מהפסקת אש במלחמת הסחר ועד לדיוני הנפט בפסגת אופ"ק: כך ייראה השבוע בשווקים

הנשיאים טראמפ ושי מצננים את המתיחות סביב מלחמת הסחר • מחיר הנפט נסחר סביב 53 דולר לחבית, והשבוע קרטל אופ"ק יתכנס כדי לגבש הסכמות על קיצוץ קצב ההפקה • בבריטניה יפתחו הדיונים על הברקזיט לקראת ההצבעה ב-11 בדצמבר • ובישראל יתפרסמו נתוני הגירעון לחודש נובמבר • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

בורסת נאסד"ק /  צילום: Reuters, Brendan McDermid
בורסת נאסד"ק / צילום: Reuters, Brendan McDermid

שבוע המסחר בבורסות מעבר לים יתנהל בהמשך להפסקת האש שהושגה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ולאחר העליות שנרשמו בשוקי המניות בשבוע שעבר, כשיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, אותת לשווקים שהריבית לא תעלה בקרוב.

שינוי תוואי הריבית המרומז שלח את תשואות האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב מתחת לרמה של 3%, אחרי שפאואל אמר כי ארה"ב קרובה מאוד לריבית ניטרלית, והדולר נחלש בעולם. 

ביום רביעי הקרוב לא יתקיים מסחר בבורסת נאסד"ק ובבורסה בניו יורק, לרגל יום אבל לאומי על מותו של נשיא ארה"ב לשער, ג'ורג' בוש האב.

הנה כמה מהאירועים שצפויים לעמוד במוקד העניינים השבוע.

1. הפסקת אש במלחמת הסחר

ביום שישי האחרון סיים נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מפגש עם נשיא סין, שי ג'יפינג, שבסופה הסכימה ארה"ב לא להעלות את המכסים על מוצרי יבוא מסין בשווי של 200 מיליארד דולר לרמה של 25% - מה שאמור היה להיכנס לתוקף בינואר הקרוב.

בתמורה, סין התחייבה להגדיל את רכישותיה בארה"ב - מה שצפוי לצמצם את גירעון הסחר של ארה"ב מול בייג'ינג. המדינות התחייבו לפתוח באופן מיידי בשיחות על המדיניות התעשייתית הלאומית של סין, שהתחייבה לרכוש מוצרים חקלאיים, תעשייתיים, מוצרי אנרגיה ועוד כדי לצמצם את הפער בסחר בין המדינות.

צריך לזכור כי מדובר בהסכם ביניים, שתוקפו 90 יום. עם זאת, נראה כי התגובה בשווקים עשויה להיות חיובית. כך, ראינו כבר בבורסה בתל אביב, כשמדדי המניות קפצו ביותר מ-1.4%.

כלכלני בנק הפועלים כתבו אתמול בהקשר זה, כי "החדשות הטובות הן שלעת עתה, לא צפויה הסלמה בצורה של העלאת שיעורי המכס שהוטלו או הרחבת רשימת המוצרים עליהם יוטלו מכסים. מאידך, נותרה אי-ודאות גבוהה לגבי עתיד היחסים המסחריים בין המדינות, הסוגיות הקשות כגון הדרישה האמריקנית לשמירה יותר הדוקה על זכויות יוצרים על ידי הסינים נותרה ללא פתרון, וההתקדמות לקראת הסדר סחר כולל צפויה להיות איטית במקרה הטוב".

2. פסגת אופ"ק תתכנס ביום חמישי

מחיר הנפט מזנק הבוקר לאחר שירד בחדות לשפל של פחות מ-50 דולר לחבית בשבוע שעבר. הנפט ימשיך לרכז עניין השבוע לקראת פסגת מפיקות הנפט, קרטל אופ"ק, ביום חמישי הקרוב בווינה.

בשוק מצפים שהקרטל יחליט על קיצוץ נוסף של הפקת הנפט כדי לתרום לעליית המחיר על ידי צמצום צד ההיצע. צריך לציין כי עודפי ההפקה מיוחסים לא רק לסעודיה, אלא גם בארה"ב - שם מלאי הנפט הגולמי מטפס זה תשעה שבועות ברציפות לרמת שיא. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ארה"ב עומדת להפוך ליצואנית אנרגיה נטו בשנת 2023.

מעניין יהיה לראות אם האיום של עליית המלאים יביא את אופ"ק לקצץ פעם נוספת את קצב ההפקה, וזאת לאחר שהניסיון הקודם נחל כישלון נוכח הירידה החדה של מחיר הנפט כיום.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר בסיום פגישתו עם מוחמד בין סלמאן, יורש העצר הסעודי, בפסגת G-20, כי סעודיה ורוסיה הסכימו על הארכת הסכם אופ"ק לקיצוץ הפקת הנפט. לא הוסכם על כמויות בשלב זה, אלא על הסכמה באופן טנטטיבי. "לא משנה מה תהיה הכמות המבוססת על החלטה משותפת זו, הסכמנו כי נוכל לפקח על מצב השוק להגיב אליו במהירות", אמר פוטין לכתבים בבואנוס איירס.

3. צפי להרחבת הפעילות הכלכלית בארה"ב

הבוקר (ב') פורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר הייצור לחודש נובמבר, שעמד על 50.2 נקודות, לעומת 50.1 נקודות באוקטובר. ב"רויטרס" העריכו כי המדד יעמוד על 50 נקודות.

גם בגרמניה יפורסם היום מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש נובמבר, כאשר הצפי הוא לקריאה של 51.6 נקודות - ללא שינוי לעומת אוקטובר. בבריטניה צפוי להתפרסם מדד דומה לנובמבר, כאשר הצפי הוא לקריאה של 51.6 נקודות, לעומת קריאה של 51.1 נקודות באוקטובר.

בארה"ב יפורסם מדד ISM במגזר הייצור לחודש נובמבר, כאשר הצפי הוא לקריאה של 70.1 נקודות, לעומת 71.6 נקודות בחודש אוקטובר. נזכיר כי קריאה של מעל ל-50 נקודות מרמזת על התרחבות הפעילות הכלכלית, ואילו קריאה של מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות הפעילות הכלכלית.

ביום שלישי, נגיד הבנק המרכזי הבריטי, מארק קרני, צפי לנאום ועשוי להתייחס להליך הברקזיט. לצד זאת יפורסם מדד מנהלי הרכש בענף הבנייה בבריטניה, שצפוי להראות ירידה ל-52.5 נקודות בנובמבר, לעומת 53.2 נקודות באוקטובר. גם נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), מריו דראגי, צפוי לנאום השבוע ועשוי להתייחס לסיום הרכישות בשווקים.

ביום רביעי בארה"ב יפורסם סקר התעסוקה של ה-ADP, ולאחר מכן יו"ר הפד פאואל צפוי לנאום. נזכיר כי בנאומו האחרון, פאואל רמז על האטה בקצב העלאות הריבית, כשאמר כי הריבית "קרובה" לסביבתה הטבעית, לעומת נאום קודם שלפיו הריבית "רחוקה" מסביבתה הטבעית. המשקיעים הסיקו מהדברים של פאואל כי העלאת הריבית מתרחקת.

4. הדיונים לקראת ההצבעה על הברקזיט

ביום שלישי השבוע הפרלמנט הבריטי יפתח בדיונים למשך חמישה ימים על תוכנית הברקזיט של ראשת הממשלה, תרזה מיי, לקראת ההצבעה על אישור התוכנית ב-11 בדצמבר. התוכנית זכתה לאישור מנהיגי האיחוד האירופי בשבוע שעבר.

המסחר בליש"ט צפוי להמשיך להיות תנודתי, כפי שהיה בשבועות האחרונים, בהנחה שיתפרסמו חדשות בנוגע לדיוני הברקזיט במהלך השבוע הקרוב.

5. פרסום נתוני הגירעון בישראל

ביום חמישי הקרוב יפרסם משרד האוצר את נתוני הגירעון התקציבי של ממשלת ישראל לחודש נובמבר. כפי שפורסם ב"גלובס", התחזיות באוצר הן לגירעון של 3.3%-3.4% מהתוצר בסוף 2018. בחודש אוקטובר נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך 800 מיליון שקל.

נזכיר כי הגירעון התקציבי של הממשלה ב-12 החודשים שמנובמבר 2017 ועד לאוקטובר 2018 קפץ ל-3.6% מהתוצר. זאת, לאחר שבתקציב לשנת 2018 תוכנן גירעון שנתי בסך 38.5 מיליארד שקל, השווה ל-2.9% מהתוצר. 

עוד יפרסם האוצר ביום חמישי את נתוני גביית המסים לנובמבר. מינואר ועד לאוקטובר 2018 הסתכמה גביית המסים ב-256 מיליארד שקל - קיטון נומינלי של 2.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במקביל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) תפרסם ביום חמישי את נתוני השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר במשק.