מתי כדאי למשוך את הפיצויים?

שחרור רווחים / צילום: Shutterstock
שחרור רווחים / צילום: Shutterstock

מסתבר שלפעמים (ולא מעט) עדיף למשוך את הפיצויים. כן, זו "שבירת מוסכמה", אבל יש מצבים שכדאי למשוך את הפיצויים.

נניח שעובד פרש מהעבודה - הכספים בקופות הגמל , ביטוח מנהלים וכו' נמצאים בחסכונות רשומים על שמו. לרוב, הפורשים לא עושים התחשבנות מול מס הכנסה. הכי נכון לעשות זאת ביום הפרישה, וגם למשוך את הפיצויים. אבל רבים מעדיפים שהכסף יישאר בחסכונות.

אלא שלפעמים מדובר בפצצה מתקתקת. בחסכונות האלו ייתכן ויש סכום שחייב במס - במידה וכספי הפיצויים מעל תקרת הפטור. הרי הפטור הוא עד רף מסוים ובמקרים רבים יש לכם מעל הסכום הזה.

אם המשיכה הייתה מתבצעת במיידי, אז היו רואים ביתרה העודפת רווח הון ומחייבים במס ריאלי - 25% על הרווח הריאלי. אבל אם דוחים את המשיכה, משלמים יותר מס.

רשות המיסים דורשת בעת המשיכה טופס 161 (ראו הרחבה כאן), אבל במקרים רבים אין או נכון יותר כמעט לא אפשרי לקבל טופס כזה. לכו תמצאו את החברה שעבדתם בה לפני 20 שנה והיא התפרקה מאז. וגם אם נניח שיש לכם את הטופס הזה. נניח שאתם יכולים להוכיח שהפטור הקיים לכם בעבר לא נוצל. השאלה אם יש גם סכום חייב - מעבר לפטור.

אם יש סכום חייב, אז הוא ממוסה שימו לב, לא ב-25% אלא בשיעור המס השולי המרבי (או במס הנומינלי כשהוא מוצמד בתוספת ריבית של 4% בשנה). למה זה כך, כי מס הכנסה בעצם אומר - בפרישה צריך למשוך מס ולשלם כמו שצריך את המס. אחרת זה סוג של דחיית מס הכנסה כלפי רשות המס, ועל דחייה כזו צריך לשלם הצמדה וריבית. סוג של קנס.

רבים לא מודעים לזה, וחשוב להבהיר - במקרים רבים לא כדאי למשוך פיצויים, אבל השאלה באיזה סטטוס העובד - אם מדובר בפרישה (וזה יכול להיות בגיל צעיר - לא דווקא 62 או 67) אזי חשוב לבדוק - ייתכן שכדאי דווקא למשוך את הפיצויים.

אגב, אתם גם לא יכולים להעביר את הסכום ליורשים ללא מס. מס הכנסה יחייב את הכספים האלו שעוברים ליורשים בדומה למס שהיה חל עליכם.

מי מקבל את כספי הפנסיה כשהמבוטח נפטר? כדאי לבדוק ואפשר לשנות

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך; וכן אינם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.