אנרגיה | בלעדי

נתב"ג יתנתק מחברת החשמל ויקים מערך לייצור חשמל מגז בעלות 130 מיליון שקל

על פי הסכם שנחתם השבוע בין רשות שדות התעופה לחברת סופר אנ.ג’י המתמחה בהקמת תשתיות גז, יוקם בנמל התעופה בן-גוריון מרכז אנרגיה שיספק את כל צורכי האנרגיה שלו, כולל ייצור חשמל בגז טבעי • המהלך צפוי לתרום להוזלת הוצאות התפעול של נתב"ג ולהפחתה בזיהום האוויר

נמל התעופה בן-גוריון. האם צרכנים גדולים נוספים ילכו בעקבותיו צילום: מוני שפיר
נמל התעופה בן-גוריון. האם צרכנים גדולים נוספים ילכו בעקבותיו צילום: מוני שפיר

שדה התעופה הראשי של ישראל צפוי בעוד כשנתיים לעבור לחשמל המבוסס כולו על גז טבעי ולהתנתק מחברת החשמל - כך נודע ל"גלובס". העלות המוערכת לרשות שדות התעופה היא 130 מיליון שקל.

על פי הסכם שנחתם השבוע בין רשות שדות התעופה לחברת סופר אנ.ג’י - חברה להקמה ולהפעלה של רשת חלוקת גז טבעי, כל צורכי החשמל והקירור בנמל התעופה יסופקו על ידי מרכז האנרגיה במקום שיעבור שידרוג ויוסב לגז טבעי. עוד נקבע בהסכם כי השדה יחובר לרשת חלוקת הגז הטבעי, שדרכה יעבור הגז המיועד לייצור עצמי של חשמל וקיטור.

לרשות שדות התעופה יש כיום תחנת כוח המופעלת על ידי סולר. עד כה התחנה שימשה כמתקן גיבוי לאספקת החשמל מחברת החשמל. לאחר ההסבה לגז טבעי, הרשות תהיה בעלת עצמאות אנרגטית ולא תהיה תלויה בחברת החשמל. על פי הערכות, העלות של המהלך תהיה כאמור כ-130 מיליון שקל - כולל הקמת המתקן עצמו, הצנרות וההסבה של תחנת הכוח. ואולם בטווח הארוך המהלך צפוי לחסוך משמעותית בהוצאות התפעול השוטפות של נתב"ג.

מחיר ההסבה לגז: 130 מיליון שקל
 מחיר ההסבה לגז: 130 מיליון שקל

את התשתית לחיבור לגז טבעי תקים חברת סופר אנ.ג’י בשיתוף עם חברת שפיר, שתשמש כחברה מבצעת. החברה היא זכיינית של פריסת רשת החלוקה באזור חדרה והעמקים, וכן אחראית על חלוקת גז טבעי באזור שבין גדרה וחדרה, כולל תל אביב וגוש דן וגם שדה התעופה בן גוריון.

למהלך חשיבות רבה גם ברמה הלאומית - הוא צפוי להוביל להקטנה משמעותית של רמת הפליטות לסביבה ולהוזלה בהוצאות החשמל של אחד מצרכני החשמל הגדולים במשק. בנוסף מדובר בנדבך נכבד לפרויקט חיבור התעשייה לגז טבעי אותו מנסה לקדם בימים אלה משרד האנרגיה. על פי הערכות שונות, עד היום חוברו עשרות בודדות של מפעלים מתוך פוטנציאל של כ-500 מפעלים בשלב זה.

המעבר לשימוש נרחב בגז טבעי היה יכול לחסוך למשק כסף רב ולצמצם בצורה ניכרת את זיהום האוויר, אך פרויקט זה של משרד האנרגיה היה תקוע במשך שנים. בדוח האחרון של מבקר המדינה בנושא נכתב כי "האיטיות בפריסת רשת החלוקה מושפעת, נוסף על הקשיים שבהם נתקלו חברות החלוקה בהליכי התכנון והביצוע של פריסת רשת החלוקה, גם מחוסר כדאיות כלכלית לחברות בקידום הקווים".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, הציג לפני כמה שבועות את יעדי משרד האנרגיה לשנת 2030, אותה הגדיר כ-"תכנית הצלה". התוכנית מדברת על גמילה מוחלטת מדלקים מזהמים (סולר, בנזין ופחם) ועל מעבר המשק לייצור חשמל מגז טבעי ואנרגיות מתחדשות. אלמנט נוסף בתוכנית הוא האצת חיבור התעשייה לגז טבעי.

הסבת נתב"ג לשימוש בגז טבעי עולה בקנה אחד עם תוכניתו של השר. נמל התעופה צפוי להפוך לאחד הצרכנים הגדולים של רשתות החלוקה בישראל, ולצרכן עוגן באזור המרכז. הצריכה שלו בשלב הראשון מוערכת בכ-16-18 מיליון מטר מעוקב גז טבעי בשנה. החיבור כאמור צפוי להסתיים בתוך כשנתיים, כאשר מדובר בעבודות מורכבות של חציית כביש 1 ואזורים רווי תשתיות מחוץ לנתב"ג, וגם קו ארוך בתוך נתב"ג למרכז האנרגיה של שדה התעופה.

מנכ"ל חברת סופר אנ.ג’י, נדב מרוז, אמר היום ל"גלובס" כי "זו בשורה לאומית בעלת משמעויות גדולות למשק ולהיתכנות עוד פרויקטים בסדר גודל שכזה, אשר יהפכו את הגז הטבעי למקור אנרגיה זמין ונגיש. מעבר לעובדה שהתחנה החדשה תחסוך מילוני שקלים לרשות שדות התעופה, הרי שתחנת הכוח תפחית את רמת הפליטות ותשפר באופן משמעותי את איכות הסביבה באזור המרכז".

לצד מהלך ההתייעלות האנרגטית, רשות התעופה נערכת להגדלה ולהתייעלות של נתב"ג. התחזית לשנה הבאה עומדת על 25 מיליון נוסעים (תנועת הנוסעים הלוך ושוב) ו-310 טיסות בשבוע.

הרשות נמצאת בעיצומו של שדרוג טרמינל 3 שכלל בין השאר את פתיחת הזרוע החמישית לפני מספר חודשים. בדומה לנמלי תעופה אחרים בעולם, רשות שדות התעופה מתכננת לשדרג גם את מערכות הצ'ק אין, את עמדות הבידוק הביטחוני ואת מתחמי בידוק כבודת היד. סך ההשקעה בשדרוג הטרמינל עומדת על 80 מיליון שקל. בנוסף על כך, גם מערכות המיזוג, השירותים הציבוריים והמערכות הטכנולוגיות ברחבת המטוסים יעברו שדרוג.

גם טרמינל 1 המיועד לחברות הלואו קוסט יעבור שדרוג. שם יוכפל שטח אולם הנוסעים, כך שיהיה ערוך לשרת שלושה מיליון נוסעים. שדרוג הטרמינל ייעשה בהשקעה של 150 מיליון שקל מתקציב רש"ת.