ארה"ב: ביטול קונסוליה בירושלים, מיזוג פעילות לתוך השגרירות

מזכיר המדינה מייק פומפיאו הודיע היום (ה') כי הקונסוליה של ארה"ב תחדל מלפעול ופעילותה תתמזג לתוך פעילות שגרירות ארה"ב החדשה הפועלת משכונת ארנונה בירושלים

איוונקה טראמפ, שרה ובנימין נתניהו בפתיחת השגרירות בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
איוונקה טראמפ, שרה ובנימין נתניהו בפתיחת השגרירות בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

מזכיר המדינה מייק פומפיאו הודיע היום (ה') כי הקונסוליה הוותיקה של ארה"ב, ששירתה עד היום את תושבי מזרח ירושלים ותושבי הגדה המערבית ועזה תחדל מלפעול. פעילותה תתמזג לתוך פעילות שגרירות ארה"ב החדשה הפועלת משכונת ארנונה בירושלים. 

"הנחיתי את השגריר דיוויד פרידמן למזג את הפעילות של השגרירות והקונוסליה" אמר פומפיאו בהודעה.

עוד ציין פומפיאו בהודעתו שארה"ב תמשיך לספק שירותים, גישה ותכניות לגדה המערבית ולעזה, ולפלסטינים החיים במזרח ירושלים באמצעות מחלקה חדשה "לעניינים פלסטינים" אשר תפעל מתוך בניין השגרירות בירושלים.

"ההחלטה הזו מונעת ממהלך גלובלי שלנו לשפר את היעילות והאפקטיביות של פעילות ארה"ב. אין במהלך זה שום אינדיקציה לשינוי המדיניות שלנו בנוגע לירושלים, הגדה המערבית או רצועת עזה. כפי שהצהיר הנשיא בדצמבר 2017, ארה"ב אינה נוקטת שום עמדה בנוגע לפתרון הקבע, לרבות לא בנוגע לגבולות. גבולות הריבונות של מדינת ישראל בירושלים, כפופות להסדר קבע אשר אליו יגיעו הצדדים באמצעות מו"מ" נאמר בלשון ההודעה.

עוד ממשיך פומפיאו ואומר שהממשל מחויב "באופן נחוש" להגיע לשלום כולל ומתמשך וכי הם ימשיכו לעבוד עם שני הצדדים למען יעד זה.

הקונסוליה האמריקאית פועלת בירושלים רצוף מאז המאה ה 19. מתום מלחמת ששת הימים הופעלו השירותים בבניין הקונסוליה ברחוב אגרון אך בשנת 2006 הועברה מרבית הפעילות למבנה הקיים בשכונת ארנונה, אותו המבנה בו הוקמה כעת השגרירות.

הצעד שעליו הודיע פומפיאו היום הוא איחוד משרדים ומיזוג פעילות ויחד עם זאת לא יהיה מעת והלאה דיפלומט נפרד שיטפל באופן מקביל בענייניהם של הפלסטינים, אלא השגריר לישראל דיוויד פרידמן יאחד תחתיו את כל המחלקות.

הקונסולית האחרונה הגיעה לישראל לפני מספר חודשים והחליפה את הקונסול דונלד בלום.