קו ההגנה של חיים כץ בשימוע: אני ומוטי בן-ארי חברים. החברות אינה מושתתת על יחסי "תן וקח"

במשך 5 שעות שטחו באי-כוחו של שר הרווחה חיים כץ, החשוד במתן טובות הנאה לאיש שוק ההון מוטי בן-ארי, את טענות ההגנה שלו בפני היועמ"ש ופרקליט המדינה • עו"ד נוית נגב: "אין בסיס משפטי ועובדתי להעמיד לדין את השר"

שר הרווחה חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
שר הרווחה חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ערכו היום (א') שימוע לפני העמדה לדין לשר הרווחה חיים כץ, בפרשת יחסי "התן וקח" לכאורה שניהל עם איש שוק ההון מוטי בן-ארי, שנחשב למקורבו של המיליארד קובי מימון. על-פי החשד, בן-ארי סיפק לכץ טובות הנאה לאורך תקופה ממושכת, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל השר כץ קידם אינטרסים של בן-ארי תוך ניצול תפקידו הציבורי.

השימוע נמשך למעלה מ-5 שעות, אשר במהלכן הציגה באת-כוחו של כץ, עו"ד נוית נגב, בפני היועמ"ש ופרקליט המדינה קו הגנה כפול: ראשית, נטען כי יחסי החברות הקרובה בין כץ לבן-ארי אינה מושתת על יחסי "תן וקח" או יחסים שוחדיים, אלא מדובר בחברות אמיתית. שנית, נטען כי התיקון לחוק ניירות ערך שאותו קידם כץ, לכאורה לבקשת בן-ארי, הוא תיקון טוב שנועד להטיב עם הציבור הרחב ולא ספציפית עם בן-ארי. ההטבות שקיבל כץ לכאורה מבן-ארי מתוארות על-ידו כמתנות מחבר לחברה אשר אין להן כל קשר לתפקידו הציבורי.

עורכי הדין נוית נגב, יאנה פוגל-סלוצניק ואורון קינן ממשרד שינמן-נגב-ניב, באי-כוחו של השר חיים כץ, מסרו: "הבאנו את טענותינו, לפיהן אין בסיס משפטי ועובדתי להעמיד את השר כץ לדין, בפני היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ובכירי משרד המשפטים והפרקליטות. טענו כי מוטי בן-ארי הוא חבר קרוב מאד של השר כץ, ומערכת היחסים ביניהם לא הושתתה על אינטרסים. בכל פעולותיו כחבר כנסת ושר פעל השר כץ באופן ענייני ונטול פניות, לטובת הציבור. דברינו נשמעו בפתיחות רבה, ואנו בטוחים כי יישקלו בכובד-ראש".

במאי השנה הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לשר חיים כץ כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים. החלטה זו התקבלה על יסוד המלצת פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, והמלצת פרקליטת המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי.

כמו כן, פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה לאיש שוק ההון מוטי בן-ארי כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות דומות וכן בגין עבירות של שימוש במידע פנים.

השר חיים כץ מכהן בכנסת ישראל משנת 1999 (למעט הפסקה קצרה) וכשר בממשלת ישראל החל ממאי 2015. בין השנים 2006-2005 ו-2013-2009 שימש השר כץ גם כיו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ומתוקף תפקידו היה בעל השפעה על קידום הליכי חקיקה ונושאים שונים בעלי היבטים ציבוריים.

לפי כתבי החשדות שהועברו לשר כץ ולבן-ארי, בשנים 2015-2010 התפתחה בין חבר הכנסת דאז כץ לבין בן-ארי מערכת יחסים אשר כללה לכאורה הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. בן-ארי שימש באותה עת כיועץ פיננסי של חברת אקוויטל, חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק הישראלי. במסגרת הקשר בין השניים העניק בן-ארי לשר כץ, על-פי החשד, טובות הנאה לאורך תקופה ממושכת, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל השר כץ קידם לכאורה אינטרסים של בן-ארי תוך ניצול תפקידו הציבורי.

לפי החשד, בן-ארי, שהוא מומחה מהשורה הראשונה בניהול תיקי השקעות, נתן לכאורה לכץ הנחיות והוראות לגבי ניהול תיק ההשקעות של השר, וזאת בתדירות גבוהה, עד כי בפועל תיק השקעותיו נוהל על-ידי בן-ארי - זאת ללא קבלת תמורה כספית כלשהי מהשר, בניגוד למקובל וללא הסדרה פורמלית של יחסיהם, כנדרש.

*** חזקת החפות: השר חיים כץ ומוטי בן-ארי, החשודים בפרשה, חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בעבירה בדין. טרם הוגש כתב אישום בעניינם, הם לא הורשעו בדבר והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.