היום הגורלי של הממשלה: הכרעה על בחירות ותוספות ענק לשוטרים

ראש הממשלה ושר האוצר ייפגשו הערב בשעה 18:30 כדי לדון בהקדמת הבחירות לאחר חילופי האשמות הדדיים ביניהם אמש • עוד לפני כן, הממשלה צפויה לאשר קיצוץ רוחבי ענק כדי לממן תוספת שכר לשוטרים

יום גורלי לעתידה של ממשלת ישראל: בשעה 18:30 תתקיים פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. השניים צפויים להיפגש על רקע המשבר הקואליציוני שהחל עם פרישתו של אביגדור ליברמן ממשרד הביטחון ולאור דרישתו של בנט לקבל את תיק הביטחון.

אתמול, מעט לפני צאת השבת, טען נתניהו כי כחלון הוא זה שעומד למוטט ממשלת ימין על רקע התנגדותו להעניק לבנט את תיק הביטחון ורצונו בבחירות מוקדמות.

כחלון מנגד הבהיר בראיון לחברת החדשות כי הוא אינו מתנגד לתת לבנט את תיק הביטחון אולם הוא סבור כי יש ללכת לבחירות כעת כיוון שקואליציה צרה של 61 חכ"ים מסוכנת תקציבית בעת הזו. לדברי כחלון: "קרה משהו, שר ביטחון נטש, אין מקום לספינים. אנחנו בסכנה של הפקרות תקציבית. אני בוגר הספינים של נתניהו, שיפסיקו לאיים. איומים זה טוב לחברי הליכוד. אני שותף שלהם, לא עובד שם. לא אפקיר את הכלכלה או האזרחים בשביל עוד חודשיים שלושה בממשלה".

כחלון העריך כי הבחירות שהיו אמורות להתקיים בחודש נובמבר 2019 יוקדמו לשלהי חודש מרץ.

קודם לפגישתם של נתניהו וכחלון, תדון הממשלה בהצעה ליישם את הסכם כחלון-ארדן על תוספות שכר לשוטרים, סוהרים וגמלאי שירותי הביטחון בעלות כוללת של כ-22 מיליארד שקל בין השנים 2019-2035.

ההחלטה התקבלה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו היסס שעה ארוכה האם לאשר להכניס אותה לסדר היום של ישיבת הממשלה ברגע האחרון. בסופו של דבר החליט ראש הממשלה כי ההצעה תוגש בשמו ובשם שר האוצר משה כחלון.

במרכז ההחלטה יעמוד קיצוץ רוחבי יוצא דופן של 1.3% בתקציבי המשרדים לצורך מימון תוספות השכר וכן לצורך תקצוב תחרות האירוויזיון, תוספת 60 תקני מפקחים והטבות לקרן הרווחה למבוטחי הפנסיה התקציבית.

מדובר בקיצוץ קשה מבעבר משום שהוא חל לא רק על תקציבי הפעילות והקניות אלא על כלל התקציבים של המשרדים. הקיצוץ יועמק ל-1.5% לשנה החל משנת 2020 ואילך. במשרד לביטחון פנים הביעו תרעומת על-כך שהקיצוץ בתקציב משרדם הוא בשיעור כפול מזה של שאר המשרדים וטענו כי האוצר "מעניש" אותם בכך. במקביל הודיע גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי הוא מתנגד לקיצוץ הצפוי בתקציב משרד הבריאות.

עוד היום תתבקש הממשלה לאשר את מינויו של פרופ' אמיר ירון לנגיד בנק ישראל. בדברי ההסבר שצורפו להחלטה צוין כי ירון מבקש להמשיך ולשמש חבר בשלושה גופי מחקר כלכלי בתחום המימון, שבהם הוא משמש חבר ללא קבלת תשלום.