות: מדד הדאקס קפץ 0.8%, הפוטסי ב-0.5%

פעיל בוול סטריט /צילום: רויטרס
פעיל בוול סטריט /צילום: רויטרס

סקירת המסחר בשוקי ההון בעולם: דיווחים שוטפים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח, סחורות, מגמות, מדדים והמלצות אנליסטים

 
 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים לאחר שמדד דאו ג'ונס  עבר לירידות חצי שעה לקראת הסגירה. נאסד"ק כללי  ננעל בירידה של כ-0.9% ואילו S&P 500  בירידה של 0.6%.

22:30

מגמה מעורבת בשעה זו במסחר בניו יורק: מדד נאסד"ק  ממשיך לרדת ואליו הצטרף מדד S&P 500 , מדד דאו ג'ונס  רושם עליו שערים קלות.

משרד האוצר האמריקאי מדווח על הגירעון התקציבי הגבוה ביותר מאז שנת 2012 -  779 מיליארד דולר. 

מניות הטק אפל , נטפליקס , מיקרוסופט  ואמזון  כולן רושמות ירידות שערים.

מניית בנק אוף אמריקה  יורדת על אף דוחות כספיים מוצלחים מהצפוי.

מניות טבע  ומארוול  הישראליות בוול סטריט עולות בשעה זו.

21:00

המסחר בוול סטריט ממשיך להתנהל במגמה מעורבת, מדד נאסד"ק  יורד, מדדי S&P 500  ודאו ג'ונס  עולים.

מניות אפל , נטפליקס , מיקרוסופט  ואמזון  מושכות את מדד נאסד"ק מטה.

19:00

בורסות אירופה ננעלו בעליות וזאת בניגוד לפתיחה השלילית שנרשמה הבוקר. מדד הדאקס הגרמני סיים את יום המסחר הראשון לשבוע זה בעלייה של 0.78%, הפוטסי בבריטניה עלה 0.48% ומדד הקאק הצרפתי נסגר ללא שינוי.

18:45

המדדים בבורסות וול סטריט נסחרים כעת במגמה מעורבת, כאשר מדד הנאסד"ק משיל 0.3%, מדד S&P 500 ללא שינוי ומנגד מדד דאו ג'ונס עולה 0.3%.

18:00

אחרי פתיחה יציבה של המסחר בניו יורק, המדדים נסחרים כעת תחת לחץ כאשר מדד הנאסד"ק מאבד 0.4%. הרקע לתנודה שנרשמה מיוחס לדבריה של יו"ר הפד לשעבר, ג'נט ילן, שנשאה דברים בכנס של אגודת בנקאי משכנתאות בוושינגטון.

יילן התייחסה לביקורת של הנשיא טראמפ על מדיניות הנוכחית של הפד, כאשר טראמפ תקף את העלאות הריבית אותם הפד מתעתד לבצע. "אני לא מאמינה שההצהרות של הנשיא טראמפ ישנו את מה שהפד עושה", אמרה ילן. לדבריה, הפד צריך להזיז את הריבית לסביבה הניטרלית שלה, ולייצב את שוק העבודה. עם זאת, יילן הדגישה כי היא מודאגת מהתחממות הכלכלה.

16:30

המדדים המובילים בוול סטריט נפתחו ביום המסחר הראשון לשבוע זה בירידות קלות, כשמדד הנאסד"ק משיל 0.2%, ומדד דאו ג'ונס נותר ללא שינוי.

באירופה מדדי המניות נסחרים בסנטימנט חיובי, כשמדד הדאקס הגרמני עולה בכ-0.45% ומדד הפוטסי הבריטי מטפס בכ-0.2%.

אדוארד למפרט, מנכ"ל סירס , התפטר מתפקידו ברקע לבקשה שהגישה החברה לפשיטת רגל באופן רשמי (צ'פטר 11). המניה צוללת ב-20% ברקע לדיווח ולפשיטת הרגל עליה הודיעה החברה.

מניית נטפליקס  מאבדת 1.6% בצל הורדת מחיר יעד מצד גולדמן זאקס. מחר החברה צפויה לפרסם לאחר המסחר את תוצאותיה הרבעון.

פריגו  השיקה את הגרסה הגנרית של אנדרוגל 1.62% לטיפול בגברים הסובלים בחוסר טוסטסטורון.

טאואר  דיווחה על הרחבת ההיצע הטכנולוגי שלה המוסמך על ידי משרד ההגנה האמריקאי (ITAR) על ידי הוספת גישה לטכנולוגיות ה-65 ננומטר שלה, המאפשרות ייצור שבבים עבור יישומי חלל וביטחון לתכניות ההגנה בארה"ב. 

15:55

בארה"ב פורסמו נתוני מאקרו מעודדים, שלפיהם מדד הייצור של האמפייר סטייט, המדווח על מגזר הייצור באזור ניו יורק, עלה ב-2.1 נקודות ל-21.1 נקודות בחודש אוקטובר. מדובר בנתון שעלה על תחזיות הכלכלנים לקריאה של 20 נקודות.

15:30

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים בשעה זו על יציבות בפתיחת המסחר, וזאת בהמשך לסגירה החיובית של המדדים בניו יורק ביום שישי האחרון. 

באירופה המדדים עברו לטריטוריה הירוקה, מדד הדאקס מטפס ב-0.2%. מחיר הזהב מטפס ב-0.94% ל-1,233 דולרים לאונקייה, מחיר הנפט עולה ב-0.76% ברקע למתיחות בין ארה"ב לסעודיה בצל היעלמות העיתונאי הסעודי הגולה בקונסוליה בטורקיה, שהינו אזרח ארה"ב.

מנייתה של חברת סלקט ביוטכנולוגיה  הישראלית הנסחרת בנאסד"ק (APOP) קופצת בכ-7% בשלב של טרום הפתיחה, וזאת על רקע תוצאות קליניות חיוביות שפרסמה החברה לפיהן, הערכה שבוצעה לאחר חודש במחצית מהחולים שעברו השתלה של תאי גזע במסגרת הניסוי הקליני ב-ApoGraft, הראתה קליטה מושלמת של תאי הגזע שנבררו ללא תופעות לוואי הקשורות לטיפול. 

14:15

עונת הדו"חות לרבעון השלישי בוול סטריט ממשיכה עם פרסום תוצאות בנק אוף אמריקה , שהיכה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים. הרווח למניה של בנק אוף אמריקה ברבעון השלישי הסתכם ב-66 סנט - מעל התחזיות המוקדמות לרווח של 62 סנט למניה. הרווח עלה ב-35% ל-7.2 מיליארד דולר לעומת רווח של 5.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה, ההכנסות של בנק אוף אמריקה טיפסו ל-22.77 מיליארד דולר ברבעון, לעומת הכנסות של 21.83 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. תחזיות האנליסטים בשוק היו להכנסות של 22.69 מיליארד דולר ברבעון.

בשעה זו הירידות שנרשמו בחוזים העתידיים בוול סטריט התמתנו במעט, כאשר החוזים על מדד הנאסד"ק יורדים בעד 0.6% לעומת ירידה של יותר מ-1% מוקדם יותר. 

 

11:35

בורסות אסיה נעלו את יום המסחר הראשון לשבוע זה בטריטוריה האדומה, כאשר מדד הניקיי היפני צנח ב-1.87%, מדד שנחאי בסין איבד 1.49% ומדד ההאנג סאנג שבהונג קונג ירד 1.38%.

בשעה זו החוזים העתידיים בניו יורק מאותתים על המשך הירידות בשווקים. החוזה על מדד הנאסד"ק מאבד יותר מ-1%, החוזה על מדד דאו ג'ונס משיל 0.6%.

11:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה שלילית: הקאק  ווהדאקס  והפוטסי  רושמים ירידות.

בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות, כשהניקיי היפני  ננעל בירידות של כמעט 1%, ומדדי ההנג סנג  ושנחאי  ננעלו בירידות של כ-1.5%.

לפי כלכלני לאומי, השבוע נרשמו ירידות שערים חדות במדדי המניות בעולם, אם כי לקראת סופו המדדים העיקריים רשמו עליות שקיזזו את עוצמת הירידה בסיכום שבועי. הסיבה העיקרית להתגברות הסנטימנט השלילי נעוצה מחששם של המשקיעים מהמשך עלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב, שהגיעו לאחרונה לרמת שיא של כ-7 שנים. להתייקרות מחיר הכסף על פני זמן (כלומר לעליית ריבית) יש מגוון השפעות על השווקים. מבין ההשפעות העיקריות אפשר למנות את ההשפעה הממתנת על הביקושים לצריכה פרטית ולהשקעות במשק, וכתוצאה מכך על קצב הצמיחה, ואת ההשפעה הישירה על עלויות המימון ושיעורי ההיוון, וכתוצאה מכך על מחירי הנכסים. תשואות גבוהות יותר בשוק אגרות החוב תורמות אף הן לעלייה באטרקטיביות האפיק האג"חי ביחס לזה המנייתי, במיוחד לנוכח רמת תמחור שאינה זולה של מדדי המניות בעולם. תרומה נוספת לאווירה השלילית בשווקים התקבלה מעדכון מסוים כלפי מטה של תחזיות הצמיחה של הכלכלה הגלובלית מצד קרן המטבע הבינלאומית, לראשונה מאז יוני 2016. זאת בעיקר על רקע התגברות המתיחות בנושא הסחר בעולם, והעלייה בפגיעות השווקים המתעוררים כתוצאה מהתחזקות הדולר.

לקראת סוף השבוע נרשמה כאמור רגיעה מסוימת במסחר ומדדי המניות העיקריים עלו, במקביל להתמתנות מסוימת בתשואות אגרות החוב הממשלתיות. בין היתר, אלו הושפעו מנתון האינפלציה שפורסם בארה"ב ביום חמישי והיה מעט נמוך מהצפי. התמתנות האינפלציה לקצב של 2.3% (12 חודשים אחרונים) הפחיתה במידה מסוימת את חששותיהם של המשקיעים מהמשך האצה בסביבת המחירים, דבר העשוי לאפשר לפד בהמשך למתן את קצב העלאת הריבית ביחס לתוואי החזוי הנוכחי. יחד עם זאת, נציין כי גם כעת החוזים על הריבית מצביעים על הסתברות גבוהה יחסית להעלאת ריבית נוספת בארה"ב בחודש דצמבר.

10:00

בורסות אירופה נפתחו היום במגמה שלילית. כך, הקאק , הדאקס  והפוטסי  נסחרים בטריטוריה שלילית. 

הבוקר פוסם כי ההכרזה על הברקזיט לא תינתן בקרוב, וכי למרות שיחות מרתוניות והפעלת לחץ על הצדדים, המשא-ומתן נכשל.

הצדדים קיוו כי יצליחו להכריז באופן רשמי על הצלחת המשא-ומתן כבר השבוע, במהלך פגישת הפסגה הקריטית של מנהיגי האיחוד האירופי, אולם נושא הגבול האירי הפך לסוגיה מרכזית שגם הכשילה את המשא-ומתן: חילוקי הדעות מצטמצמים סביב אחת הנקודות השנויות במחלוקת, והיא כיצד למנוע הקמת גבול פיזי בין אירלנד וצפון אירלנד.

מנהל המשא-ומתן מטעם האיחוד האירופי, מישל ברנייה, אמר לאחר הפגישה עם שר הברקזיט, דומיניק ראב, כי עדיין בלתי אפשרי לגשר על הפערים בין הצדדים. כבר לפני שבוע שר החוץ האירי, סיימון קובני, ניסה להפחית את הציפיות לפריצת דרך מהירה ואמר כי הדיונים בסוגיית הגבול האירי עלולים להימשך עוד כמה שבועות.

שני הצדדים הצהירו כי ברצונם לסיים את המשא-ומתן עד אמצע נובמבר, לאחר שהוא נמשך כבר למעלה משנה. זאת, במטרה לאפשר לפרלמנטים של בריטניה והאיחוד האירופי לאשרר את ההסכם לפני מועד הברקזיט שנקבע ל-29 במארס.

באסיה מעמיקות הירידות, ובורסות טוקיו , הונג קונג  ושנחאי  נסחרות בירידות של כ-1.5%.

8:30

חברת האגרוכימיה אדמה (לשעבר "מכתשים אגן") מדווחת הבוקר כי "בהתאם לדרישות הבורסה בשנזן, שבה נסחרת חברת האם של החברה, המאחדת את החברה, דיווחה החברה המשולבת את הערכותיה בדבר טווחים של הרווח הנקי המאוחד שלה הצפויים לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018". החברה הממוזגת אדמה-סנונדה, הנשלטת על ידי התאגיד הסיני כמצ'יינה, מעריכה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2018, הרווח הנקי שלה יסתכם ב-393.5-403.5 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 233.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2017. ברבעון השלישי של 2018, מעריכה החברה, יסתכם הרווח הנקי שלה ב-22-32 מיליון דולר, לעומת רווח של 42.3 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

רשת בתי הכלבו האמריקאית הקורסת סירס הגישה היום (ב') בקשת פשיטת רגל ולהגנה מפני נושים, בצעד המסמן את התמוטטותה של החברה השולטת בקמעונאות האמריקאית במשך רוב המאה ה-20. סירס הגיעה להסכם עם המלווים שלה, שיאפשרו לחברה בת ה-125 לשמור על מאות חנויות פתוחות לעת עתה. במסגרת העסקה צפויה סירס לסגור לפחות 150 חנויות באופן מיידי, על-פי גורמים המקורבים לנושא. כיום מפעילה החברה כ-700 חנויות של סירס וקיימארט ומעסיקה כ-70,000 איש. 

06:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום בירידות, לאחר שבוע הפכפך שחוו השווקים. במהלך השבוע שעבר רשמו המדדים העיקריים באסיה ירידות חדות, אולם ביום ו' ננעלו המדדים בעליות חדות. היום, המדדים העיקריים בהונג קונג , טוקיו  ושנחאי  בטריטוריה שלילית.

ביום ו' ננעל גם המסחר בוול סטריט בעליות, לאחר הירידות החדות שנרשמו ביום המסחר הקודם וקפיצה במדד הפחד (VIX), שרשם עלייה של 45% בשבוע והגיע לשיא של 8 חודשים. 

לקראת פתיחת שבוע המסחר בבורסות וול סטריט הערב עיקר תשומת-לב המשקיעים תופנה לשוק האג"ח, ובעיקר כדי לראות האם התשואות ימשיכו לטפס מעלה, וגם לכיוון שוק המניות בשאלה האם העליות שנרשמו במדדים ביום שישי האחרון מסמנות את סוף התיקון האלים שנרשם יום קודם, כאשר מדד הנאסד"ק צלל ביותר מ-4% ומדד הפחד (VIX) זינק ב-43%.

המשקיעים ימשיכו לעקוב אחר התשואות על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב, שרשמו בשבוע שעבר שיאים בצל החשש מהעלאת הריבית בארה"ב וצפי לתוואי העלאות ריבית ארוך ואף מהיר יותר. המשך עלייה משמעותית בתשואות האג"ח צפויה להמשיך ולהכביד על שוקי המניות. הטריגר שהביא לעליית התשואות בשבוע שעבר נעוץ בנתוני הכלכלה האמריקאית, שהמשיכה להציג התאוששות עם עלייה בשכר השעתי, לצד נתונים שמספקים קרקע נוחה לפד להמשיך בקצב העלאות הריבית.

גורמים נוספים שאפשר להציע בכל הנוגע ללחץ שנרשם על שוק החוב בארה"ב, ושעדיין נמצאים כאן כדי להישאר בשלב זה, מיוחסים להיצע וביקוש של האגח האמריקאי. גם הבנק המרכזי של אירופה (ECB) והבנק המרכזי ביפן קונים פחות אג"ח אמריקאי, וזאת לצד צמצום המאזן של פד באופן עקבי. דבר נוסף שתרם לירידת הביקוש לאג"ח האמריקאי טמון בסיום ההטבה ב-15 לספטמבר שניתנה לגופי הפנסיה להפריש כספים לקרנות.