הפורשה קאיין ההיברידית החדשה היא מוחצנת ומוקצנת

הפורשה קאיין ההיברידית החדשה היא כלי לכל תכלית: מגלישה חרישית ונטולת זיהום ברחובות העיר ועד יכולות שטח וביצועים מסעירים, שיגרמו לכם לשכוח שמדובר ב-SUV של שניים ורבע טון • אבל העתיד שלה בישראל תלוי בפוליטיקה

קפיצה לביצה העכורה של הפוליטיקה הישראלית אינה אהובה עלינו, בלשון המעטה, אבל הפעם אנחנו חייבים לעסוק כאן בסוגיית הקדמת הבחירות. נו, ודאי תשאלו, מה כבר יכול להיות הקשר בין מבחן לפורשה קאיין פלאג-אין ולמועד הבחירות?

אז הנה תקציר מזורז: זה מספר שנים מנסה רשות המסים לבטל, או לפחות לקצץ, את הטבת המס על כלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין), שנהנים כיום ממס קנייה של 20% בלבד במקום למעלה מ-83%. הנימוק: זה הפך להיות מקלט מס לאלפיון העליון. עד כה נחסמו הניסיונות על ידי הדרג הפוליטי, שלא רצה להצטייר כמי שמעלה מסים. אבל בסוף 2019 נחושה הרשות לחזור למתווה המס הירוק המקורי, ופירוש הדבר קפיצה של עשרות אחוזים במס הקנייה על רכבי פלאג-אין, שהם מטבעם יקרים יותר לרכישה מדגמי בנזין ודיזל רגילים. זו כמובן מכה אנושה לפלח.

אם הבחירות יוקדמו, קיצוץ ההטבה ייכנס לתוקף כמעט בוודאות בסוף 2019 במיוחד על רקע "הבור התקציבי" שהתגלה לאחרונה. אם הן יתקיימו במועד מאוחר יותר, זו שוב תהיה החלטה פוליטית טעונה וקשה לנו לראות מישהו מעלה מסים על סף בחירות. אז הנה הקשר.

פורשה קאיין
 פורשה קאיין

הפפראצי לא מעזים להתקרב

פורשה, בכל אופן, טרודה כיום בדברים חשובים יותר מאשר הפוליטיקה בישראל. התחרות בפלח רכבי ה-SUV היוקרתיים-ספורטיביים, מקור הכנסה מרכזי שלה, אגרסיבית מתמיד ואפילו קבוצת פולקסווגן, קרובת משפחתה, לא עושה לה הנחות ומתחרה בה ישירות באמצעות דגמים חדשים מבית אאודי (Q8), למבורגיני (אורוס) ועוד. כולם, אגב, מבוססים על אותה פלטפורמה משותפת.

התשובה של פורשה היא הדור החדש של הקאיין, שמחצין ומקצין את הערכים של המותג. העיצוב החיצוני, למשל, שומר על קשר גנטי הדוק מתמיד למכוניות הספורט של המשפחה. לא מדובר רק על החרטום והזנב, שכאילו שוכפלו מהפנאמרה מהדור האחרון, אלא גם בפרופורציות שריריות והדוקות, שמצליח להסוות היטב את הממדים החיצוניים הנכבדים.

זה אולי לא עיצוב חדשני ומסעיר, וכמה מפריטי העיצוב היותר מקוריים כמו הגריל הייחודי והחיבור בין הפנסים מאחור, נעלמים כאשר הרכב בצבעים כהים. אבל הקאיין 2019 עדיין מתברך ב"מוג'ו" של המותג ומשדר לסביבתו "תחשבו פעמיים לפני שאתם מתקרבים". אפילו צלמי הפפראצי החובבים ברחוב הישראלי העדיפו לצלם את הרכב מרחוק במקום ה"סלפי" המקובל.

למרות הגובה הנכבד, הכניסה לתא הנוסעים נוחה באופן מפתיע ואינה דורשת אקרובטיקה, לא מעט בזכות מיקום נמוך יותר של המושבים, שמסייע גם להגדלת מרווח הראש מאחור. שלושה מבוגרים יכולים להתמקם כעת במושב האחורי בנוחות מלאה, ותא המטען עדיין מרווח ושימושי מאוד למרות השימוש בסוללות עם קיבולת גבוהה יותר.

עמדת הפיקוד שואלת הרבה אלמנטים מהדור האחרון של הפנאמרה. חלקם משובחים, דוגמת מסך המגע הענק והידידותי לעיניים, שמגיב בזריזות ותפריטיו נוחים ומאורגנים כמו בסמארטפון איכותי, ולוח המחוונים שמשלב תצוגה דיגיטלית עם עיצוב כאילו-אנלוגי מסורתי של פורשה. אלמנטים אחרים פחות אהבנו, כמו המערך המבלבל של המון מתגים שטוחים, שנוטים להיטמע בתוך מסגרת הזכוכית, ובורר מצבי הנהיגה הזעיר על עמוד ההגה, שנראה כמו פריט אפטר-מרקט.

פורשה מציעה ברכב שלל אופציות מרחיבות דעת כמו מערכת נהיגה כמעט אוטונומית נוסח טסלה וכיסא ספורט מפנק, כמו ברכב ההדגמה שלנו, אך אלה יכולות לקזז בקלות עוד 200-150 אלף שקל מחשבונכם. עם זאת, היבואנית בכל זאת ניצלה כהלכה את הטבת המס שחלה גם על האבזור, וציידה את דגם הבסיס בחבילה מכובדת, שכוללת גג זכוכית פנורמי, חישוקים נאים ועוד. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית, שאינה מטרידה שלא לצורך, הרבה עור ואיכות ייצור וגימור ראויה למותג פאר.

את מערכת ההנעה ההיברידית החדשה של פורשה כבר פגשנו בפנאמרה החדשה והתרשמנו שהיא אחת הבוגרות והמגובשות בשוק. שמחנו לגלות שהיא לא איבדה מאום מיכולותיה במעבר ל-SUV של 2.2 טון. המערכת כוללת מנוע V6 טורבו בנזין, מנוע חשמלי רב-עוצמה וסוללת ליתיום עם דחיסות אנרגיה גבוהה. ההספק המשוקלל עומד על 462 כ"ס והמומנט, לא פחות מ-70 קג"מ, זמין כמעט מיידית.

מי שיבחר לתת למחשב לנהל את העניינים יתוגמל בשיוט חשמלי חרישי, כולל במהירויות בין-עירוניות של עד 135 קמ"ש ובטווח חשמלי תיאורטי של עד 44 ק"מ. תיאורטית, מי שישתמש בהטענה החיצונית מרשת החשמל באמצעות כבל (השמועות אומרות שיש בארץ אחד או שניים) גם יוכל לנהל את רוב הנסיעות היומיומיות שלו עם כמעט אפס פליטה וצריכת דלק מזערית.

אבל בואו נודה: אף אחד לא קונה ג'יפ פורשה בשלושת רבעי מיליון שקל מתוך דאגה לעצים ולפרפרים. לחיצה קצת יותר נמרצת על הדוושה, או העברה לאחד משני מצבי הספורט על הבורר, מעבירה את מצב המנוע החשמלי מירוק לאדום ורותמת את מלוא הכוח של שני מנועים וסוללה לטובת תאוצה. נתון של 5 שניות מאפס ל-100 הוא מרשים לכשעצמו, אבל הוא מתקשה לתאר את ההדיפה המסיבית קדימה שהרכב הענק הזה מייצר. גם הקלות שבה הרכב הזה מפליג לעבר טריטוריה תלת-ספרתית שמתחילה בספרה 2 תשמח מאוד את עורך הדין שלכם, בתנאי שהוא לא מועסק על בסיס ריטיינר.

מי לוקח פורשה לבוץ?

הערך המוסף האמיתי של פורשה הוא היכולת לתרגם את כל הטכנולוגיה והכוח הללו להנאה מנהיגה, ועדיין לא פגשנו בפלח כלי שאפילו מתקרב ליכולות של הקאיין החדש בתחום הזה. מערכת מתלי האוויר האקטיבית שומרת על הכלי מאוזן, יציב ונשלט גם תחת עומסי פנייה לא הגיוניים בעליל, ההיגוי מהיר וחד כמו במכוניות ספורט, והעברות המשקל קלילות ומרגשות למרות 2.2 טון, סוללה ושלל עזרי הייטק.

מתלי האוויר הממוחשבים מספקים גם נוחות נסיעה מצוינת, טובה לא פחות משל הפנאמרה, אם כי גם במצב הנוחות הקאיין לא ממש רך ומרחף. יש להם אפילו מצב שטח מקצועי, עם מרווח גחון שמטפס לגובה מגוחך ונעילות דיפרנציאליים, אבל אנחנו לא באמת רואים מישהו לוקח פורשה לבוץ או למעלים בנגב.

קאיין פלאג-אין החדש הוא מפגן מרשים ומלוטש מאוד של הנדסת רכב, שאינו מתפשר ומקריב מאום מערכי המותג המקוריים לטובת מסחור ומיתוג. עם תג מחיר תחרותי של 669 אלף שקל הקאיין עדיין מגלם בתוכו בישראל הטבת מס של שש ספרות, וזאת למרות שהפלח כולו ספג לאחרונה התייקרות מינורית בשל "מס היוקרה". כמה זמן זה יימשך? אנחנו רק כתבי רכב. תשאלו את הפרשנים הפוליטיים. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 2019

הדור החדש של מרצדס GLE, שיגיע בשנה הבאה, גדול ומרווח מקודמו אולם עבר הפחתה משמעותית במשקל וקיבל עיצוב ספורטיבי יותר. הוא מצויד בתא נוסעים דיגיטלי נוסח ה-S קלאס ובטכנולוגיות נהיגה סמי-אוטונומיות. גרסת פלאג-אין חזקה תופיע בהמשך, בשילוב עם הנעה כפולה, ועשויה להגיע אלינו לפני סוף 2019

ב.מ.וו X5 פלאג-אין

גרסת הפלאג-אין של ה-X5 היוצא הייתה להיט בישראל למרות הביצועים הדלים יחסית. הדור החדש עתיד להציע שדרוג משמעותי עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר, סוללה מוגדלת הספק משולב של 389 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. התאוצה מאפס ל-100 תימשך 5.6 שניות בלבד והרכב יכול לנוע על חשמל עד 50 ק"מ. בשנה הבאה בארץ

וולבו XC90 T-8

600 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 ההיברידית נטענת של ה-XC90 הגדול. מנוע הבנזין מסתפק בארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר, אבל בסיוע הגדשה נמרצת ומנוע חשמלי גדול הוא מייצר 404 כ"ס ו-65 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות. הגרסה הזו מגיעה עמוסה ברוב האופציות הקיימות ויש לה מתלי אוויר, שבעה מקומות ויכולת שטח