לא נוסעים לבית הספר בלי נהג: ארה"ב מורידה מהכביש את "אוטובוס התלמידים האוטונומי"

מנהלת הבטיחות הארצית בדרכים בארה"ב הורתה לחברת Transdev North America לחדול מיד מהסעת תלמידי בית ספר במיניבוס ללא נהג, מכיוון שהניסוי עלול להציב את התלמידים בסיכון "לא הולם" •  "אסור שהחדשנות תבוא על חשבון בטיחות הציבור. השימוש בכלי ניסוי שאינו עומד בתקנות להסעת ילדים הוא חסר אחריות, לא הולם ומהווה הפרה ישירה של תנאי פרויקט הניסוי המאושר של טרנסדב"

EZ10 Generation II, ארה"ב אמרה "לא" לאוטובוס תלמידים אוטונומי / צילום: ridewithELA.ca
EZ10 Generation II, ארה"ב אמרה "לא" לאוטובוס תלמידים אוטונומי / צילום: ridewithELA.ca

מנהלת הבטיחות הארצית בדרכים בארה"ב (NHTSA) הודיעה אתמול (ב') כי הורתה לחברת Transdev North America לחדול מיד מהסעת תלמידי בית ספר במיניבוס ללא נהג, מכיוון שהניסוי עלול להציב את התלמידים בסיכון "לא הולם".

השימוש שעשתה טרנסדב ברכב האוטונומי EZ10 Generation II ביישוב בבקוק ראנץ' בדרום-מערב פלורידה היה "לא חוקי והיווה הפרה של אישור השימוש הזמני שקיבלה החברה", נאמר בצו שהוציא הגוף הממונה על הבטיחות ביום ו' שעבר. בהודעה שפרסמה מנהלת הבטיחות נאמר כי "אסור שהחדשנות תבוא על חשבון בטיחות הציבור. השימוש בכלי ניסוי שאינו עומד בתקנות להסעת ילדים הוא חסר אחריות, לא הולם ומהווה הפרה ישירה של תנאי פרויקט הניסוי המאושר של טרנסדב".

במארס העניקה NHTSA לטרנסדב אישור להשתמש בכלי הרכב האוטונומי לצורך ניסוי והוכחה, אך לא ככלי רכב להסעת תלמידים. אתמול (ב') אישרה החברה כי הסכימה מרצונה לסיים שבוע לפני המועד המקורי את מה שתיארה כפרויקט פיילוט מתוכנן בן שישה שבועות, וזאת "מתוך כבוד ל-NHTSA". בהודעה כתובה מסרה טרנסדב כי "הפיילוט הקטן פעל באופן בטיחותי, ללא שום בעיות, בסביבה מבוקרת מאוד".

החברה אמרה עוד שלהערכתה עמד פרויקט הפיילוט שלה בדרישות פרויקט הניסוי וההוכחה שאישרה NHTSA, בכל הנוגע לנסיעת מבוגרים וילדים באותו הנתיב. לדבריה, היא לא הקריבה את הבטיחות למען ההתקדמות, והיא מחויבת לציית לתקנות.

בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה באוגוסט נאמר שהיא תפעיל שירות הסעה לבית הספר החל מהסתיו באמצעות רכב אוטונומי, והוסיפה שזה השירות הראשון מסוגו בעולם. טרנסדב אמרה שהמיניבוס ל-12 נוסעים יפעל מאזור איסוף ייעודי, כשבמיניבוס יימצא איש בטיחות, והרכב ייסע במהירות של 13 קמ"ש, עם פוטנציאל להגיע למהירות של 48 קמ"ש בעתיד. NHTSA אמרה לטרנסדב שאם הניסוי לא יופסק, הדבר עלול להוביל לקנסות, ביטול הרישיון הזמני להפעיל הסעות, או לסילוק הרכב.

מנהלת הבטיחות ציינה בעבר שהיא מתנגדת להצעות שדורשות "אישור מראש" של טכנולוגיות נהיגה אוטונומיות לפני בדיקתן בניסויים. עם זאת, בעבר הצהירה כי תפעל לביצוע שינויים בתקנות בטיחות שאוסרות על מכוניות אוטונומיות לנסוע בכבישים ללא ציוד כמו הגה, דוושות ומראות.