אמזון עושה עוד צעד בדרך לישראל: בכירים בחברה מגיעים היום לסדרת פגישות בארץ

עד היום הביקורים של אמזון התמקדו בלמידת השוק, כשהפעם מדובר בביקור ראשון מסוגו עם כוונת פרקטיות ומעשיות: פגישה עם שחקנים מקומיים וירידה לפרטים דוגמת מחירים ומע"מ • הביקור מטעם הנציגות של אמזון באירופה יימשך כ-3 ימים • במקביל, בענף גוברות ההערכות כי אמזון צפויה להתחיל להפעיל אתר סחר בעברית עם כתובת אינטרנט מקומית כבר ברבעון הראשון של 2019

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: דני מולושוק, רויטרס

ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס ממשיכה להתקרב לישראל: ל"גלובס" נודע כי נציגים של אמזון ינחתו היום (ג') בישראל כדי למצוא פתרון לוגיסטי ולהיפגש עם שחקניות מקומיות בתחום. מדובר בביקור סודי ראשון בשטח הישראלי מטעם הנציגות של אמזון באירופה שמטרתו היערכות לעבודה בשוק המקומי.

עוד נודע ל"גלובס", כי הביקור יימשך כשלושה ימים וישתתפו בו שני בכירים מטעם המטה של אמזון באירופה: אנטון מוסנרון דופין, מנהל אסטרטגיית רשתות בכיר באמזון; וג'יימס או'לירי, מנהל תחום הלוגיסטיקה והמשלוחים הבינלאומיים. במקביל, בענף גוברות ההערכות כי אמזון צפויה להתחיל להפעיל אתר סחר בעברית עם כתובת אינטרנט מקומית כבר בסוף הרבעון הראשון של 2019.

מדובר בביקור סודי וראשון מסוגו בשטח הישראלי מטעם הנציגות של אמזון באירופה שמטרתו היערכות לעבודה בשוק המקומי. עד היום הביקורים של אמזון התמקדו בהיבט האנליטי - למידת השוק, סקרים ומיפוי סביבת העבודה, כשהפעם מדובר בביקור עם כוונות פרקטיות ומעשיות. עבודת ההכנה שנעשתה תתורגם לפעילות מסחרית: פגישות עם שחקניות שילוח מקומיות כדי לבחון עבודה משותפת וירידה לפרטים דוגמת מחירים ותשלום המע"מ בישראל. ככל הידוע, לפי שעה אמזון לא בוחנת לשכור מחסנים לוגיסטיים בישראל ועשויה להשתמש במרכזים הלוגיסטיים שצפויים להיפתח בטורקיה, שאליה נכנסה לפעילות בחודש שעבר "ביום אחד" וללא הצהרה מוקדמת.

מטרת הביקור היא כאמור מפגש עם חברות שפועלות בישראל בתחום השילוח דוגמת בר הפצה, צ'יטה, YDM ,DHL ,UPS ופדקס . כפי שכבר דווח, אמזון מעוניינת למצוא אלטרנטיבה יעילה מקומית למשלוחים שלה לקראת הרחבת הפעילות בישראל והפעלת אתר הסחר שלה בעברית. נציין, כי במדינות שבהן אמזון מפעילה אתר סחר מקומי היא נוהגת לבצע את השילוח באמצעות שחקן מקומי מטעמה ולא באמצעות שירותי דואר רשום.

השאלה שנותרה עדיין ללא מענה היא האם אמזון תבחר בשחקנית מקומית אחת ותפעל איתה באופן צמוד כפי שנהגה לעשות במדינות אחרות בעולם, או שתפעל מול יותר משחקנית אחת. ככל הידוע, עד כה הפגישות של אמזון עם השחקניות הפועלות בארץ היו יותר אסטרטגיות והתקיימו מול נציגים של אמזון ארה"ב ולא נערכו בשטח ישראל, כי אם באמצעות חברות-האם האמריקאיות של החברות הללו. כך שההערכה כעת היא כי מדובר בכיוון טקטי יותר.

השלב שמאתגר את כל הקמעונאיות 

אחד האתגרים המהותיים היום עבור קמעונאיות שפועלות באונליין, הוא מה שמכונה ה-"Last mile", ובעברית "המייל האחרון" או "הקילומטר האחרון". הביטוי מתייחס לשלב האחרון בשרשרת ההפצה של משלוחי האונליין שבו הקמעונאית נדרשת להביא את המשלוח עד לדלת הבית של הצרכן הסופי בפרק זמן קצר ככל האפשר. זה השלב בשרשרת ההפצה שמאתגר את כל הקמעונאיות מבחינה תפעולית לוגיסטית ונחשב למרכיב יקר מאוד עבורן. האתגר גדול עוד יותר כשמדובר במזון טרי שצריך להישמר בקירור ולהגיע לנקודות מרוחקות בתוך פרק זמן קצר.

רק לאחרונה ענקית הקמעונאות הגדולה וולמארט הצהירה כי היא משנה את מערכת המסחר המקוון שלה כדי למנוע הזמנות שעלות המשלוח שלהן יקרה מדי, כך שבקבוק של חומר ניקוי או פחית מזון חתולים שמאוחסנים במרחק גדול מדי מכתובת המשלוח של הלקוח - לא יהיו זמינים לרכישה. בעבר הייתה וולמארט שולחת פריטים אלה ללא התחשבות במרחק או בעלות המשלוח, זאת כאמור בניגוד לאמזון שבאמצעות שירות הפריים שלה (בתשלום כמובן) מאפשרת משלוחים באופן חופשי. הצעד הזה מסביר עד כמה מהותי האתגר הזה ועד כמה קריטי יהיה לאמזון לשמור על היתרון התחרותי הזה בכל שוק שאליו היא תיכנס.

חבילות של אמזון / צילום: רויטרס
 חבילות של אמזון / צילום: רויטרס

מתח וסקרנות בשוק המקומי 

הביקור מעורר מתח וסקרנות בשוק המקומי גם בקרב חברות השילוח המקומיות וגם בקרב שחקניות קמעונאות וספקיות מוצרים שאינם מוצרי מזון שבימים אלה נערכות לקראת אפשרות של כניסה לפעילות בישראל. כך למשל, לפי כמה חודשים נחשף ב"גלובס" כי חברת סנו הישראלית החלה בפיילוט של מכירות מוצריה לשוק האמריקאי בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה עם המותגים נטורל פורמולה וקרליין, וכי השתיים דנו גם בשיתוף פעולה עתידי למכירה בשוק הישראלי. עוד נחשף, כי נציגי אמזון ביקרו בחברות מזון מקומיות כבר לפני למעלה משנה, בהן המטה של קבוצת אסם-נסטלה.

המועדון היוקרתי של אמזון 

ישראל אינה המדינה היחידה שישנן הערכות כי אמזון תחל לפעול בה ב-2019, ומהלך דומה מתרחש גם באירלנד. שם, בדומה לישראל, החל תהליך שבו גופים המקבילים לאיגוד לשכת המסחר בישראל מנסים לבצע פעולות מנע לקראת הטלטלה העתידה להתרחש עם כניסתה של ענקית המסחר המקוון.

אבל, יש מדינות שבהן הפעילות כבר גלויה. כך, בחודש שעבר יצאה לדרך באופן רשמי הפעילות הראשונה של אמזון בטורקיה, מדינה שמונה למעלה מ-80 מיליון איש. אמזון הודיעה על 15 קטגוריות מוצרים שיימכרו במדינה, ביניהן ספרים, צעצועים, מוצרי אלקטרוניקה ועוד. בהודעה ששחררה החברה אז הבטיח מנהל הפעילות של אמזון בטורקיה כי אמזון מחויבת לבסס את פעילותה במדינה בחודשים הקרובים, כשהיא מתעתדת להרחיב את מגוון המוצרים שיוצעו למכירה לצד אפשרויות השילוח. במסגרת זו החל לפעול אתר אמזון מקומי עם הסיומת tr, מה שהפך את טורקיה למדינה השביעית של אמזון באירופה והמדינה ה-16 בעולם.

עד כמה רחבה הפריסה הבינלאומית של אמזון ועד כמה ישראל תצטרף למועדון יוקרתי אם וכאשר היא תיכנס אליה? כיום מחזיקה אמזון בפעילות ב-11 מדינות מהמובילות והעוצמתיות ביותר בעולם, בהן ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, הודו, קנדה, סין, אוסטרליה ויפן. היא מוכרת ללקוחות מ-180 מדינות שונות בעולם, זאת באמצעות 109 מחסני שילוח ברחבי העולם, בלמעלה מ-30 קטגוריות פעילות.

אמזון נסחרת לפי שווי שוק נוכחי של כ-860 מיליארד דולר. היא החלה לפעול בגרמניה ובבריטניה ב-1998 ובשנת 2000 השיקה אתר בצרפת. 10 שנים מאוחר יותר, ב-2010, היא נכנסה לשוק האיטלקי, ולאחר מכן לספרד ב-2011 ולהולנד ב-2014. בדצמבר 2017 היא החלה לפעול באוסטרליה. בכל אחד מהאתרים המקומיים מוכרת אמזון מוצרים מותאמים, ורבים מהם של סוחרים מקומיים מאותן מדינות. המבחר אינו מקיף כמו באתר של אמזון.קום שעלה לאוויר ב-1995.