מערכת הבחירות נפתחת בקרב על הנרטיב, מי הפיל את ממשלת הימין

לפני שידעו אזרחי ישראל מתי תתקיים מערכת הבחירות, נראה שהצדדים - נתניהו, ליברמן ובנט - מתכוונים לנהל קרב פתיחה על הנרטיב: מי הוא זה שפיזר את הממשלה, מי אחראי להתפרקות הממשלה • פרשנות

נפתלי בנט / רויטרס
נפתלי בנט / רויטרס

ממשלת ישראל ה-34 מתפרקת היום (ו'), שעתיים לפני כניסת השבת. במשך 48 שעות ציפה שר החינוך נפתלי בנט לשמוע מראש הממשלה שהוא שר הבטחון הבא של ישראל ומשהתשובה נמרחה, נפל הפור. הממשלה לא תחזיק מעמד עד לנובמבר 2019 (המועד הקבוע בחוק) אלא תתפזר כבר עתה, ולפי הגרסה שיצאה היום מצידו של שר החינוך, ביום ראשון הקרוב יתכנסו ראשי הקואליציה ויחפשו מועד מוסכם לבחירות מהירות.

המידע הראשוני אחרי הפגישה של השניים, אשר ארכה כשלוש שעות והתקיימה בירושלים היה שבשל התעקשות שר האוצר משה כחלון, אין ברירה אלא לפזר את הממשלה ואת הכנסת.

אולם, לפני שידעו אזרחי ישראל מתי תתקיים מערכת הבחירות, נראה שהצדדים - נתניהו, ליברמן ובנט- מתכוונים לנהל קרב פתיחה על הנרטיב: מי הוא זה שפיזר את הממשלה, מי אחראי להתפרקות הממשלה.

מן הצד של בנט, כאמור כחלון משך לבחירות והם חשבו שיש למנוע זאת, והציעו שבנט יקבל את תפקיד שר הבטחון.

מן הצד של נתניהו, מיהרו לצנן את הלהט והודיעו: "השמועות על כך שהתקבלה החלטה על הליכה לבחירות אינן נכונות".

לשכת נתניהו פרסמה הודעה לפיה נתניהו הדגיש בפני בנט שחשוב לעשות כל מאמץ כדי לשמור על ממשלת הימין "ולא לחזור על הטעות ההיסטורית של 92’ כשהפילו ממשלת ימין, העלו את השמאל לשלטון והביאו את אסון אוסלו על מדינת ישראל."

עוד אמר נתניהו לבנט כי תיק הבטחון ישאר בידיו של נתניהו, בניגוד לבקשת בנט.

בהמשך הודעתו של נתניהו נאמר כי הם סומכים על שרי הממשלה "שלא יעשו טעות היסטורית של הפלת ממשלת ימין".

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Amir Cohen
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Amir Cohen

מן הצד של ליברמן יצאו לאופוזיציה והתחילו בהמטרה תקיפה של ביקורת. ליברמן, הוא זה שגלגל את המדינה למערכת הבחירות ובמקרה שלו- אין לו כל קושי להיות זה שישא בתואר של מי שפירק את ממשלת הימין. מדוע? כי הוא טוען שהיא לא היתה ממשלת ימין.

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מן הצד של כחלון, שומרים על שקט יחסי. כחלון לא גלגל את האירועים ולא דחף את הממשלה לקיצה, אך היה רוצה לקיים מערכה מהירה ככל האפשר. רצוי אפילו כבר בחודש פברואר. כאשר שמעו אצלם, שהשר בנט יצא היום (ו') אחר הצהריים מן הפגישה עם ראש הממשלה , הפיל את ההליכה לבחירות על כחלון ואפילו לא התייחס לאולטימטום של קבלת תפקיד שר הבטחון לידיו - הם צחקו.

משה כחלון / צלם: איל יצהר
 משה כחלון / צלם: איל יצהר

באופוזיציה מחככים ידיים בהנאה, בינתיים. אך לא לזמן רב, כי כוחו של הימין בישראל לכתוש עד דק את מועמדי השמאל והמרכז הוכח מספר פעמים במערכות הבחירות האחרונות.

דווקא בישורת האחרונה, ניהלו במפלגת מרצ שיח רשתות לעגני למסרים המרורכים של חברי הכנסת של הליכוד. יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון, ויו"ר מרצ הנוכחית תמר זנדברג, העלו פיסות מנאום של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם בו הוא מציע מדיניות מכילה, עדינה בנושא עזה.

גלאון צייצה "סליחה צייצתי מהיוזר הלא נכון" והציוץ של זכה לתהודה רבה.

ומה היא האירוניה הרבה פה אם לא העובדה שביום רביעי הקרוב תעלה הצעת חוק של מרצ לפיזור הכנסת. מסתמן כי הצעת החוק תעבור פה אחד ולמעשה מרצ תהיה זו שתפזר את הכנסת.