דיווח: ה-CIA קבע כי יורש העצר הסעודי הורה על רצח העיתונאי

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו כי המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שבן סלמאן הוא זה שאכן נתן את ההוראה לחיסול חאשוקג'י בטורקיה • ממשל טראמפ לא הגיב, אך זה יסבך את מאמציו להגן על הנסיך • בריאד ממשיכים להכחיש

מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

ה-CIA הגיע למסקנה כי יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, הוא זה שהורה לרצוח את העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בחודש שעבר בקונסוליה באיסטנבול - כך דיווח הלילה (שישי) הוושינגטון פוסט. דיווח זה, שבהמשך פורסם בכלי תקשורת נוספים בארצות הברית, סותר את טענת ממשלת ערב הסעודית כי בן סלמאן אינו מעורב בפרשה.

ההערכה של סוכנות הביון המרכזית, שאותה מסרו לוושינגטון פוסט כמה גורמים בביטחון רב, היא ההחלטית ביותר עד כה בקשירתו של בן סלמאן לרצח העיתונאי, ובכך היא מסבכת את מאמצי ממשל טראמפ לשמר את היחסים עם בעלת בריתה ערב הסעודית.

הבית הלבן סירב להגיב על הדיווחים ואמר כי זאת סוגיה מודיעינית. גם מחלקת המדינה סירבה להתייחס.

הנשיא דונלד טראמפ אמר לאחר הרצח כי האחריות נופלת בסופו של דבר על יורש העצר בן ה-33, שעמו פיתח יחסים קרובים, והאשים את הממלכה הסונית ב"טיוח הגרוע ביותר אי-פעם". ואולם, הוא מתנגד לפירוק הברית עם ריאד, שותפתו המרכזית למאבק באיראן. עד כה הטילה וושינגטון סנקציות על 17 גורמים סעודיים, בהם מקורביו של בן סלמאן, אך לא על גורמים בממשלה הסעודית.

לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים המעורים בנושא, ה-CIA הגיע למסקנה זו אחרי בחינת מקורות מודיעניים רבים, כולל שיחת טלפון שעשה אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המשמש שגריר הממלכה בערב הסעודית, עם חאשוקג'י.

הוא לכאורה הורה לו להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה בטוח עבורו. עוד דווח כי לא ברור אם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח, אך הוא עשה את השיחה בהוראת אחיו.

השגריר הכחיש את הדיווח נמרצות ואמר כי הוא שוחח בפעם האחרונה עם חאשוקג'י דרך מסרון ב-26 באוקטובר אשתקד, כמעט שנה לפני הרצח. "מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ואני בטח לא המלצתי לו להגיע לטורקיה משום סיבה שהיא. אני מבקש ממשלת ארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא", כתב בטוויטר.

הרצח המתוכנן של חאשוקג'י, שכלל את ביתור גופתו וככל הנראה את המסתה, גרם לזעם בינלאומי ופגע בתדמיתו של הנסיך כרפורמטור. גם שינוי הגרסאות של הממלכה - שבתחילה טענה שהוא בכלל יצא בחיים מהקונסוליה - מקשה להאמין לה ולהכחשותיה.

הערכה זו של ה-CIA מגיעה על רקע החלטתה של התביעה בערב הסעודית מיום חמישי שקראה לגזור עונש מוות על חמישה נאשמים ברצח העיתונאי, שלטענתה הורו על הפעולה ופיקחו על ביצועה. כתבי אישום הוגשו נגד שישה מעורבים נוספים ואילו חקירתם של עשרה חשודים אחרים נמשכת.

לפי הצהרת התביעה מיום חמישי, הרצח התפתח כתוצאה מתגרה, גרסה שניתנה בהודאה הראשונה של ריאד במותו, אך שונתה מאז. עוד נטען כי הסוכנים הזריקו לו חומר רעיל, ולא חנקו אותו למוות כפי שנטען תחילה. הגופה, הודתה התביעה, בותרה, והועברה ל"משתף פעולה מקומי" שזהותו תוארה על ידי הנאשמים והועברה לאנקרה. גם ההסברים לגבי מקום הימצאה של הגופה שונו כמה פעמים.

אנקרה, מצדה, ממשיכה לשחרר הדלפות לתקשורת כדי לערער על הגרסאות הסעודיות. גורם טורקי אמר לרוירטס כי מי שנחשף להקלטות שתיעדו את הרצח ואת השיחות שקדמו לו היו מזועזעים, אולם הוסיף כי המדינות שלהם לא עשו דבר בעניין.