תע"א הפסידה שתי עסקאות ענק של מכירת מל"טים לאוסטרליה ולבלגיה, בהיקף של יותר מ-1.2 מיליארד דולר

תע"א הפסידה את העסקאות לג'נרל אטומיקס האמריקאית, שהולכת ומגבירה את נוכחותה במכרזים למל"טים • גורם ביטחוני: "ההחלטות שהתקבלו באוסטרליה ובבלגיה לא נעימות, בלשון המעטה. הן דריסת רגל לעסקאות עתידיות"

המל"ט הרון / צילום: תעשייה אווירית
המל"ט הרון / צילום: תעשייה אווירית

התעשייה האווירית הפסידה בתוך כשבוע שתי עסקאות ענק בהיקף כולל של יותר מ-1.2 מיליארד דולר למכירת מערכות של מטוסים ללא טייס לאוסטרליה ולבלגיה. בשתי המדינות, תע"א הפסידה לג'נרל אטומיקס האמריקאית, שתמכור לחילות האוויר שלהן את המל"ט ריפר MQ-9.

התע"א ניסתה למכור לשתי המדינות את מל"ט הדגל שלה, הרון TP, מהסוג שהיא התחייבה לספק לגרמניה במסגרת עסקת הענק שנחתמה בקיץ האחרון, בהיקף של כמיליארד אירו. "ההחלטות שהתקבלו באוסטרליה ובבלגיה לא נעימות, בלשון המעטה, עבור התע"א. מלבד הכסף הרב שבעסקאות האלה, שתמיד נחוץ לתע"א, זאת דריסת רגל לקראת עסקאות עתידיות באותן מדינות, שכן מי שקונה מל"טים מחברה מסוימת רוכש מן הסתם בשנים שלאחר מכן עוד שירותים, הרחבות, השבחות או מוצרים אחרים לחלוטין שיהיה להם ממשק עם המערכות האוויריות", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני.

היקף ההצטיידות של חיל האוויר האוסטרלי במל"טים החדשים הוערך בידי גורמים ביטחוניים ביותר ממיליארד דולר ובבלגיה - בכ-230 מיליון דולר. מדובר בהתקשרויות לטווח של עשור לפחות והן כוללות שירותים נלווים נוספים. "הזכייה בעסקאות האלה ממילא לא הייתה בכיס של התע"א", אמר ל"גלובס" גורם המעורב בנושא, "בשתי המדינות התע"א ניגשה אל ההליכים האלה כאנדרדוג, במיוחד באוסטרליה, שבה הרשויות העדיפו את ג'נרל אטומיקס וכלל לא רצו לקיים הליך תחרותי. תע"א נלחמה בנושא הזה רק כדי שתוכל להניח על השולחן הצעת מחיר שתוכל להתחרות עם זו של ג'נרל אטומיקס".

גורמים ביטחוניים אמרו בסוף השבוע כי חרף מאמצים מצד התע"א, משרד הביטחון האוסטרלי העדיף לאורך כל התהליך שקיים בשנים האחרונות את המל"טים שהציעה היצרנית האמריקאית. זאת בתוך דחיית הבקשות של תע"א לקיים בנושא זה הליך תחרותי.

עד לפני כשנתיים התע"א החכירה לאוסטרליה מטוסים ללא טייס מדגם הרון, והיא הפעילה אותם בין השאר במסגרת השתתפותה בלחימה באפגניסטן.

"לא מצב אידיאלי לתע"א"

ימים אחדים לפני שהתברר לתע"א כי אבדו סיכוייה לקדם את עסקת הענק באוסטרליה, גם צבא בלגיה החליט לרכוש את המל"טים העתידיים שלו מהענקית האמריקאית ג'נרל אטומיקס. על פי הערכות, מדובר בתוכנית רכש שהיקפה כ-230 מיליון דולר, ובמסגרתה הבלגים יצטיידו ב-4 מטוסים ללא טייס ובמערכות הפעלה נלוות. "שתי המדינות האלה חשובות מאוד מבחינת השוק של תע"א ואיש לא מפחית בערכן", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני. "זה שג'נרל אטומיקס מתבססת כעת בשתיהן - זה לא המצב האידיאלי מבחינת התעשייה האווירית, שרוצה שתהיה לה אחיזה רחבה יותר בשווקים אלה עם המל"טים שלה".

בעשור האחרון התעשייה האווירית פוגשת את ג'נרל אטומיקס האמריקאית במכרזים שנוגעים לתוכניות הצטיידות במל"טים שמתפרסמים ברחבי העולם. ההשתתפות של ג'נרל אטומיקס במכרזי מל"טים התרחבה בשנתיים האחרונות, ובשוק הביטחוני מייחסים זאת להקלות יצוא שהיא קיבלה מהממשל האמריקאי בשלהי תקופת הכהונה של ברק אובמה כנשיא.

כך, הממשל התיר לה לייצא למדינות רבות את המל"טים האסטרטגיים שהיא מפתחת ומייצרת כמו "רפטור" ו"הריפר". הרחבת השתתפותה של ג'נרל אטומיקס במכרזים אלה מקשה את התחרות עבור התע"א, שמייצרת מל"טים באותם סדרי גודל. גורם ביטחוני ישראלי אמר כי בשונה מהתע"א, במקרים רבים ג'נרל אטומיקס מקבלת רוח גבית מהממשל האמריקאי בבואה למכרזים בעולם, באופן שמשפר את סיכוייה.

עוד טרם זכתה התע"א בעסקת המל"טים הגדולה בגרמניה בקיץ האחרון, ג'נרל אטומיקס ניסתה לטרפד אותה ועיכבה את החתימה עליה במשך תקופה ארוכה, כשערערה על תקינות ההליך שקיים משרד ההגנה הגרמני ועתרה נגדו לבית המשפט העליון. העסקה עם גרמניה התאפשרה רק לאחר שהערכאות המשפטיות התירו למשרד ההגנה לחתום עליה.

בחודש שעבר, זכתה התע"א בשתי עסקאות ענק בהודו, אחת בהיקף של 777 מיליון דולר לאספקת מערכות הגנה לספינות קרב של חיל הים ההודי, והאחרת בהיקף של כ-550 מיליון דולר, לשדרוג מערכות הגנה מפני מטוסים (נ"מ) לטווחים קצרים.

היום (א'), מתע"א לא נמסרה התייחסות להחלטות שהתקבלו בימים האחרונים באוסטרליה ובבלגיה.