רכבת ישראל מודה: הפסדנו 273 מיליון שקל ברבעון השלישי, מכיסנו

ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא "אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים, הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת" • בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 רשמה הרכבת, שהנפיקה אג"ח ב-2015, הכנסות של כ-1.85 מיליארד שקל - עלייה של 2% לעומת התקופה המקבילה ב-2017

מסילת הקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת
מסילת הקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת

הפתיחה המקרטעת של הקו המהיר לירושלים, הפעילות המדשדשת של חטיבת המטענים ושערוכים שליליים של נכסי החברה, הובילו להפסדי עתק של החברה הממשלתית רכבת ישראל ברבעון השלישי של השנה. רכבת ישראל דיווחה בסוף השבוע על הפסד נקי של 273 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 16.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה העליונה הציגה רכבת ישראל  ירידה מזערית בהכנסות ברבעון, שעמדו על כ-608 מיליון שקל, אולם קפיצה בעלויות שונות לצד שערוך נכסים שלילי בהיקף של כ-209 מיליון שקל, העבירו אותה להפסד תפעולי של כ-251 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במהלך הרבעון נפגעה רכבת ישראל, בין השאר, מגידול של כ-15 מיליון שקל בהוצאות הדלק על רקע עליית מחיר הנפט, ועלייה של 12 מיליון שקל בהוצאות שמירה, עקב פתיחת תחנות ומבני אבטחה חדשים ועלייה בשכר המינימום.

ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא "אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים, הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת. לכן נוצרה פגיעה בהכנסות החברה מסובסידיה תמריצית".

בנוסף, הפעלת הקו המהיר גרמה להפסקת פעילות בתחנות נתב"ג ומודיעין, בשל הקמת מערכות החשמול בקו המהיר, מדי שבוע מליל חמישי ועד לבוקר יום א', כולל בתקופת החופש הגדול וחגי תשרי. בנוסף טוענים בחברה כי טרם הועברו במלואן התחייבויות כספיות מטעם משרדי הממשלה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה הרכבת, שהנפיקה אג"ח בבורסה בשנת 2015 והפכה מאז לחברה מדווחת, הכנסות של כ-1.85 מיליארד שקל, עלייה של 2% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. ההפסד התפעולי הגיע לכ-264 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-32 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה הציגה הרכבת הפסד נקי של כ-293 מיליון שקל לעומת רווח של 28.7 מיליון שקל אשתקד.

"לאור כל אלה, החליטה החברה על כניסה לתהליך התייעלות, על מנת לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים", ציינו בהנהלת הרכבת, שאותה מוביל המנכ"ל, שחר איילון.